Piękny i ważny. Dworzec Gdańsk Główny ma już 125 lat

125 lat temu otwarto budynek dworca kolejowego w Gdańsku-Głównym. To jeden z najpiękniejszych i najbardziej okazałych obiektów tego typu w Polsce, a nawet w Europie. Dworce kolejowe o podobnej architekturze możemy znaleźć m.in. we francuskim mieście Colmar, niemieckim Wiesbaden, a nawet w odległej Japonii. Mało kto wie, że gdański dworzec pełnił też krótko rolę ... sądu. W swojej długiej historii przeszedł wiele remontów i modernizacji - ostatnio w 2023 r.
28.10.2025
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

gcm-download-2500-20240604-dworzec-glowny-pkp-010.a9013a8a
Na zdjęciu budynek gdańskiego dworca odbija się w szybie parkingu kubaturowego, znajdującego się po drugiej stronie ulicy
fot. Piotr Wittman/ www.gdansk.pl

Jak długo budowano dworzec?

Dworzec powstał na terenach udostępnionych po niwelacji (od 1893) części miejskich obwarowań, w miejscu dawnych wałów obronnych między bastionami św. Elżbiety i Bożego Ciała.

Była to jedna ze sztandarowych inwestycji Cesarstwa Niemieckiego w Gdańsku. Budowę obiektu rozpoczęto w 1896 r. 

28 października 1900 r. oddano do użytku część główną, tzw. Empfangsgebäude (budynek recepcyjny). Uroczyste otwarcie całości nastąpiło dwa dni później - pierwszy pociąg odjechał do Tczewa. 

Dworzec PKP Gdańsk Główny wreszcie otwarty. Jest ładny, wygodny i dostępny dla każdego

Bryła dworca składała się z centralnej części z wielką halą, przylegającego skrzydła północnego oraz mniejszego skrzydła południowego i wieży zegarowej w narożniku między halą a skrzydłem południowym. Takie rozwiązanie przestrzenne zastosowano w wielu budynkach dworców, realizowanych w tym czasie według koncepcji Aleksandra Rüdella

Kilka prawie takich samych w Europie i Azji

Podobne dworce jak w Gdańsku, z halą oświetloną półokrągłymi oknami i z wieżą, powstały w tym okresie m.in. w Krefeld, Colmar, Bad Homburg, Wiesbaden, Metz i Stralsundzie. Łudząco podobny do obiektu z Podwala Grodzkiego obiekt kolejowy powstał też wiele dekad później, bo w 1984 roku, w japońskim mieście Imari, na wyspie Kiusiu. 

Dworzec_Glowny_681731_Fotopolska-Eu
Widok dworca kolejowego, ok. 1900 roku
fot. Fotopolska-Eu

Wymienionym dworcom z początków XX wieku nadano historyzujące formy: neogotyckie, neorenesansowe, neobarokowe lub łączące detale różnych stylów. Dworzec gdański otrzymał elewację z czerwonej cegły zestawionej z jasnym piaskowcem w sposób charakterystyczny dla niderlandzkiego manieryzmu, dominującego w gdańskiej architekturze na przełomie XVI i XVII wieku. 

Na dworcowej wieży (wysokość 48 metrów), z napędzanym elektrycznie zegarem (o średnicy tarcz 3,25 m), powstał pokryty miedzianą blachą hełm, będący wariacją na temat zwieńczenia wieży pobliskiego kościoła św. Katarzyny

Dworzec_Glowny_469305_Fotopolska-Eu
Stara pocztówka przedstawiająca gdański dworzec
fot. Fotopolska-Eu

Dachy głównej hali pokryto dachówką glazurowaną na kolor ciemnoniebieski, a cokoły wykonano ze śląskiego granitu. Bryłę dworca udekorowano licznymi wieżyczkami, lukarnami, szczytami i szczycikami. 

Książęce pokoje

W budynku głównym znajdowała się duża hala pasażerska (westybul) z okienkami kasowymi. W południowym skrzydle znajdowały się m.in. przechowalnie bagażu, biuro rzeczy znalezionych, pokoje policjantów i portierów. Było też kilka pomieszczeń przeznaczonych dla rezydującego we Wrzeszczu księcia Friedricha Wilhelma Victora Hohenzollerna, następcy tronu Cesarstwa Niemieckiego.

Dworzec PKP w Oliwie zabytkiem!

W skrzydle północnym znajdowały się poczekalnie (wspólna dla klas 1. i 2., osobna dla 3. i 4. klasy, oddzielna dla samotnie podróżujących kobiet), umywalnie, toalety i bufet. 

Wnetrze_1901236_Fotopolska-Eu (1)
Zdjęcie dworcowej restauracji w pierwszych latach działalności obiektu
fot. Fotopolska-Eu

Poczekalnie były dostępne z korytarzy umieszczonych od strony miasta i od strony peronów. Od strony północnej znajdowały się pomieszczenia zajmowane przez kolejarzy i telegrafistów. 

Korytarze przy poczekalniach w północnej części budynku przykryto sklepieniami krzyżowymi, a reprezentacyjny charakter przedsionka poczekalni książęcej podkreślono sklepieniem gwiaździstym. 

Dworzec_Glowny_483926_Fotopolska-Eu (1)
Dworzec PKP Gdańsk-Główny w roku 1965. Widoczny na zdjęciu sznur aut "Warszawa" to taksówki czekające na pasażerów obok hotelu
fot. Fotopolska-Eu

Także główna hala otrzymała sklepienie o tradycyjnej formie kolebki z gurtami i lunetami, lecz z zastosowaniem nowoczesnej wówczas konstrukcji ze stalowej siatki obrzuconej tynkiem. 

