Doroczny Koncert Bożonarodzeniowy, organizowany przez dobrze znany trójmiejskim melomanom Polski Chór Kameralny, na stałe wpisał się w tradycję kulturalną Gdańska - w tym roku odbył się już po raz dziewiąty. Pierwszy koncert zorganizowano w 2009 roku, kiedy zespół z towarzyszeniem orkiestry i solistów przygotował słynne „Magnificat” Jana Sebastiana Bacha, pieśń dziękczynną wykonywaną podczas nieszporów.
Wybór repertuaru był nieprzypadkowy, bowiem ideą wydarzenia było zaproszenie gdańszczan do wspólnego przeżywania i celebrowania okresu świątecznego. Zorganizowano je na wzór uroczystych koncertów bożonarodzeniowych z udziałem wybitnych artystów, odbywających się m.in. w Londynie, Paryżu czy Wiedniu.
Wierny pierwotnemu zamysłowi Polski Chór Kameralny tematyczny repertuar proponował również w kolejnych latach, co spotkało się z aprobatą rokrocznie chętnie przybywającej z całego Trójmiasta publiczności - idea nie zmieniła się i w tym roku. Podczas koncertu, który odbył się w piątek, 28 grudnia, zabrzmiały więc utwory utwory o charakterze religijnym i świątecznym, wybitnego argentyńskiego pianisty i kompozytora Ariela Ramireza oraz pioniera jazzowego akordeonu - Cezarego Paciorka.
Na początek publiczność usłyszała „Misa Criolla” („Mszę Kreolsa”) - utwór oparty na motywach latynoamerykańskich tańców ludowych, stworzony po decyzji soboru watykańskiego II, umożliwiającej odprawianie mszy świętej w języku ojczystym. Następnie zabrzmiał utwór Cezarego Paciorka: „Improwizacja na tematy kolędowe”, a po niej muzycy powrócili do twórczości Ramireza, wykonując kompozycję „Navidad Nuestra”. Ten pochodzący z 1964 roku utwór to muzyczna opowieść w sześciu częściach, powstała dzięki współpracy argentyńskiego kompozytora z poetą Felixem Luną. Opowiadana historia narodzenia Pana jest nacechowana południowoamerykańskim kolorytem: Maryja jest indiańską dziewczyną, pasterze składają w darze muły, a trzej Królowie przywożą ponczo wykonane z prawdziwej wełny alpaki.
Polski Chór Kameralny jak zawsze wystąpił z udziałem gości (choć tym razem w nieco bardziej skromnym gronie): Jerzego Stelmańskiego (tenor I, gitara), Krzysztofa Pękały (tenor II), Damiana Bykowskiego (tenor II, gitara II), Sebastiana Mandzieja (baryton), Andrzeja Macierzyńskiego (piano), Cezarego Paciorka (akordeon) oraz Filipa Arasimowicza (kontrabas). Muzyków poprowadził Jan Łukaszewski, dyrygent i dyrektor Polskiego Chóru Kameralnego.
Warto wspomnieć, że wydarzenie po raz pierwszy odbyło się w Kościele św. Józefa w Gdańsku. Dotychczas Doroczny Koncert Bożonarodzeniowy organizowany był u gdańskich Dominikanów, w przyklasztornym kościele św. Mikołaja. Zmiana lokalizacji była konieczna - Kościół Św. Mikołaja zamknięty. Dominikanie apelują o pomoc.
Polski Chór Kameralny to zaledwie jedna z dwóch samodzielnych instytucji chóralnych w Polsce. Należy do wąskiego grona światowej elity w pełni profesjonalnych chórów kameralnych. W tym roku obchodzi 40-lecie istnienia. Doroczny Koncert Bożonarodzeniowy był uroczystym zwieńczeniem wydarzeń jubileuszowych zorganizowanych przez PChK dla uczczenia okrągłej rocznicy.