W ciągu 15 lat od czasu wejścia Polski do Unii Europejskiej 1 maja 2004 r., nasz kraj i - oczywiście także Gdańsk - uczestniczył w dwóch zakończonych już unijnych perspektywach finansowych (lata 2004-2006 i 2007-2013), obecnie realizowane są projekty z perspektywy 2014-2020.
Najbogatszą pod względem finansowym perspektywą była ta z lat 2007-2013. Charakteryzowały ją dwa szczególne impulsy inwestycyjne: Gdańsk był jednym z gospodarzy EURO 2012, a w 2009 r. podjął starania o miano Europejskiej Stolicy Kultury`2016, którą ostatecznie nie został (przegrał w czerwcu 2011 r. z Wrocławiem), ale obiekty kultury, które wówczas powstały w Gdańsku - pozostały. Miasto stawiało wówczas szczególnie na projekty pobudzające rozwój gospodarczy i wzrost konkurencyjności Gdańska. Warto dodać, że w drugiej perspektywie Gdańsk zajął pierwsze miejsce wśród samorządów z najwyższą kwotą pozyskanego dofinansowania unijnego, która wyniosła 3,1 mld zł.
|
W trwającej obecnie perspektywie (2014-2020) Gdańsk koncentruje się szczególnie na projektach związanych z zapobieganiem skutkom zmian klimatycznych i z energooszczędnością, a także na działaniach, które poprawić mają jakości życia gdańszczan.
Nieustającym priorytetem dla naszego miasta jest rozwój zrównoważonej komunikacji - z naciskiem na transport szynowy.
Część projektów, rozpoczętych już w pierwszych latach sięgania po fundusze UE kontynuowana jest do dziś. Nie sposób wymienić wszystkich inwestycji minionej szesnastolatki zrealizowanych przez miasto Gdańsk i jego spółki, działające w naszym mieście instytucje i przedsiębiorstwa oraz uczelnie. Skupiliśmy się na projektach kluczowych, z których realizacji czerpie jak największa liczba odbiorców - mieszkańców Gdańska.
Nasz “unijny raport ” podzieliliśmy na obszary tematyczne - nie na perspektywy finansowe.
Lepszy transport i komunikacja
Kompleksowy, przeprowadzany etapami do dziś Gdański Program Komunikacji Miejskiej to jeden z najstarszych projektów realizowanych przez gminę miasta Gdańska. W jego pierwszym etapie przeprowadzono modernizację sieci tramwajowej i części torowisk w mieście, zbudowano nową linię tramwajową na Chełm (otwarta w grudniu 2008 r.). Partner projektu, ówczesny ZKM zakupił trzy tramwaje na potrzeby obsługi nowej trasy i 28 autobusów.
W kolejnym etapie linię tramwajową z dzielnicy Chełm wydłużono do nowej pętli na skrzyżowaniu al. Havla i ul. Świętokrzyskiej w dzielnicy Gdańsk Południe (oddanie do użytku w maju 2012 r.) ZKM wzbogacił wówczas swój tabor o 35 nowych składów tramwajowych PESA.
31 sierpnia 2015 r., na dzień przed uruchomieniem Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, ruszyła kolejna linia tramwajowa: z Siedlec na Piecki Migowo do przystanku PKM Brętowo, z odnogą wzdłuż ul. Bulońskiej. W ramach tego etapu zakupiono pięć tramwajów dwukierunkowych.
GPKM to także modernizacja istniejącej infrastruktury tramwajowej, realizowana w trakcie budowy nowych linii i niezależnie: np. przy ul. Jana z Kolna, przy ul. Siennickiej i Lenartowicza (łącznie z remontem Mostu Siennickiego).
Do końca zbliża się budowa kolejnej linii tramwajowej, która połączy dzielnicę Piecki-Migowo z Jasieniem i Ujeściskiem.
Tramwaj na al. Pawła Adamowicza - pierwszy testowy przejazd już wkrótce
Warto wspomnieć, że GPKM przyniósł Gdańskowi także węzły przesiadkowe z parkingami przy przystankach PKM Jasień, Kiełpinek, Brętowo.
Najnowszy węzeł integracyjny/przesiadkowy Rębiechowo oddany został do użytku w marcu 2019 r. - w ramach kolejnego projektu, którego owocem będzie jeszcze węzeł w Osowej.
