W całej Polsce trwa jedna z największych na świecie akcji promujących czytelnictwo - CzytajPL. W ramach tego projektu w blisko 500 miastach i miejscowościach w Polsce (w tym oczywiście także w Gdańsku i całym Trójmieście!) do końca listopada korzystać można z darmowego dostępu do 12 bestsellerowych e-booków i audiobooków.
Żeby to zrobić, wystarczy ściągnąć aplikację Woblink, przejść do zakładki CzytajPL, zeskanować kod QR z plakatu akcji i czytać - nawet na smartfonie. Plakaty do tej pory można było znaleźć na wybranych przystankach komunikacji miejskiej, m. in w Gdańsku, ale od 16 listopada zaczną stopniowo znikać z tych nośników.
Nic straconego, ponieważ dostęp do QR kodu akcji Krakowskiego Biura Festiwalowego znaleźć można jeszcze w lokalach gastronomicznych, które przyłączyły się do promowania CzytajPL. Goście otrzymują drogocenny QR wraz z menu, tak jest np. w oliwskiej Kotka Cafe.
- Przyłączyliśmy się do akcji, bo czytanie jest super - śmieje się Weronika Waćkowska z Kotka Cafe i tłumaczy: - Mamy dużo gości, którzy czytają u nas e-booki, a poza tym wszystkie czasopisma w naszej kawiarni są o kotach, oferta CzytajPL zapewni więc urozmaicenie dla wszystkich.
Bestsellerowe propozycje są rzeczywiście urozmaicone. Sięgają od kryminału „Księżniczka z lodu” Camilli Läckberg, poprzez powieść „Shantaram” Gregory’ego Davida Robertsa o legendarnym zbiegu ukrywającym się w Indiach i niezwykłą opowieść Petera Wohllebena „Sekretnym życiu drzew”, aż po pozycję z gatunku fantastyki „Czterdzieści i cztery” Krzysztofa Piskorskiego i „Miasto Archipelag. Polska mniejszych miast” reportażysty Filipa Springera. Dla najmłodszych czytelników przygotowano „Marek i czaszka jaguara” przygodową opowieść pióra polarnika Marka Kamińskiego.
Co ciekawe, kod udostępniać może także każdy wielbiciel literatury. Na stronie internetowej CzytajPL przygotowano poster do ściągnięcia, który powiesić można np. w miejscu pracy, na klatce schodowej, na osiedlowej tablicy ogłoszeń - po prostu w jakiejkolwiek przestrzeni dostępnej dla większej społeczności.
- Nazywamy to “Książka za obietnicę”. Pozwalamy internautom pobrać plakat pod warunkiem, że podzielą się tym bezpłatnym dostępem do literatury także z innymi czytelnikami - tłumaczy Jakub Kulasa, kierownik projektu CzytajPL z Krakowskiego Biura Festiwalowego.
Udostępnianiu towarzyszy konkurs na najciekawsze lokalizacje plakatu (ktoś powiesił go już np. w zakładowej lodówce).
Po raz pierwszy w tym roku akcja czytelnicza ma także swoją odsłonę w szkołach średnich. Przyłączyło się do niej tysiąc liceów i techników z całej Polski, w tym dziewięć z Gdańska.
Plakaty z czytelniczym QR kodem zawisły m. in w XIX LO we Wrzeszczu.
- Akcja jest godna wsparcia, bo czytanie u młodych ludzi zanika i trzeba je wspierać. Myślę, że forma w jakiej jest prowadzona odpowiada młodzieży, ponieważ opiera się na nowych technologiach - opowiada Anna Bergau-Ciechanowicz, polonistka z XIX LO. - Plakat powiesiliśmy w szkolnej bibliotece. W końcu to miejsce najbliższe książce i uczniowie przychodząc po lektury, mogą przy okazji zainteresować się także tym wydarzeniem.
Zanikaniu czytelnictwa wśród młodzieży przeczą nastoletni ambasadorzy CzytajPL, którzy także po raz pierwszy w tym roku dodatkowo promują czytanie wśród rówieśników przechadzając się po swoich szkołach w oryginalnych, odlotowych koszulkach akcji. T-shirty również wyposażone są w bezcenne QR kody. W całej Polsce takich ambasadorek i ambasadorów jest tysiąc, w Gdańsku - 13. Wybrano ich spośród 5 tysięcy chętnych.
- Czytam bardzo dużo, przyznam że wolę jednak wydania papierowe, przy okazji akcji sama próbuję się przekonać do e-booków - opowiada ambasadorka CzytajPL Kamila Wiśniewska z Zespołu Szkół Ogólnokształcących w gdańskim Brzeźnie. - W naszej szkole wiszą również plakaty akcji i one są skanowane przez uczniów, nie zdarzyło mi się jeszcze, żeby ktoś poprosił mnie o kod z mojej koszulki. Pytają mnie jednak, o co chodzi z tą koszulką (napis na niej głosi: “Ściągam grube almanachy” - red). Kiedy odpowiem, mówią że nie mają czasu na czytanie. Ja tego nie rozumiem, czytam po nocach.
Gdańsk jest jednym z 12 miast partnerskich, które zdecydowały się bezpłatnie udostępnić na potrzeby akcji swoje przystankowe citylighty. W tej grupie jest także Gdynia, Kraków, Poznań, Łódź, Wrocław, Katowice, Lublin, Toruń, Częstochowa i Rzeszów.
- Gdańsk jest z nami od trzech lat i jako pierwszy zgodził się być partnerem naszej akcji, co przekonało nas, że inne miasta też dadzą się namówić - wspomina Jakub Kulasa.
Ściąganie e-booków CzytajPL będzie możliwe do 30 listopada, czas na przeczytanie wypożyczonych lektur jest nieco dłuższy - do 7 grudnia. Warto pamiętać, że każdy kto zeskanuje QR kod może zaprosić do akcji jeszcze pięć osób (one nie będą już musiały powtarzać tej operacji).
Organizatorzy szacują, że do końca miesiąca w Polsce i na świecie do akcji przystąpi ok. 100 tys. czytelników.
Zobacz spot reklamowy akcji CzytajPL - warto!
Akcja organizowana jest już po raz piąty przez Krakowskie Biuro Festiwalowe, operatora programu Kraków Miasto Literatury UNESCO oraz platformę e-bookową Woblink.com. Partnerem strategicznym jest Instytut Książki.