Naprawa dużej dziury w chodniku w tak ważnym historycznie miejscu to poważne przedsięwzięcie. Najpierw trzeba było wykonać specjalistyczną ekspertyzę. Teraz, na podstawie decyzji Pomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia 27.06.2019 r., naprawę zapadliska na wysokości Bramy Św. Ducha wykona Konsorcjum Granaria - Partner Prywatny w projekcie „Zagospodarowanie północnego cypla Wyspy Spichrzów” realizowanego w formule partnerstwa publiczno-prywatnego.
W chwili obecnej przystąpiono do prac polegających na odtworzeniu nawierzchni ciągu pieszego. Zakończenie robót i przywrócenie przejścia szerokości ok. 4 m przewiduje się do połowy lipca.
Przyjęty przez PWINB sposób usunięcia awarii odpowiada metodzie zaproponowanej w ekspertyzie technicznej obejmującej ocenę przyczyn i skutków zapadnięcia nawierzchni Długiego Pobrzeża oraz opracowanie projektu likwidacji skutków usunięcia podłoża.
Przyczyną awarii ujętych w ekspertyzie, które przywołano również w uzasadnieniu decyzji PWINB, jest fakt, że mechanizm zniszczenia związany jest z naturalnymi dla ponad 100-letniej konstrukcji tylnej ścianki - procesami utraty nośności, wynikającej z postępującej korozji. Wykonywane przez Partnera Prywatnego prace palowe przy budowanej obrotowej kładce pieszej, w przebiegu całego zdarzenia miały charakter drugorzędny - mogły co najwyżej przyspieszyć ich powstanie, jednakże nie były bezpośrednią przyczyną zdarzenia.
Konsorcjum Granaria, podjęło rozmowy z wykonawcami o jak najszybszym przystąpieniu do naprawy. Inwestor zabezpieczy zapadlisko oraz będzie stale monitorował stan techniczny nabrzeża w jego obrębie. Do czasu zakończenia prac na Długim Pobrzeżu będzie ustawione oznakowanie informujące o braku przejścia i trwających pracach.
CZYTAJ TEŻ:
Zapadł się fragment nawierzchni Długiego Pobrzeża. Rzeczoznawca wyjaśnia powody