Po środki europejskie sięgnięto także do prowadzenia budowy Trasy W-Z (realizowanej sukcesywnie od 1980 r.). Powstał odcinek od ul. Jabłoniowej do ul. Kartuskiej, oddany do użytku w 2007 r. W 2012 roku zaś powstały kolejne dwa odcinki trasy: od ul. Kartuskiej do węzła Karczemki oraz od węzła Karczemki do ul. Otomińskiej. Bezkolizyjny węzeł łączący oba budowane przez miasto odcinki w tym samym czasie zrealizowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Oprócz nowego odcinka W-Z powstały m.in. węzły drogowe w rejonie ul. Gronostajowej i Nowej Myśliwskiej, odcinki ul. Kartuskiej Północnej i Nowej Myśliwskiej, wybudowano 5 km ekranów akustycznych i przejścia dla zwierząt pod trasą.
Od 2011 roku realizowany był wielki projekt drogowy “Połączenie Portu Lotniczego Gdańsk z Portem Morskim Gdańsk - Trasa Słowackiego”. Zbudowano lub przebudowano ponad 10 km dróg na trasie od odcinka ul. Słowackiego (na wysokości od ul. Spadochroniarzy do ul. Budowlanych), poprzez wiadukt przy Stadionie Energa Gdańsk, aż po odcinek od Węzła Marynarki Polskiej do Węzła Ku Ujściu, na którym powstał najdroższy gdański projekt infrastrukturalny dofinansowany ze środków unijnych, czyli Tunel pod Martwą Wisłą, z którego korzystamy od kwietnia 2016 r.
Równolegle w 2011 r. rozpoczęła się budowa Trasy Sucharskiego, która umożliwiła połączenie trasy Słowackiego z budowaną w tym czasie obwodnicą południową Gdańska (więcej o tym poniżej) i autostradą A-1, dzięki temu Port Gdańsk uzyskał bezpośrednie połączenie z siecią najważniejszych dróg krajowych.
W partnerstwie z Gdynią i Sopotem Gdańsk zrealizował projekt pn. “Rozwój Komunikacji Rowerowej Aglomeracji Trójmiejskiej w latach 2007-2013”. W naszym mieście powstało ponad 26 km dróg rowerowych wzdłuż kilkunastu ulic, m.in.: al. Zwycięstwa, ul. Opata Rybińskiego i ul. Stary Rynek Oliwski (od ul. Grunwaldzkiej do Opackiej); ul. Kołobrzeskiej i Lecha Kaczyńskiego (od al. Rzeczypospolitej do ul. Czarny Dwór) oraz ul. Klinicznej i Marynarki Polskiej.
Oddany do użytku w listopadzie 2015 r. Zintegrowany System Zarządzania Ruchem TRISTAR to także produkt partnerstwa Trójmiasta (z liderem Gdynią) w sięganiu po środki europejskie. Sercem systemu jest centralny komputer połączony z centrami sterowania ruchem, który zarządza sygnalizacją świetlną i reguluje ruch pojazdów komunikacji miejskiej na obszarze głównego ciągu drogowego od granicy Gdyni z Rumią do Świętego Wojciecha w Gdańsku (165 skrzyżowań, w tym 78 w Gdańsku). Wraz z TRISTAREM na przystankach komunikacji miejskiej pojawiły się pierwsze tablice systemu informacji pasażerskiej, ich sieć jest ciągle rozwijana.
Z udziałem funduszy unijnych przebudowano także szereg ulic, m.in.: ul. Podwale Grodzkie - Wały Jagiellońskie (na odcinku Wały Piastowskie - Hucisko), ul. Marynarki Polskiej (odcinek od ul. Reja do ul. Wyzwolenia), ul. Świętokrzyską, ul. Łostowicką, ul. Kilińskiego (wraz z nowym odcinkiem drogowym ul. Nad Stawem, łączącym ul. Kilińskiego z ul. Kościuszki i Trasą Słowackiego - uruchomiony w 2015 r.).
Powstała też kluczowa arteria Gdańska Południe - ul. Nowa Łódzka (obecnie Vaclava Havla) - oddana do użytku w 2013 r.
W styczniu 2020 roku oddano do użytku drogę łączącą dzielnicę Piecki-Migowo z Jasieniem i Ujeściskiem – aleję Pawła Adamowicza. Jej przebieg wyznacza linia łączą ulicę Jabłoniową z ulicą Bulońską. Nowopowstała jezdnia ma ogromne znaczenie dla miasta – łączy górny taras, gdzie rozwijają się nowe osiedla, z dolnym. W jej ciągu powstaje wspomniana już powyżej linia tramwajowa.
