Dzięki budowie nowego terminalu Baltic Hub 3, na terenie Portu Gdańsk powstanie trzecie nabrzeże głębokowodne, zwiększając tym samym możliwości przeładunkowe DCT Gdańsk o 1,5 mln TEU do łącznie 4,5 mln TEU rocznie. W ramach inwestycji, której wartość wynosi 450 mln euro (ok. 2 mld zł) powstanie nabrzeże (zlokalizowane na wschód od istniejącego nabrzeża T1) o długości 717 m, głębokości 18 m oraz plac o powierzchni 36 ha.
Dodatkowo, w ramach projektu Baltic Hub 3 zakupionych zostanie 7 suwnic nabrzeżowych, zdolnych do załadunku i rozładunku największych statków na świecie oraz 20 automatycznych suwnic RMG, które będą zdalnie obsługiwane przez operatorów w ergonomicznie zaprojektowanych stanowiskach. Pozwoli to na stworzenie znacznie bardziej bezpiecznego, nowoczesnego i wygodnego środowiska pracy przez cały rok.
Rozpoczęcie budowy nowego terminala zaplanowano na drugą połowę 2022, a jego uruchomienie przewidziane jest w połowie 2024 roku. Po ukończeniu Baltic Hub3, DCT Gdańsk stanie się jednym z największych terminali kontenerowych w Europie pod względem możliwości przeładunkowych i niezmiennie będzie obsługiwać i rynek Polski jak i rynki Europy Środkowo-Wschodniej oraz krajów bałtyckich. Zdaniem władz DCT dzięki tej inwestycji Polska może wciąż konkurować nawet z portami zachodnioeuropejskimi, takimi jak Hamburg czy Rotterdam.
- Budowa trzeciego nabrzeża naszego Terminalu Baltic Hub oznacza otwarcie nowej ery w przeładunkach kontenerów. DCT Gdańsk to prawdziwy terminal dwudziestego pierwszego wieku, a budowa Baltic Hub Terminal 3 wprowadzi najbardziej nowoczesne technologie niskoemisyjne, z których każdy europejski port byłby dumny. Nawet beton użyty do budowy będzie miał mniejszy wpływ na emisję dwutlenku węgla. Baltic Hub Terminal 3 znacznie wzbogaci naszą ofertę usługową dla klientów i będzie znaczącym impulsem do pozyskiwania nowych usług lub sojuszy żeglugowych, a także wspierania rozwoju polskiej i okolicznych gospodarek – wyjaśniał Charles Baker, dyrektor zarządzający DCT Gdańsk.
O korzyściach ekonomicznych tego przedsięwzięcia dla Polski mówił też obecny w Gdańsku premier RP Mateusz Morawiecki.
- To krok w stronę zbudowania z Gdańska, Trójmiasta zdecydowanie największego portu przeładunkowego na Bałtyku, to równocześnie logicznie uporządkowany proces budowy hubu transportowo-logistycznego tutaj na północy Polski. Jakie korzyści się z tym wiążą nie muszę tłumaczyć komukolwiek, kto się zajmuje tematyką gospodarczą. To oczywiste, że towar, który tu wpływa jest jednocześnie oclony. Część tego cła zostaje w budżecie Polski – mówił premier Morawiecki.
Z kolei proces przygotowawczy do inwestycji wyjaśniał prezes Portu Gdańsk.
- To efekt blisko dwuletniej bardzo skomplikowanej pracy zespołu, który w pierwszej kolejności pracował nad zmianami do ustawy o portach i przystaniach morskich, aby w ogóle możliwe było oddawanie w dzierżawę terenów, które dopiero powstaną na skutek zalądowienia, zmianą statutu Spółki, a na koniec opracowaniem bardzo skomplikowanej, transparentnej procedury – mówił Łukasz Greinke, prezes Portu Gdańsk.
DCT Gdańsk został uruchomiony w 2007 roku ma obecnie zdolność przeładunkową w wysokości 3 mln TEU. Terminal obsługuje ponad 600 statków rocznie, w tym 100 zawinięć największych kontenerowców świata. W 2020 roku DCT Gdańsk obsłużył ponad 1,9 mln TEU, a 8 kwietnia 2021 r. osiągnął 15 mln TEU, łącznie przeładowanych od czasu inauguracji 14 lat temu. Terminal zatrudnia ponad 1000 pracowników, z czego ponad 50 proc. mieszka w Gdańsku i okolicach. Ponadto generuje ponad 12 mld złotych rocznie z tytułu podatku VAT, akcyzy i ceł do budżetu państwa.
W 2019 r. do DCT zawinął największy kontenerowiec świata:
Według Zsolta Katony, dyrektora zarządzającego Maersk na Europę Wschodnią, Gdańsk jest ważną częścią sieci żeglugowej Maersk.
- W styczniu 2010 r. Maersk i DCT uruchomiły rewolucyjny bezpośredni serwis łączący Daleki Wschód z Gdańskiem. Od tego czasu byliśmy świadkami silnego rozwoju terminalu, a dziś DCT stał się partnerem firmy Maersk w tworzeniu rozwiązań E2E dla klientów. Bardzo cieszymy się, że wraz z budową BH3, DCT kontynuuje inwestycje w przyszłe możliwości i aktywnie rozwiązuje problem wąskich gardeł w łańcuchu dostaw” – mówi Zsolt Katona.
Komunikat Zarządu Morskiego Portu Gdańsk i DCT ogłoszony po opublikowaniu wyników konkursu wskazuje też na ważne aspekty społeczne i ekologiczne tego przedsięwzięcia:
Zielona strona inwestycji DCT Gdańsk bardzo poważnie traktuje swoją odpowiedzialność za środowisko naturalne, stosując takie rozwiązania, jak przyjazne dla środowiska wyposażenie nabrzeża i portu czy użycie specjalnego betonu w celu zminimalizowania emisji CO2. Dlatego też DCT w ramach każdego nowego projektu przeprowadza również badania wpływu na środowisko oraz środki ograniczające ewentualne ryzyko. Jako odpowiedzialny hub portowy, DCT Gdańsk potwierdza swoją nową inwestycją silne zaangażowanie w zachowanie równowagi pomiędzy ochroną środowiska, a rozwojem portu. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk i DCT Gdańsk podkreślają, że inwestycja będzie realizowana z poszanowaniem środowiska i lokalnej społeczności. Lokalna społeczność Nowy terminal powstanie w całości na wodzie, a jego zabudowa przylegać będzie do T1, tym samym kontynuując inwestycję na morzu i z dala od plaży. Taka sama koncepcja przyświecała budowie terminala T1. DCT Gdańsk i Zarząd Morskiego Portu Gdańsk to odpowiedzialni deweloperzy, świadomi kwestii środowiskowych i respektujący potrzeby lokalnych społeczności. W związku z tym zostaną przedsięwzięte wszelkie środki zapobiegawcze w celu ochrony środowiska, życia morskiego oraz siedlisk na obszarze Baltic Hub 3. Plaża Stogi, ważna z przyczyn środowiskowych i istotna dla lokalnej społeczności, pozostanie nietknięta i nadal będzie dostępna dla zwiedzających. |