Na jakim etapie jest realizacja PKM Południe?
Postęp prac nad PKM Południe oraz pierwsze wizje, jak będą wyglądać jej przystanki, przedstawiono w środę, 20 września, podczas debaty zorganizowanej przez trójmiejski oddział Gazety Wyborczej. Dyskusja odbyła się w ramach trwających do piątku, 22 września, w Centrum Wystawienniczo-Kongresowym AmberExpo, Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO 2023.
O stopniu zaawansowania kolejowego przedsięwzięcia, z którym duże nadzieje wiążą mieszkańcy południowych dzielnic Gdańska opowiadali przedstawiciele spółki PKM, władz miasta i województwa pomorskiego.
PKM Południe: pociągiem ze Śródmieścia do Kowal. Kluby KO i WdG - za, PiS przeciw
LISTA PRZYSTANKÓW PKM POŁUDNIE:
- Trakt św. Wojciecha
- Madalińskiego
- Łostowice-Świętokrzyska
- Niepołomicka
- Wielkopolska
- Kowale
Dwa przystanki będą umieszczone na estakadzie, dwa w głębokim wykopie, dwa będą miały charakter podziemny.
- Nie możemy sobie pozwolić na budowanie skrzyżowań. Zakładaliśmy od początku, że linia kolejowa będzie nad lub pod terenem w formie estakad i tuneli. W dwóch miejscach trasa będzie przebiegać na obszarze chronionym przez wojewódzkiego konserwatora zabytków - obok bastionu św. Gertrudy i w rejonie Traktu św. Wojciecha - wyjaśnił Rafał Rychel, dyrektor pionu inwestycji PKM SA.
Prognozy wskazują, że na dobę na odcinku z PKM Południe do przystanku Łostowice-Świętokrzyska korzystać będzie 28 tysięcy pasażerów.
Kiedy PKM Południe pojadą pierwsi pasażerowie?
- W 2026 roku chcielibyśmy mieć komplet projektów dotyczących PKM Południe, a w 2029 r. wybudowaną linię. Ten harmonogram jest realny - zapowiedział Rafał Rychel.
Grzegorz Mocarski, prezes PKM SA, uzupełnił, że do końca 2023 r. będzie gotowa inwentaryzacja przyrodnicza terenu, na której znajdzie się linia kolejowa. Dokument ten jest niezbędny do uzyskania decyzji środowiskowej. Grzegorz Mocarski zastrzegł jednocześnie, że realizacja PKM Południe nie będzie możliwa bez dotacji z budżetu Unii Europejskiej.
Mieczysław Struk, marszałek pomorski, podał, że szacunkowe koszty budowy PKM Południe wyniosą ok. 2 miliardy złotych.
PKM Południe to nie tylko komunikacja
Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju i inwestycji, jest przekonany, że PKM Południe jest przełomowym projektem, który radykalnie poprawi jakość życia mieszkańców w południowej części miasta.
- PKM Południe będzie stanowić wydłużenie podstawowej linii kolejowej w mieście. I tak, jak dziś np. mieszkańcy Wrzeszcza czy Oliwy, mogą szybko i bez przeszkód wsiąść w SKM i dojechać do centrum, to z taką samą częstotliwością będą mogli podróżować też w przyszłości osoby mieszkające np. na Oruni czy przy Al. Havla - mówił Piotr Grzelak.
Korzyści z budowy PKM Południe. Debata samorządowców i ekspertów o nowej linii kolejowej
Podkreślił, że dzięki linii kolejowej powstanie nowa infrastruktura, która ożywi życie w południowej części miasta. W okolicy przystanków mają bowiem powstać usługi, biura, place, parki, szkoły, przedszkola, domy sąsiedzki, biblioteki itd. To zaś wszystko przyczyni się do powstania nowych miejsc pracy.
Jak PKM Południe wyobrażają sobie architekci Biura Rozwoju Gdańska?
Konkretne wizualizacje, jak mają wyglądać przystanki przyszłej PKM Południe, pokazała Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
- Takie są nasze autorskie wizje. Teraz czas na dyskusję, jak zagospodarowanie przystanków PKM Południe powinno wyglądać, aby potem przełożyć te koncepcje na dokumenty planistyczne. Mamy w tej chwili rozpoczęte 13 procedur zmiany miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego o łącznej powierzchni ok. 380 hektarów. To duże wyzwanie dla planistów - mówiła Edyta Damszel-Turek.
Najlepsza nota dla PKM Południe od niezależnego eksperta
Jakub Majewski, prezes Fundacji ProKolej stwierdził, że projekt PKM Południe jest imponujący.
- Jesteście Państwo mocno zmartwieni budżetem tej inwestycji, tymi 2 miliardami złotych. Kolejarze są w stanie zmarnować dużo większe pieniądze i nie osiągnąć żadnego sensownego efektu przewozowego. Budowanie nowej linii kolejowej w gęsto zurbanizowanej przestrzeni musi przynieść efekty. Jestem też pod ogromnym wrażeniem planowania tej inwestycji jako integracji z miastem. Widać, że PKM Południe nie planują ludzie od rozjazdów i systemów sterowania ruchem, tylko ci, którzy się zajmują społeczeństwem i planowaniem urbanistycznym. To dobrze wróży temu projektowi - ocenił ekspert.
LICZBY (dane 2022):
Gdańsk - powierzchnia 264 km kw., mieszkańcy: 486 tys.
Dzielnica Gdańsk Południe - powierzchnia 39,36 km kw., mieszkańcy: 134 tys.
TRAKO 2023. Największe targi kolejowe w naszej części Europy. Piątek także dla publiczności
Debatę nt. PKM Południe poprzedziły prezentacje zaproszonych gości z zagranicy: „Inwestycje zorientowane na transport. Przykład Vancouver (Kanada - przyp. red.)" – Dale Bracewell oraz „Kolej a zrównoważona mobilność. Przykład Holandii" – Chris Bruntlett.