Trwa przebudowa wiaduktu Biskupia Górka, która jest ostatnim etapem modernizacji Traktu Świętego Wojciecha. Dla ruchu kołowego oddana jest pierwsza nitka powstającej estakady.
Wiadukt Biskupia Górka. Rozpoczął się montaż elementów ostatniego, trzeciego łuku estakady
Cały projekt zakłada przebudowę ciągu Traktu św. Wojciecha od ul. Toruńskiej do ul. Zaroślak z przejściem nad torami PKP, które zostanie poprowadzone dwoma nowymi wiaduktami łukowymi. Na każdym z obiektów inżynierskich będzie dwupasowa jezdnia z dodatkowym pasem dla autobusów. Pierwszy wiadukt powstał po stronie budynków istniejących przy ul. Okopowej w Gdańsku, a drugi zostanie wybudowany w miejsce obecnie istniejącego ponad 50-letniego wiaduktu.
Kultura, edukacja i rekreacja
Projekt utworzenia Centrum Hewelianum (obecnie Hevelianum) na pofortecznych terenach na górze Gradowej uzyskał pierwsze z serii dofinansowań w pierwszej perspektywie finansowej. Otwarcie premierowych wystaw o tematyce naukowej i historycznej w zaadaptowanych obiektach nastąpiło w lipcu 2008 r., Hevelianum do dziś systematycznie sięga po środki z programów europejskich, dzięki czemu rewitalizuje kolejne obiekty i poszerza swoją ofertę - ostatnio o Wozownię Artyleryjską.
Twierdza Wisłoujście co roku rozpoczyna swój krótki sezon turystyczny na Majówkę. Do lata 2009 r. nie była jednak dostępna dla zwiedzających. Stało się to możliwe dzięki pozyskaniu przez Muzeum Gdańska dofinansowania na kontynuację prac ratowniczych i konserwatorskich. Również w późniejszym czasie Muzeum inwestowało kolejne środki z UE w poprawę kondycji unikatowej Twierdzy, dzięki czemu zwiedzającym udostępniano stopniowo kolejne tutejsze obiekty.
Otwarta w 2010 r. wielofunkcyjna hala sportowo - widowiskowa Ergo Arena na granicy Gdańska i Sopotu, o pojemności 15 tys. widzów to efekt projektu zrealizowanego w partnerstwie z Sopotem. Dwa lata później oddano do użytku rozbudowany wokół hali układ drogowy. Po przebudowie i doprowadzeniu do skrzyżowania z ul. Gospody sopockiej ul. Łokietka i powstaniu fragmentu tzw. Drogi Zielonej (na odcinku od ronda Gospody do al. Grunwaldzkiej i al. Niepodległości) stworzono wygodny dojazd do Ergo Areny i alternatywne połączenie drogowe Sopotu z Gdańskiem.
W latach 2008 - 20012 Gdańsk wzbogacił się o trzy nowe przystanie żeglarskie i 10 przystanków tramwaju wodnego - w ramach “Programu ożywienia dróg wodnych w Gdańsku”. Przy Żabim Kruku powstała przystań dla małych jednostek pływających, przy Siennej Grobli II i Tamce - przystanie żeglarskie. Przy każdej zbudowano obiekty administracyjne z bosmanatami. W sumie uzyskano 53 miejsca do cumowania, m.in przy 24 pomostach pływających. 10 pomostów powstało na przystankach tramwaju wodnego.
To jeszcze nie koniec rozwoju infrastruktury dla sportów wodnych - trwa realizacja projektów „Górki Zachodnie – rozbudowa portu jachtowego” oraz „Sobieszewo Nadwiślańska - budowa przystani żeglarskiej”, które mają na celu zwiększenie oferty żeglarskiej w obrębie Wisły Śmiałej. Powstaje nowoczesny port jachtowy z pełną obsługą i miejscem cumowania dla 73 jednostek.
