• Start
  • Wiadomości
  • Kontenerowiec w nowym terminalu Portu. Przeładunek trwa - na żywo

Kontenerowiec w nowym terminalu Portu. Przeładunek trwa - na żywo

To ważne godziny dla budowanego w Baltic Hub nabrzeża T3. Od poniedziałku, 24 lutego, godz. 18.00, w terminalu kontenerowym jest obsługiwany, jeszcze testowo, pierwszy statek. Jednostką CMA CGM Tivoli zajmują się cztery gigantyczne suwnice. Operację można oglądać na żywo w gdansk.pl na kamerze pokazującej plażę w Stogach. Kamera przesuwa się stopniowo od lewej strony (plaża) do prawej, gdzie widać nabrzeże T3 w Baltic Hub.
24.02.2025
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
BalticHubPróba
Kontenerowiec Tivoli z ładunkiem, na którym testowana jest sprawność nowych suwnic Baltic Hub - widok z kamery na plaży Stogi. Prace mają potrwać do środy rano
www.gdansk.pl

Jak duże są suwnice?

Każda z suwnic waży prawie 2000 ton - można to porównać do wagi 1300 słoni. Wysokie na 32 piętra, 96-metrowe suwnice (140 metrów z podniesionym wysięgnikiem), przypłynęły do Gdańska jesienią ub. roku.  
 
Przypłynięcie i wyładunek towaru z CMA CGM Tivoli przez olbrzymie suwnice można śledzić na bieżąco na stronie gdansk.pl. Cała operacja rozpoczęła się w poniedziałek ok. godz. 18.00, i wciąż trwa. 
 
 
Napędzany gazem LNG kontenerowiec dopłynął do nabrzeża portu w poniedziałek, 24 lutego, w późnych godzinach popołudniowych. Operacja przy jednostce "Tivoli" to bez dwóch zdań jeden z kamieni milowych w działalności budowanego terminalu T3.
 
- Przeładunki są testowe, więc odbywają się na spokojnie. Chcemy przetestować sprzęty na różnych zmianach, dziennej i nocnej. Trwa to dłużej niż zazwyczaj. Standardowo obsługa takiego kontenerowca zajęłaby ok. 24 godzin - poinformowała rzecznik prasowy Baltic Hub, Katarzyna Frankiewicz
 
CMA CGM Tivoli to kontenerowiec typu feeder, pływający po Morzu Bałtyckim. Tego rodzaju statek zbiera kontenery z różnych portów i transportuje je do głównego terminala kontenerowego, gdzie są ładowane na większe jednostki. 
 
Suwnice nabrzeżowe STS (ang. ship-to-shore) w terminalu T3, które po raz pierwszy wprawiono w ruch, są zdolne do załadunku i rozładunku największych statków na świecie. 
 
W połowie kwietnia 2025 r. olbrzymie maszyny w T3 będzie czekać kolejny sprawdzian. Tym razem, do budowanego terminalu wpłynie już wielki kontenerowiec oceaniczny.  
Zdjęcie przedstawia nowoczesny terminal kontenerowy w porcie morskim. Widać na nim ogromne, niebiesko-czerwone suwnice przeładunkowe, które służą do rozładunku i załadunku kontenerów ze statków. Terminal jest położony na nabrzeżu, otoczonym wodą, a w tle widać rozległy obszar portowy z licznymi kontenerami, infrastrukturą logistyczną oraz statkami. Zdjęcie zostało wykonane z lotu ptaka, co daje szeroką perspektywę i ukazuje skalę portu. Widać, że terminal jest dobrze zorganizowany, z wyznaczonymi strefami do składowania kontenerów oraz drogami dojazdowymi dla ciężarówek i innych pojazdów transportowych.
Cztery wielkie suwnice płynęły do Gdańska z chińskiego portu Changxin 63 dni
mat. Baltic Hub
 
Przypomnijmy, że cztery olbrzymie suwnice przypłynęły do Gdańska 27 października 2024 r. z Chin na statku Zhen Hua 36. To największe urządzenia tego typu w Europie. 
 
W sumie, na nowym nabrzeżu T3 tak wielkich suwnic STS będzie operować siedem. Trzy pozostałe mają dotrzeć do Baltic Hub w połowie marca 2025 r.   

T3 - wielka inwestycja Baltic Hub

Budowa głębokowodnego nabrzeża T3 w Baltic Hub rozpoczęła się w listopadzie 2022 r. Będzie miało długość 717 m i głębokość 18 m. Powstanie też plac o powierzchni aż 36,5 hektarów.
 
Pełną operacyjność terminal T3 ma osiągnąć pod koniec 2025 r. Koszt inwestycji wynosi 470 milionów euro. 
 
Dzięki nowemu terminalowi, moce przeładunkowe gdańskiej firmy wzrosną o 1,7 mln TEU (kontenerów 20-stopowych) do poziomu 4,5 mln TEU rocznie. Baltic Hub stanie się wówczas jednym z największych kompleksów terminali kontenerowych w Europie, zdolnym do obsługi kontenerowców nowej generacji, przypływających na Morze Bałtyckie.
 
Dziś Baltic Hub dysponuje nabrzeżami o łącznej długości 1300 metrów, 14 suwnicami typu STS, co pozwala na roczną przepustowością rzędu 2,7 mln TEU. Obecna infrastruktura firmy umożliwia obsługę czterech statków jednocześnie, a blisko 700 rocznie. 

Więcej o gdańskiej firmie

Baltic Hub jest największym polskim terminalem kontenerowym i jedynym terminalem głębokowodnym na Bałtyku. Łączy Azję, Unię Europejską z Polską i wschodzącymi rynkami Europy Środkowo-Wschodniej i całego Morza Bałtyckiego. Do Baltic Hub przypływają największe statki na świecie wyruszające z Dalekiego Wschodu.  
 
Do października 2022 r. firma nosiła nazwę Deepwater Container Terminal Gdańsk, w skrócie DCT Gdańsk.
 
Firma jest własnością trzech podmiotów:
 
  • PSA International (40 proc. udziałów)
  • Polskiego Funduszu Rozwoju (30 proc. udziałów)
  • IFM Global Infrastructure Fund, którego doradcą jest IFM Investors (30 proc. udziałów)
W 2019 r. Baltic Hub jako pierwszy terminal na Morzu Bałtyckim obsłużył ponad 2 miliony TEU w jednym roku. W 2023 r. był to już 20-milionowy kontener od początku działalności firmy w 2007 r.
 
Spółka zatrudnia ponad 1400 osób.
 

TV

Video Player is loading.
Reklama
Aktualny czas 0:00
Czas trwania -:-
Załadowany: 0%
Typ strumienia NA ŻYWO
Pozostały czas -:-
1x
    Biało-czerwona na Dworze Artusa