W 1902 r. oddano do użytku przy północno-wschodnim narożniku dworca budynek kas podmiejskich (obecnie obiekt barowo-kawiarniany). 

W rękach polskich kolejarzy

Część południowego zespołu dworcowego stanowiły budynki poczty i przesyłek ekspresowych oraz wybudowany gmach biurowo-mieszkalny Eisenbahndirektion (po wojnie przez wiele lat przychodnia kolejowa, obecnie Central Hotel)

Szybko okazało się, że budynek nie do końca spełnia wymogi rosnącego ruchu pasażerskiego. Brakowało przede wszystkim jadalni. 

gcm-download-2500-2023-07-31-dworzec-050.6d8aaa91.JPG
Główna hala dworca po zakończonym remoncie latem 2023 r.
fot. Grzegorz Mehring/ www.gdansk.pl

W 1914 r. przebudowano dworzec, powiększając północne pomieszczenia. Powstała duża, rozjaśniona od góry świetlikami sala telegrafu i kwadratowa jadalnia z przeszkloną kopułą siedmiometrowej średnicy. 

Mieczysław Jałowiecki patronem Dworca Głównego PKP w Gdańsku

W dwudziestoleciu międzywojennym, w Wolnym Mieście Gdańsku, zarządzanie całym kompleksem dworcowym przejęły Polskie Koleje Państwowe

Halo? Dzwonię z dworca

Dworzec został podpalony w marcu 1945 r. Odbudowany z pominięciem spadzistych dachów nad skrzydłem północnym, zawierającym dawniej poczekalnie (obecnie restauracje i przestrzeń handlowa). 

W październiku 1947 r. w informacji dworcowej uruchomiono pierwszy w Gdańsku po zakończeniu II wojny światowej publiczny telefon. 

gcm-download-2500-2023-07-31-dworzec-067.c857c350.JPG
Widok tarcz zegarowych na wieży gdańskiego dworca
fot. Grzegorz Mehring/ www.gdansk.pl

W grudniu 1949 r. uruchomiono ogrzewaną Izbę Dworcową dla Kobiet i Dzieci. W marcu 1950 r. otwarto świetlicę dworcową dla młodzieży (pierwszą w województwie gdańskim). 

W dniach 11-12 grudnia 1954 r. przeprowadzono na dworcu milicyjną akcję przeciwko zakłócającym spokój (głównie pijących alkohol), po czym 13 grudnia hala dworcowa zamieniona została w salę sądową, otwartą dla publiczności (zasądzano kary grzywny). 

gcm-download-1920-2023-07-31-dworzec-046.28d0a03d.JPG
Herb Gdańska na fasadzie dworca jest obecny od 1964 r.
fot. Grzegorz Mehring/ www.gdansk.pl

W 1955 r. przed wejściem ustawiono tablicę, w której umieszczano zdjęcia osób nadużywających alkoholu i chuliganów, z odpowiednim opisem i podaniem dokładnych danych personalnych. 

W kwietniu 1956 r. otwarto dworcową restaurację (na 120 osób), kawiarnię (na 36 osób) i bar piwny.

Gdański herb i polski orzeł

7 marca 1961 r. oddano do użytku zmodernizowany budynek dworca podmiejskiego (projekt wnętrz: inż. Jerzy Szczepański i Andrzej Jagodziński z gdańskiego Biura Projektów Budownictwa Komunalnego). Po dwuletnich pracach modernizacyjnych 1 czerwca 1964 r. oddano do użytku wyremontowany gmach główny (projekt tych samych autorów).

gcm-download-1920-20250916-kilka-zdjec-gdanska-001.f9986f9f
Budynek dworca PKP widziany z tarasu widokowego na dachu Europejskiego Centrum Solidarności
fot. Piotr Wittman/ www.gdansk.pl

W pierwszej połowie 1964 r. halę główną wyłożono okładziną marmurową, przebudowano restaurację, w grudniu 1964 r. na frontonie gmachu dworcowego (od ul. Podwale Grodzkie) umieszczono wyrzeźbione w piaskowcu, według projektu Leszka Weroczego, godło Polski i poniżej herb Gdańska. 

Zmiany w organizacji ruchu wokół gdańskich cmentarzy

Wraz z budową tunelu w październiku 1965 r. przygotowano wyasfaltowany przydworcowy parking na 32 samochody. 

W 1992 r. budynek dworca ponownie poddano generalnemu remontowi (według projektu Andrzeja Pazdeja i Ryszarda Szczęsnego): odświeżono fasady, hala recepcyjna otrzymała antresolę, powstał pasaż handlowy. 

gcm-download-1920-dworzec-004.e61c1fd0
Budynek dworca w blasku zachodzącego słońca
fot. Dominik Paszliński/ www.gdansk.pl

31 sierpnia 1993 r., po kolejnym remoncie, oddano do użytku część z otwartą dzień wcześniej pierwszą w Gdańsku restauracją McDonaldʼs, 15 grudnia 1995 r. otwarto natomiast halę z antresolą. Tę ostatnią wyburzono między 15 stycznia a 16 marca 2013 r., przywracając jednoprzestrzenny i otwarty układ hali. 

Od połowy września 2019 do lipca 2023 r. budynek dworca został poddany gruntownemu remontowi. 

5 grudnia 2023 r. dworzec otrzymał imię Mieczysława Jałowieckiego, przedstawiciela rządu polskiego w Gdańsku w latach 1919–1920. 

Na podstawie Gedanopedii, internetowej encyklopedii Gdańska

TV

Gambit Michała