Na Wyspie Sobieszewskiej powstanie przystań żeglarska. Budowa potrwa rok
Europejskie Centrum Solidarności zainaugurowało działalność na terenie dawnej Stoczni Gdańskiej 30 sierpnia 2014 r. “Zardzewiały”, pokryty blachą cortenowską budynek Centrum, kształtem przypomina statek w budowie (projekt gdańskiej Pracowni Architektonicznej FORT) i na trwałe wpisał się już w gdański pejzaż. Ale ECS to przede wszystkim: wystawa stała poświęcona historii “Solidarności”, ośrodek badawczy, archiwum i biblioteka, aula, ogród zimowy, przestrzenie dla organizacji pozarządowych i miejsce wielu wydarzeń kulturalnych, konferencji i spotkań z ważnymi gośćmi.
We wrześniu 2014 r. miasto zyskało Gdański Teatr Szekspirowski, który odwołuje się do tradycji Szkoły Fechtunku w Gdańsku, wystawiającej już w XVII wieku sztuki Szekspira. W charakterystycznym budynku z podnoszonym dachem oglądać można nie tylko sztuki angielskiego mistrza (np. podczas Gdańskiego Festiwalu Szekspirowskiego), ale także uczestniczyć w koncertach. Warto zaznaczyć, że do wkładu własnego na realizację GTS oprócz Gdańska “dołożył się” także Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego.
“Gdańsk miastem zawodowców” - pod tą nazwą kryje się realizowany obecnie projekt, który odmieni dziewięć gdańskich szkół kształcących młodzież w różnorodnych zawodach. Dofinansowywane są nie tylko prace remontowe, czy adaptacyjne na potrzeby nowych pracowni - projekt obejmuje także zakup wyposażenia niezbędnego do kształcenia nowoczesnych “zawodowców”. W pięciu szkołach zakończono realizację przedsięwzięcia, trwają prace w kolejnych.
Gdańsk Miastem Zawodowców. Lepsze warunki kształcenia uczniów w szkołach zawodowych
Fundusze europejskie pomagają tworzyć kolejne miejsca w przedszkolach. Poprzez środki na wyposażenie trzech nowo wybudowanych przedszkoli, modernizację dwóch istniejących i dostosowanie ich do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, w ciągu dwóch lat (2017-19) 622 najmłodszych gdańszczan zostało przedszkolakami.
Dzięki realizacji projektu „Pomorskie Trasy Rowerowe o znaczeniu międzynarodowym R-10 i Wiślana Trasa Rowerowa R-9 - odcinek R-10 Gdańsk” na terenie naszego miasta, które leży na styku tytułowych tras turystycznych, uzupełnionych zostało (lub zostanie wkrótce) kilka brakujących odcinków dróg rowerowych (wzdłuż ul. Hallera, od Węzła Elbląska wzdłuż Miałkiego Szlaku i dalej do granicy miasta; wzdłuż ul. Boguckiego i Turystycznej na Wyspie Sobieszewskiej).
Poprawa jakości życia i rewitalizacja
Pod nazwą projektu “Ochrona wód Zatoki Gdańskiej” realizowanego od 2007 do 2014 r. w partnerstwie z Pruszczem Gdańskim, kryje się 20 zadań inwestycyjnych, których celem było przede wszystkim zapobieganie powodziom spowodowanym opadami deszczu.
Powstało siedem nowych zbiorników retencyjnych (m.in. Jasień, Orłowska II, Jabłoniowa), przebudowano zbiornik Srebrzysko zwiększając jego retencję. Przy okazji mieszkańcy zyskali nowe, nadwodne tereny rekreacyjne.
Powstało też m.in. ponad 10 km kolektorów kanalizacji deszczowej (kanalizacja taka powstała przy sześciu gdańskich ulicach), trzy nowe przepompownie, zainstalowano urządzenia podczyszczające ścieki opadowe.
Równolegle przebudowano ponad 7 km odcinek Kanału Raduni w Gdańsku - umocniono jego brzegi, przebudowano wał przeciwpowodziowy. Na koronie kanału powstała droga eksploatacyjna z kładkami, z której korzystają rowerzyści i piesi.
Obecnie realizowana jest dalsza rozbudowa systemu gospodarowania wodami opadowymi w Gdańsku. Powstaną trzy nowe zbiorniki retencyjne (Osowa II, Jaśkowa Dolina, Strzelniczka II) oraz blisko 10-kilometrowy odcinek kanalizacji deszczowej (m.in. w Osowej i Strzyży).
