Konferencja prasowa prezydentów odbyła się 18 kwietnia (w środę) w Centrum Nauki i Techniki EC1 w Łodzi - otwartym w ubiegłym roku w zrewitalizowanych wnętrzach zabytkowej elektrowni - oczywiście z dużym dofinansowaniem ze środków unijnych.
Spotkanie otworzyła Hanna Zdanowska prezydent Łodzi: - Żyjąc w pośpiechu, nie doceniamy ogromu zmian, które zawdzięczamy przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej. Dziś rozpoczynamy kampanię, która ma uświadomić nam wszystkim, jak wiele pozyskaliśmy z Unii, a także jak wiele daliśmy w tym czasie od siebie. Chcemy mówić o tym, jak ważne były te lata i jak ważne jest by kolejne były równie owocne w ogniskach zmian, którymi są miasta.
O koncepcji i szczegółach kampanii opowiadała Joanna Nowaczyk ze Związku Miast Polskich: - Z jednej strony chcemy pokazać jak olbrzymią metamorfozę przeszły polskie miasta w tym czasie, a z drugiej pragniemy podkreślić bardzo ważną datę, która już niedługo nas czeka: 26 maja, czyli dzień wyborów do parlamentu europejskiego i poprzez tę samą kampanię zachęcić naszych mieszkańców, by wzięli udział w głosowaniu.
- Kampania wizualnie oparta jest na dedykowanym wszystkim miastom plakacie dotyczącym okrągłej rocznicy 1 maja. Każdy samorząd nadaje grafice rys indywidualny, umieszczając nazwę danego miasta i jego logotyp. Grafiki można wykorzystać na dowolnych nośnikach promocyjnych - w Gdańsku np. zobaczymy już autobusy opatrzone właśnie tym plakatem
- Towarzyszą jej spoty wideo (cztery 15 sekundowe i jeden 2 minutowy), pokazujące różnorodne korzyści płynące z członkostwa Polski w UE,
- Samorządy planują też “zmasowane” działania w mediach społecznościowych,
- Wszystkie formy promocji opatrzone są wspólnym hasztagiem #DziękUEmy
- Związek Miast Polskich proponuje, by wspólnym elementem obchodów było odśpiewanie w 1 maja w południe „Ody do radości” w każdym polskim mieście.
Joanna Nowaczyk zaznaczyła, że związek chętnie udostępni materiały samorządom zrzeszonym w innych korporacjach i przypomniała, że w ciągu tych kilkunastu lat polskie samorządy wydały 220 miliardów złotych na realizację projektów unijnych.
Prezes ZMP - prezydent Gliwic Zygmunt Frankiewicz zaznaczył: - Naszą kampanią wpisujemy się w dyskusję o wartościach. Mówimy o tym, co dla Polaków jest ważne: o integracji europejskiej, o wspólnocie z państwami europejskimi. Podkreślamy, że są w naszym członkostwie ważniejsze rzeczy niż pieniądze, takie jak wspólny rynek, możliwość swobodnego podróżowania, taniego komunikowania się.
Rafał Trzaskowski, prezydent miasta stołecznego Warszawy poinformował, że w stolicy aż 40 proc. kosztów wszystkich inwestycji finansowanych było ze środków UE i dodał: - Projekty europejskie to nie tylko rozwój samego miasta, to także rozwój całej metropolii, bo w ciągu minionego piętnastolecia udało nam się stworzyć w Polsce prawdziwe metropolie, gdzie rozwija się całe ich otoczenie, niejednokrotnie szybciej niż sama metropolia.
Prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz przypomniała jedno z głównych haseł przyświecających UE: “zjednoczeni w różnorodności”: - Tak jak różnimy się między sobą w miastach, różnimy się także między poszczególnymi miastami, ale to piękna różnorodność i powinniśmy ją pielęgnować. Będąc we wspólnocie wartości europejskich od 15 lat, nie zostańmy w domu 26 maja, bo ani demokracja, ani Unia Europejska, ani nawet katedra Notre Dame, nie są nam dane raz na zawsze.
czytaj także:
Gdańskie imprezy na 15. rocznicę wejścia Polski do UE. PROGRAM
Jacek Karnowski prezydent Sopotu również odniósł się do kwestii uczestnictwa Polaków w wyborach do Parlamentu Europejskiego: - Żyjemy dziś nie tylko zmianami w infrastrukturze miast. Żyjemy wartościami europejskimi. Polacy przez lata zaborów i niewoli komunistycznej walczyli o to by, Polska mogła być w Europie, bo jesteśmy Europejczykami i jesteśmy z tego dumni. I oto będziemy walczyć w naszej kampanii: nie tylko przypominając te 15 lat, ale także o frekwencję w wyborach 26 maja.
ZAPIS WIDEO KONFERENCJI INAUGURUJĄCEJ KAMPANIĘ