15. Gdański Festiwal Tańca to 10 dni z tańcem. Bilety już w sprzedaży. PROGRAM
Pod hasłem „Cudowna jest głupota tego świata!” odbyła się tegoroczna, 27. edycja międzynarodowego Festiwalu Szekspirowskiego, organizowanego przez Gdański Festiwal Szekspirowski i Fundację Theatrum Gedanense. W programie znalazły się spektakle z Hiszpanii, Belgii, Francji, Wielkiej Brytanii oraz Polski. Wydarzenie rozpoczęło się 26 lipca, a oficjalne zakończenie odbyło się w sobotę, 5 sierpnia. Ostatnią okazję, by poczuć festiwalowego ducha zaplanowano na 6 sierpnia - w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim odbywa się medytacyjna uczta literacka z wielką gwiazdą światowego kina Charlotte Rampling.
Złoty Yorick, Nowy Yorick oraz SzekspirOFF
Widzowie festiwalu zobaczyli w tym roku pięć polskich szekspirowskich produkcji sezonu, walczących o prestiżowego Złotego Yoricka: „How Beauteous Mankind is!” - reż. Sławek Krawczyński, Anna Godowska / Święto Snów we współpracy z Borysem Jaźnickim i Wojciechem Jaworskim; „Romeo i Julia” - reż. Dominika Feiglewicz, Zdenka Pszczołowska, Teatr im. J. Słowackiego w Krakowie; „Podchodzisz moją samotność” - reż. Dorota Bielska, Teatr Razem; „Sen nocy letniej” - reż. Justyna Sobczyk, Jakub Skrzywanek, Teatr Współczesny w Szczecinie; i „Sen nocy letniej”, reż. krofta/wojtyszko, Wrocławski Teatr Lalek. Tradycyjnie odbył się także konkurs SzekspirOFF i - po raz pierwszy - konkurs Nowy Yorick.
Nagrody zostały przyznane przez międzynarodowe jury w składzie: Eleanor Skimin, Jacek Kopciński i Aneta Mancewicz.
Złotego Yoricka - statuetkę i nagrodę pieniężną w wysokości 40 tys. zł - otrzymał spektakl „Romeo i Julia” z Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, w reżyserii Dominiki Feiglewicz i Zdenki Pszczołowskiej. Jury doceniło „oryginalne spojrzenie na tragedię Szekspira przez pryzmat młodych kochanków oraz problemy języka i komunikacji” i „wykorzystanie polskiego języka migowego, mowy i ciała jako skutecznych środków ekspresji scenicznej”, „dynamiczną choreografię, która pobudza młodzieńczą energię artystów, poprzez podwojenie Szekspirowskich bohaterów” oraz „piękną, metaforyczną scenografię, zmieniającą postrzeganie znanej historii przez widzów”.
Nagrodę SzekspirOFF - statuetkę i nagrodę główną w wysokości 20 tys. zł - otrzymał spektakl „Very Funny” w reżyserii Dominiki Knapik i Patrycji Kowańskiej - „za błyskotliwe ukazanie postaci Falstaffa i figury błazna w żywym i spontanicznym przedstawieniu, udane wpisanie formy dialogu dwóch postaci w skomplikowaną, intermedialną dramaturgię wielu gatunków, konwencji i stylów teatralnych, oraz szczere, komiczne i ironiczne obnażenie warunków pracy współczesnych artystów”.
Przyznany w tym roku po raz pierwszy Nowy Yorick został wręczony za spektakl „Zimowa opowieść” z Teatru Powszechnego im. Zygmunta Hübnera w Warszawie, w reżyserii Pameli Leończyk (adaptacja Daria Sobik). Jury doceniło pracę, która „może przekształcić się w ciekawy spektakl interpretujący >>Opowieść Zimową<< w ramach współczesnej kultury terapii”, a także „metateatralne, krytyczne i satyryczne podejście do terapii jako narzędzia zrozumienia i uzdrawiania relacji” oraz „żartobliwe i ironiczne przepisanie tekstu Szekspira”.
Nagroda Dziennikarzy
Po raz drugi przyznana została na Festiwalu Szekspirowskim Nagroda Dziennikarzy. W skład komisji weszło 15. przedstawicieli mediów z całej Polski. W wyniku głosowania Nagrodę Dziennikarzy otrzymał spektakl „Very Funny, Gruba i Głupia” w reżyserii Dominiki Knapik i Patrycji Kowańskiej.
Uzasadnienie: „Za szczerość, odwagę, grube żarty, odświeżające spojrzenie na figurę błazna, za uczciwość, która wymusza autokompromitację, za ukrytą w tej rysowanej grubą kreską karykaturze czułą opowieść o siostrzeństwie i przyjaźni, która oprócz wzajemnego wsparcia daje prawo do walenia niewygodnej prawdy między oczy, za możliwość podglądania procesu twórczego, a także chaosu, który jest jego początkiem”.
Księga Prospera
Księga Prospera to nagroda przyznawana przez Polskie Towarzystwo Szekspirowskie za najciekawsze sceniczne odczytanie utworów Williama Szekspira. Tegorocznym laureatem został spektakl „Sen Nocy Letniej” Kijowskiego Narodowego Teatru Akademickiego Mołodyj z Ukrainy.
Nagrodę przyznano za „wielość, a zarazem spójność środków wyrazu teatralnego, której towarzyszy pogłębione odczytanie dramatu i precyzja w każdym detalu”, i „za bezpretensjonalną i entuzjastyczną interpretację szekspirowskiego tekstu oraz umiejętne wpisanie go we własną tradycję, które sprawiło, że błądząc po lesie ateńskim przeżyliśmy jednocześnie Noc Kupały”.