Projekty rewitalizacji gdańskich dzielnic, czyli działań zmierzających nie tylko do poprawy jakości przestrzeni, ale także aktywizujący mieszkańców, ze wsparciem m.in. organizacji pozarządowych, wystartował w drugiej perspektywie finansowej UE i jest kontynuowany do dzisiaj.
W każdej z rewitalizowanych dzielnic znacznie poprawiono jakość przestrzeni publicznej, remontując wybrane ulice wraz z infrastrukturą podziemną.
Jeśli chodzi o Dolne Miasto, szczególnie zmieniła się ul. Łąkowa i Wróbla, gdzie przywrócono środkowy pas zieleni, odtwarzając aleję jarząbów szwedzkich. Na potrzeby bazy lokalowej dla działań społecznych zmodernizowano częściowo Centrum Sztuki Współczesnej "Łaźnia" przy ul. Jaskółczej 1. Częściowo wyremontowano także 31 budynków komunalnych i wspólnotowych.
W Nowym Porcie przebudowano budynek dawnej łaźni przy ul. Strajku Dokerów na Centrum Edukacji Artystycznej Łaźnia II. Ogromną przemianę przeszedł także Plac ks. Gustkowicza.
Działania w Dolnym Wrzeszczu skoncentrowały się na ulicy Wajdeloty oraz fragmentach przyległych ulic: Konrada Wallenroda, Grażyny i Aldony. Po kompleksowej przebudowie, ten wrzeszczański obszar przeszedł prawdziwą metamorfozę. Częściową modernizację przeszło także 26 kamienic - komunalnych i wspólnotowych.
Także w Letnicy przeprowadzono remont układu drogowego i rewitalizację kilkunastu budynków.
Obecnie w Gdańsku trwa realizacja kolejnych projektów rewitalizacyjnych na czterech obszarach: Nowego Portu z Twierdzą Wisłoujście; Dolnego Miasta, Placu Wałowego i Starego Przedmieścia; Biskupiej Górki i Starego Chełmu oraz Oruni. "Miękka" faza projektów już się zakończyła. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska ogłasza kolejne przetargi na realizację prac remontowo - modernizacyjnych.
Rewitalizacja gdańskich dzielnic. Po działaniach społecznych czas na "twarde" inwestycje
Czysty Gdańsk
Zakład Utylizacyjny w Gdańsku modernizuje swoją infrastrukturę dzięki środkom unijnym. Póki co na terenie zakładu w Szadółkach oddano do użytku m.in. sortownię odpadów zmieszanych oraz bioelektrownię, czyli segment unieszkodliwiania biogazu.
W styczniu 2020 roku oddano do użytku hermetyczną kompostownię służącą do przerobu odpadów biodegradowalnych. Nowa inwestycja pozwala gminie Gdańsk na zagospodarowanie rosnącej ilości odpadów biodegradowalnych w sposób przyjazny dla środowiska i ludzi oraz znacząco wpływa na komfort życia w mieście.
Hermetyczna kompostownia w gdańskim Zakładzie Utylizacyjnym już przerabia nasze bio-odpady
W 2023 roku zaś rozpocznie działalność Port Czystej Energii, czyli spalarnia odpadów. Rozpoczęcie prac budowlanych ogłoszono 6 maja br.
Port Czystej Energii. Można już rozpocząć budowę nowoczesnej spalarni w Szadółkach
Warto zaznaczyć, że miasto Gdańsk nie partycypuje w żadnym z projektów realizowanych przez ZU - cały “ciężar finansowy” (wkład własny) pochodzi z budżetu spółki.
Gdański Projekt Wodno-Ściekowy to jeden z pierwszych dużych projektów infrastrukturalnych w naszym mieście, prowadzony do dziś etapami i współfinansowany (wkład własny) przez spółkę miejską Gdańska Infrastruktura Wodociągowo-Kanalizacyjna. Tylko w latach 2006 - 2012 w ramach projektu wybudowano w Gdańsku ponad 100 km sieci kanalizacji sanitarnej i 40 km sieci wodociągowej, zlikwidowano Oczyszczalnię Ścieków Zaspa i zmodernizowano Oczyszczalnię Ścieków Gdańsk - Wschód, do której obecnie trafiają wszystkie gdańskie ścieki.
