30 listopada 2023 r. - tego dnia otwarto nowy budynek dworca PKP we Wrzeszczu
fot. Piotr Wittman/www.gdansk.pl
Pięć okienek kasowych i oszklona ściana
Nie było żadnej uroczystej fety, nie było symbolicznego przecinania wstęgi czy oficjalnych przemówień. Przed godz. 9.00 pracownicy PKP uruchomili drzwi do nowego budynku. Chętnych do zajrzenia do środka nie brakowało, także z powodu mroźnej, zimowej aury.
Niektórzy siadali na krzesełkach w nowej poczekalni, inni rozglądali się dookoła i robili zdjęcia smartfonami, a jeszcze inni, po prostu, podchodzili do okienek kasowych i kupowali bilety. Z nowego budynku dworca kolejowego we Wrzeszczu, który budowany był przez dwa lata, mogą już korzystać wszyscy podróżni.
W obiekcie umieszczono pięć przestronnych okienek kasowych, naprzeciwko nich znajduje się poczekalnia z metalowymi krzesełkami. Tuż przy nich znajduje się oszklona ściana - można obserwować to, co dzieje się na pobliskiej pętli autobusowej i w jej sąsiedztwie. Dzięki temu rozwiązaniu w budynku jest jaśniej, sprawia też wrażenie jeszcze bardziej przestronnego.
Nad kasami umieszczono elektroniczne tablice informacyjne dotyczące odjazdów i przyjazdów pociągów. Na ścianach, w kilku miejscach, można znaleźć natomiast tradycyjne papierowe tablice z takimi informacjami. W dworcowym holu znalazły się też dwa lokale pod działalność komercyjną, handlową.
Przed budynkiem zamontowano natomiast kilkanaście stojaków na rowery oraz defibrylator.
Jakie wrażenia pasażerów?
- Jest na pewno ładniej i czyściej, ale to na pewno także efekt tej nowości. Poza tym nie widzę tu specjalnych zmian. Nie ma kiosku, do którego czasem zaglądałem, kiedy przy kasach były duże kolejki, ale podoba mi się to wnętrze, jest przyjemnie - przyznał Tomasz Koszkowski z Żabianki.
- Dobrze, że w końcu skończyła się ta budowa. Zima przyszła, żadna przyjemność czekać na pociąg na peronie czy w tym niewielkim kontenerze, który zastępował dworzec. A tutaj jest całkiem ładnie, ciepło, nie ma ścisku - zwróciła uwagę Katarzyna Malkowska z Jasienia.
- Dobrze, że zniknęły te okropne przybudówki. Nowy dworzec wydaje się wygodny, to takie moje pierwsze wrażenie. Jest spora przestrzeń pomiędzy kasami a krzesełkami dla podróżujących. Tablice z informacją o odjazdach jeszcze nie działają, ale to już chyba taki urok pierwszych dni funkcjonowania nowych dworców. Ogólnie jest pozytywnie - stwierdziła Anna Kwarc z Gdyni.
W holu dworcowym do dyspozycji pasażerów jest pięć kas biletowych
fot. Piotr Wittman/www.gdansk.pl
Dziewiąty w kraju, drugi w Gdańsku
Według danych Urzędu Transportu Kolejowego, dworzec Gdańsk Wrzeszcz jest jednym z najbardziej obleganych w Polsce. W 2022 roku obsłużył 10,78 mln pasażerów, co dało mu dziewiąte miejsce wśród najważniejszych dworców kolejowych w kraju i drugie w Gdańsku. Tuż przed nim uplasował się Dworzec Gdańsk Główny - zajął na liście ósmą pozycję, obsługując 11,39 mln pasażerów.
Dwa lata budowy nowego dworca
Przebudowa wrzeszczańskiego obiektu rozpoczęła się jesienią 2021 roku i miała potrwać do końca 2022 r. Prace jednak przedłużyły się o blisko rok. W czasie trwania tej inwestycji pasażerowie kupowali bilety w specjalnym kontenerze na dworcu tymczasowym, zlokalizowanym kilkadziesiąt metrów od dworca.
Hol dworcowy jest jasny i bardziej przestronny w porównaniu z poprzednim budynkiem
fot. Piotr Wittman/www.gdansk.pl
Z autobusu bezpośrednio na peron
Nowy budynek dworca we Wrzeszczu ma nowoczesną bryłę. Zbudowano go w miejscu dotychczasowych rozproszonych dobudówek, o różnym kształcie i kolorze. Elewację wykonano ze stali i szkła. Najbardziej reprezentacyjną jego częścią jest wejście do strefy obsługi podróżnych, gdzie stworzono, wspomniane wyżej, wielkoformatowe przeszklenie, a także wejście prowadzące bezpośrednio do tunelu na perony.
Na perony można się dostać, pomijając hol, drugim wejściem umiejscowionym mniej więcej w środku budynku, od strony przystanków autobusowych. W pobliżu zejścia do tunelu prowadzącego na perony, znajdują się toalety oraz lokale handlowo-usługowe.
Przebudowa obiektu we Wrzeszczu to jedna z 22 inwestycji realizowanych przez PKP SA w województwie pomorskim w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Jej koszt to 13,2 mln zł. Inwestycja została dofinansowana ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.