
Kontenerowiec Tivoli z ładunkiem, na którym testowana jest sprawność nowych suwnic Baltic Hub - widok z kamery na plaży Stogi. Prace mają potrwać do środy rano
www.gdansk.pl
Jak duże są suwnice?
Każda z suwnic waży prawie 2000 ton - można to porównać do wagi 1300 słoni. Wysokie na 32 piętra, 96-metrowe suwnice (140 metrów z podniesionym wysięgnikiem), przypłynęły do Gdańska jesienią ub. roku.
Dalszy ciąg artykułu pod Kalendarzem Wydarzeń
Polecamy wydarzenia w Gdańsku
Przypłynięcie i wyładunek towaru z CMA CGM Tivoli przez olbrzymie suwnice można śledzić na bieżąco na stronie gdansk.pl. Cała operacja rozpoczęła się w poniedziałek ok. godz. 18.00, i wciąż trwa.
Napędzany gazem LNG kontenerowiec dopłynął do nabrzeża portu w poniedziałek, 24 lutego, w późnych godzinach popołudniowych. Operacja przy jednostce "Tivoli" to bez dwóch zdań jeden z kamieni milowych w działalności budowanego terminalu T3.
- Przeładunki są testowe, więc odbywają się na spokojnie. Chcemy przetestować sprzęty na różnych zmianach, dziennej i nocnej. Trwa to dłużej niż zazwyczaj. Standardowo obsługa takiego kontenerowca zajęłaby ok. 24 godzin - poinformowała rzecznik prasowy Baltic Hub, Katarzyna Frankiewicz.
CMA CGM Tivoli to kontenerowiec typu feeder, pływający po Morzu Bałtyckim. Tego rodzaju statek zbiera kontenery z różnych portów i transportuje je do głównego terminala kontenerowego, gdzie są ładowane na większe jednostki.
Suwnice nabrzeżowe STS (ang. ship-to-shore) w terminalu T3, które po raz pierwszy wprawiono w ruch, są zdolne do załadunku i rozładunku największych statków na świecie.
W połowie kwietnia 2025 r. olbrzymie maszyny w T3 będzie czekać kolejny sprawdzian. Tym razem, do budowanego terminalu wpłynie już wielki kontenerowiec oceaniczny.

Cztery wielkie suwnice płynęły do Gdańska z chińskiego portu Changxin 63 dni
mat. Baltic Hub
Przypomnijmy, że cztery olbrzymie suwnice przypłynęły do Gdańska 27 października 2024 r. z Chin na statku Zhen Hua 36. To największe urządzenia tego typu w Europie.
W sumie, na nowym nabrzeżu T3 tak wielkich suwnic STS będzie operować siedem. Trzy pozostałe mają dotrzeć do Baltic Hub w połowie marca 2025 r.
T3 - wielka inwestycja Baltic Hub
Budowa głębokowodnego nabrzeża T3 w Baltic Hub rozpoczęła się w listopadzie 2022 r. Będzie miało długość 717 m i głębokość 18 m. Powstanie też plac o powierzchni aż 36,5 hektarów.
Pełną operacyjność terminal T3 ma osiągnąć pod koniec 2025 r. Koszt inwestycji wynosi 470 milionów euro.
Dzięki nowemu terminalowi, moce przeładunkowe gdańskiej firmy wzrosną o 1,7 mln TEU (kontenerów 20-stopowych) do poziomu 4,5 mln TEU rocznie. Baltic Hub stanie się wówczas jednym z największych kompleksów terminali kontenerowych w Europie, zdolnym do obsługi kontenerowców nowej generacji, przypływających na Morze Bałtyckie.
Dziś Baltic Hub dysponuje nabrzeżami o łącznej długości 1300 metrów, 14 suwnicami typu STS, co pozwala na roczną przepustowością rzędu 2,7 mln TEU. Obecna infrastruktura firmy umożliwia obsługę czterech statków jednocześnie, a blisko 700 rocznie.
Więcej o gdańskiej firmie
Baltic Hub jest największym polskim terminalem kontenerowym i jedynym terminalem głębokowodnym na Bałtyku. Łączy Azję, Unię Europejską z Polską i wschodzącymi rynkami Europy Środkowo-Wschodniej i całego Morza Bałtyckiego. Do Baltic Hub przypływają największe statki na świecie wyruszające z Dalekiego Wschodu.
Do października 2022 r. firma nosiła nazwę Deepwater Container Terminal Gdańsk, w skrócie DCT Gdańsk.
Firma jest własnością trzech podmiotów:
- PSA International (40 proc. udziałów)
- Polskiego Funduszu Rozwoju (30 proc. udziałów)
- IFM Global Infrastructure Fund, którego doradcą jest IFM Investors (30 proc. udziałów)
W 2019 r. Baltic Hub jako pierwszy terminal na Morzu Bałtyckim obsłużył ponad 2 miliony TEU w jednym roku. W 2023 r. był to już 20-milionowy kontener od początku działalności firmy w 2007 r.
Spółka zatrudnia ponad 1400 osób.