Bezpieczeństwo przede wszystkim. Dobra zmiana w ruchu na ulicy Piramowicza
Zamknięcie jezdni Wałów Jagiellońskich na odcinku biegnącym między estakadą a Forum Gdańsk oznacza, że samochody nie będą mogły skręcać tutaj w prawo - w al. Armii Krajowej. To ważna droga, prowadząca do kilku dzielnic w południowej części Gdańska, a także do obwodnicy Trójmiasta i położonej za nią dzielnicy Kokoszki. Cały ten ruch będzie musiał się odbywać teraz przez ul. 3 Maja, przy Urzędzie Miejskim. Ta droga spełnia taką rolę na co dzień, ale teraz będzie musiało przejechać nią więcej samochodów.
Wyłączenie z ruchu remontowanego odcinka Wałów Jagiellońskich nie zablokuje jednak przepływu samochodów w innych kierunkach. Jazda będzie nadal możliwa estakadą, na ul. Podwale Przedmiejskie - w kierunku Dolnego Miasta i Stogów.
Jazda będzie też możliwa tunelem na wprost - w kierunku Oruni, Pruszcza Gdańskiego i Tczewa, z możliwością "odbicia" po drodze na Chełm lub Orunię Górną. W ten sam sposób będzie można pojechać tunelem pod Forum Gdańsk.
- Skala projektu nie jest może duża, ale jest on realizowany w newralgicznym punkcie miasta, zarówno jeżeli chodzi o ruch samochodów, jak i przede wszystkim komunikację publiczną. Projekt jest trudny głównie z uwagi na to, że tak jak przy budowie węzła Biskupia Górka, odbywa się w obszarze zabytkowym - powiedział Alan Aleksandrowicz, zastępca prezydenta ds. inwestycji, podczas konferencji w czwartek, 9 grudnia.
Prezydent podkreślił, że ze względu na to, że w październiku natrafiono na relikty na tym obszarze, niezbędne było wykonanie dużej pracy wspólnie ze służbami konserwatora wojewódzkiego, a także zmiana technologii wykonania robót i dokumentacji.
- Obecnie wchodzimy w kluczowy moment tego projektu. Proszę pamiętać, że to nie tylko samo przejście, ale również przebudowa przystanków tramwajowych, zatok, modernizacja nawierzchni od Huciska w kierunku Armii Krajowej. Na tym etapie koniecznie jest zamknięcie ulicy Wały Jagiellońskie w stronę Armii Krajowej i wprowadzenie zamiennego rozwiązania komunikacyjnego - tłumaczył Alan Aleksandrowicz.
Uwaga na przystanki autobusowe
Przystanek autobusowy „Śródmieście SKM” 03 nie będzie obsługiwany. Przystanek „Brama Wyżynna” 04 zostanie przeniesiony z tymczasowej lokalizacji przy Forum Gdańsk na wysokość peronów przystanków tramwajowych.
W związku z powyższym zostaną wprowadzone następujące zmiany w funkcjonowaniu komunikacji autobusowej:
- Dla linii 106, 108, 111, 112, 118, 123, 131, 132, 138, 154, 166, 178, 186, 189, 200, 205, 207, 232, 256, N1, N4, N5, N8, N9, N11 i N13 obowiązywać będzie jeden przystanek - „Brama Wyżynna” 04.
- Linie 112, 138, 166, 178, 186, N8 i N9 wracają na swoje stałe trasy (z pominięciem Śródmieścia SKM). Pomiędzy przystankami „Brama Wyżynna” 04 a „Żabi Kruk” 04 autobusy pojadą estakadą (za wyjątkiem kursów linii N9 przez Dolne Miasto, te autobusy mają jechać tunelem pod Węzłem Unii Europejskiej).
- Autobusy linii 138 i 178 w kierunku Westerplatte i Olszynki będą odjeżdżać z przystanków Wały Piastowskie 02, „Dworzec Główny” 12, „Brama Wyżynna” 04 dwie, trzy minuty później. Godziny odjazdów z pozostałych przystanków pozostają bez zmian.
- Na liniach 112, 166, 186, N8 i N9 skorygowane zostaną rozkłady jazdy. W kierunku Węzła Unii Europejskiej zachowane zostaną obecne godziny odjazdów z przystanków „Muzeum II Wojny Światowej” 02, „Europejskie Centrum Solidarności” 01, „Wały Piastowskie” 02, „Dworzec Główny” 08, 12, 14, „Brama Wyżynna” 04. Godziny odjazdów od przystanku „Żabi Kruk” 04 do końca tras będą realizowane około dwóch, trzech minut wcześniej. Kierunek przeciwny bez zmian.
- Linia N13
W kierunku Olimpijskiej:
Pomiędzy przystankami: „Brama Wyżynna” 04 i „Sikorskiego” 05 autobusy pojadą objazdem ulicami: Okopowa, Trakt Św. Wojciecha (Wiadukt Biskupia Górka), Zaroślak, Brzegi, Cienista.
Na trasie objazdu obowiązywać będą przystanki: „Toruńska” 02, „Zaroślak” 04, „Chełm Cienista” 02. Będą miały charakter warunkowy „na żądanie”.
Przystanki „Pohulanka” 04, „Odrzańska” 04, ”Drwęcka” 01 oraz „Chałubińskiego” 04 nie będą obsługiwane.
W kierunku przeciwnym (Żabianki SKM): Trasa bez zmian.
Zmiany w organizacji ruchu związane są budową przejścia dla pieszych przy Bramie Wyżynnej. Wykonawcą jest firma Eurovia Polska S.A. Koszt prac to niecałe 5,8 mln złotych.
Oprac. AO
Śródmieście. Budowa kolejnego odcinka drogi rowerowej rozpoczęta. Prace potrwają do wiosny 2022