W ramach dalszych etapów projektu powstał m.in. Zbiornik Wody Kazimierz na Wyspie Sobieszewskiej, dzięki któremy ok 3 tys. mieszkańców Wyspy uzyskało dostęp do wody pitnej z ujęcia głębinowego Lipce. Zbiornik jest także atrakcją turystyczną - podobnie jak Zbiornik Wody Stary Sobieski i Stara Orunia, których zabytkowe wnętrza otwarto dla zwiedzających dzięki projektowi pn. “Gdański Szlak Wodociągowy”.
Ekologia i klimat
W 2018 r. zakończyła się realizacja projektu rozbudowy systemów informowania o zagrożeniach (głównie powodziowych), w którym partnerem Gdańska był Sopot.
W naszym mieście w ramach przedsięwzięcia m.in.: rozbudowano 19 stacji pomiarowych z deszczomierzami i 55 stacji pomiarowych z sondami (na 33 gdańskich zbiornikach retencyjnych i 22 ciekach wodnych).
Dzięki temu miejskie zespoły zarządzania kryzysowego i inne służby na bieżąco ocenić mogą sytuację powodziową, prognozować ew. rozwój zjawiska i planować działania zabezpieczające. Aktualne odczyty, zebrane w jednym czasie z terenu całego miasta dostępne będą on line dla wszystkich zainteresowanych.
Gdańsk od lat sukcesywnie przeprowadza modernizację energetyczną miejskich budynków - zwłaszcza szkół i przedszkoli. Tylko w latach 2017 - 22 takie prace odbędą się w 30 szkołach, przedszkolach i żłobkach. Dzięki temu spadnie zapotrzebowanie obiektów na energię cieplną i elektryczną.
W najbliższych latach modernizację przejdzie m.in. kilkanaście mieszkalnych budynków komunalnych. Zakończono modernizację Dworu Artusa:
Dwór Artusa. Decydująca faza remontu, koniec prac w czerwcu
oraz pierwszy etap prac w Wielkim Młynie obejmujący wymianę pokrycia dachowego wraz z ociepleniem:
Remont Wielkiego Młyna. Zabytek został pokryty nowym dachem WIDEO I ZDJĘCIA
Pozostałe kluczowe projekty zrealizowane w Gdańsku z wykorzystaniem środków z UE
- Oddana do użytku w czerwcu 2012 r. Obwodnica Południowa zrealizowana przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad pozwoliła w pełni wykorzystać możliwości komunikacji, jakie stworzyła budowa tras Słowackiego i Sucharskiego. Poza Gdańskiem obwodnica przebiega przez tereny gmin: Kolbudy, Pruszcz Gdański i Cedry Wielkie. W ramach projektu powstała dwujezdniowa droga z pięcioma węzłami, m.in.: Węzeł Południowy - skrzyżowanie z Obwodnicą Trójmiasta; Węzeł Lipce - skrzyżowanie z drogą krajową nr 1; Węzeł Olszynka - skrzyżowanie z przedłużeniem ul. Sucharskiego i wylotem z Portu Północnego w Gdańsku. 18-kilometrowy nowy odcinek drogi ekspresowej S7 z Gdańska do Koszwał pozwolił wyprowadzić ze śródmieścia naszego miasta uciążliwy ruch tranzytowy.
- Pierwszą część nowego terminalu T2 Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy oddano do użytku tuż przed Euro 2012, drugą - we wrześniu 2015 r. Obiekt ten to jeden z 10 projektów składających się na wielką rozbudowę gdańskiego lotniska z wykorzystaniem funduszy unijnych. W 2018 r. port lotniczy obsłużył 4 mln 980 tys. pasażerów, a w tym roku z pewnością przekroczy już poziom 5 mln podróżnych.
- 1 września 2015 r. po raz pierwszy wyjechały na trasę pociągi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - największej w historii inwestycji samorządu województwa pomorskiego. Z PKM do kwietnia 2019 r. skorzystało 10 mln pasażerów. Gdańsk także ma swój udział w tej inwestycji - poprzez realizację wspomnianej już linii tramwajowej do stacji PKM Brętowo i budowę węzłów przesiadkowych.
Szczegółowe opisy wymienionych projektów wraz z podaniem źródła dofinansowania oraz lista pozostałych projektów, które będą lub są obecnie realizowane w Gdańsku znaleźć można TUTAJ.
Dziękuję pani Izabeli Kuś Skarbnik Miasta Gdańska oraz panie Beacie Bonie z Wydziału Projektów Inwestycyjnych Urzędu Miejskiego w Gdańsku za ogromną pomoc przy w przygotowaniu artykułu.