• Start
  • Wiadomości
  • “Echa” wystawa prac Joanny Śmielowskiej-Jaremin w Żaku

“Echa” wystawa prac Joanny Śmielowskiej-Jaremin. Co po nas zostaje, zastanawia się artystka

„Echa” to projekt malarski Joanny Śmielowskiej-Jaremin inspirowany zaginionymi obrazami gdańskiego XIX-wiecznego twórcy Reinholda Bahla. Wystawę możemy oglądać w Galerii Żak (I piętro) od 29 lutego do 7 kwietnia 2024, w godz.10-19. Wstęp wolny. Wernisaż odbędzie się 29 lutego, o godz. 19.
28.02.2024
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Obraz utrzymany w ciemnych odcieniach zieleni. W centralnym jego punkcie namalowano drabinę, po której wspina się postać
Joanna Śmielowska-Jaremin "Echa". Wystawa w galerii Klubu Żak potrwa do 7 kwietnia 2024 r.
fot. Joanna Śmielowska-Jaremin

 

Malarka Joanna Śmielowska-Jaremin (ur. 1973) ukończyła Akademię Sztuk Pięknych w Poznaniu na Wydziale Malarstwa, Grafiki i Rzeźby, dyplom otrzymała w Pracowni Drzeworytu prof. Zbigniewa Lutomskiego w 2000 roku. Zajmuje się malarstwem, rysunkiem, ilustracją i animacją. Uczestniczyła w krajowych i zagranicznych wystawach malarskich, wzięła też udział w projektach Doroty Kobieli -współtworzyła pełnometrażowe animacje malarskie „Twój Vincent” i “Chłopi”, dokumentalny film animowany „Powstaniec” w reż. Anny Piasek - Bosackiej oraz komputerową animację malarską  „A Winter’s Journey” w reż. Alex Helfrecht. 

„Echa”, wystawa Joanny Śmielowskiej-Jaremin w Klubie Żak to intrygująca wystawa, która zagłębia się w introspekcyjną krainę autorefleksji i pamięci.

Kim był Reinhold Bahl?

Reinhold Bahl urodził się 4 marca 1869 roku w Gdańsku, jako nastolatek uczył się malarstwa u Wilhelma Augusta Stryowskiego. W roku 1888 wyjechał z rodzinnego miasta, by dalej kształcić się m.in. w Berlinie, Dreźnie i Frankfurcie. Po powrocie malował głównie pejzaże o chłodnym, nieco wyciszonym kolorycie. Z czułością i dużą uważnością podchodził do otaczającej go przestrzeni Gdańska. 

Malarz działający w pierwszych latach XX wieku, zaginął w nieznanych okolicznościach, w marcu 1945 roku. W zbiorach Muzeum Narodowego w Gdańsku zachowały się szklane negatywy jego prac (cztery z nich w formie wydruków towarzyszą wystawie).

O wystawie „Echa” Joanny Śmielowskiej-Jaremin

Historia Bahla i jego zaginięcia stała się punktem wyjścia i inspiracją dla Joanny Śmielowskiej-Jaremin do analizy własnych doświadczeń, uczuć i przeżyć. 

Artystka zadaje pytanie: co po nas pozostaje? Strzępek danych, kilka dat, osobiste przedmioty a czasem zupełnie przypadkowe artefakty. Z tych skrawków danych próbujemy stworzyć obraz człowieka, jego życia – jednak taka rekonstrukcja skazana jest z góry na niepowodzenie. 

Artystka zwraca uwagę, że zniknięcie dzieł sztuki w czasie konfliktu powoduje wymierne straty nie tylko dla społeczności artystycznej, ale dla ogółu społeczeństwa. Jest to wyraźne przypomnienie, że zniszczenia wojenne wykraczają poza sferę fizyczną i przenikają do samej tkanki naszego dziedzictwa kulturowego.

Obrazy Śmielewskiej-Jaremin skłaniają do refleksji nad naszą rolą, jako spadkobierców wspólnej historii. Artystka stworzyła swoisty mariaż przeszłości z teraźniejszością, umiejętnie posługując się przy tym emocjami i atmosferą łączącymi ludzkość na przestrzeni pokoleń.

Klub Żak, 80-266 Gdańsk, ul. Grunwaldzka 195/197, klubzak.com.pl, facebook.com/KlubZak. Wstęp wolny.

TV

Historyczna zmiana warty pod Katownią, uroczyste przysięgi przed Dworem Artusa