• Start
  • Wiadomości
  • Czy terminal gazowy zamknie drogę do portów jachtowych w Górkach Zachodnich?

Czy terminal gazowy zamknie drogę do portów jachtowych w Górkach Zachodnich? Przyjdź na konsultacje

Informacja o tym, że budowa pływającego terminala gazowego planowana jest w pobliżu Górek Zachodnich, niedaleko portów jachtowych, sparaliżowała gdańskie środowisko żeglarskie. Żeglarze obawiają się, że inwestycja w znaczny sposób ograniczy im swobodne korzystanie z infrastruktury marin oraz toru wodnego. Obaw nie kryją też mieszkańcy Krakowca - Górek Zachodnich oraz sąsiednich dzielnic. Rzecznik spółki Gaz - System zapewnia z kolei, że trasa inwestycji "nie przecina i nie wstrzymuje toru podejścia/wyjścia dla żeglarzy na wodach Zatoki". We wtorek, 24 października, zaplanowano konsultacje społeczne poświęcone tej inwestycji.
20.10.2023
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
na zdjęciu dwa ogromne statki typu tankowce, stoją na morzu
W sąsiadującej z Polską Litwie terminal FSRU zaczął swoją działalność w porcie w Kłajpedzie w grudniu 2014 r.
fot. AB Klaipėdos nafta

AKTUALIZACJA, 23 PAŹDZIERNIKA

W poniedziałek, 23 października, otrzymaliśmy odpowiedzi na nasze pytania od Gaz - System, który odpowiada za przesył gazu ziemnego w naszym kraju. Rzecznik prasowa spółki, Iwona Dominiak, odnosi się m.in. do obaw gdańskich żeglarzy.

- Gaz-System odbył kilka spotkań z przedstawicielami, stowarzyszeniami środowisk żeglarskich. Trasa inwestycji nie przecina i nie wstrzymuje toru podejścia/wyjścia dla żeglarzy na wodach Zatoki. Inwestycja będzie zlokalizowana w obszarze istniejącego Portu Morskiego, przez co wpisuje się w założenia zagospodarowania tej części akwenu - informuje Iwona Dominiak. - Ruch turystyczny oraz korzystanie z plaż będą się odbywały tak jak do tej pory. W celu ochrony terenów przybrzeżnych Gaz-System przewidział bezwykopową budowę gazociągu podmorskiego. Nie przewiduje się wygradzania plaż na potrzeby budowy gazociągu podmorskiego. Trasy dojazdu do placu budowy zostaną zoptymalizowane celem ograniczenia do maksimum oddziaływania inwestycji na ruch turystyczny. Planowana inwestycja nie spowoduje ograniczeń w korzystaniu ze szlaków komunikacyjnych na lądzie oraz żeglarskich torów podejściowych na wodach akwenu. Lokalizacja Terminalu FSRU koresponduje z obecnym przeznaczeniem tego obszaru Trójmiasta - w pobliżu funkcjonuje terminal głębokowodny Baltic Hub, tor podejściowy do portu i stoczni czy Naftoport.

WCZEŚNIEJ PISALIŚMY:

Pływający terminal gazowy i rurociąg na Górkach Zachodnich

Budowa w Gdańsku terminalu FSRU ma zapewnić bezpieczeństwo energetyczne naszego kraju. Inwestycja przyczyni się do dywersyfikacji źródeł dostaw gazu ziemnego do Polski, a tym samym uniezależnienia się od jednego dostawcy tego surowca. Gaz ma trafiać także do sąsiednich państw.

Terminal FSRU (to skrót od angielskiej nazwy: Floating Storage Regasification Unit, czyli Pływająca Magazynowa Jednostka Regazyfikacji) ma być pływającą jednostką na Zatoce Gdańskiej, przystosowaną do odbioru skroplonego gazu ziemnego z metanowca, jego przechowywania i regazyfikacji, czyli procesu technologicznego, który umożliwia zmianę jego stanu skupienia z cieczy na gaz. Zgodnie z informacjami przygotowanymi przez spółkę Skarbu Państwa, którą jest Gaz - System, terminal FSRU ma być przystosowany do regazyfikacji na poziomie 6,1 mld metrów sześciennych gazu ziemnego rocznie, z możliwością jego rozbudowy poprzez dostawienie drugiej jednostki, w zależności od zapotrzebowania na gaz ziemny w kraju i w regionie. Z jednostki FSRU gaz będzie wtłaczany do sieci przesyłowej.

W ramach inwestycji powstać ma także stanowisko postojowe terminalu FSRU oraz gazociąg podmorski o długości około 3 km, który połączy terminal z krajowym systemem przesyłowym. Gazociąg będzie też przebiegał, według obecnych planów, przez tereny leśne Górek Zachodnich. Realizacja inwestycji ma się rozpocząć w 2025 roku. Do użytkowania zostanie oddana na przełomie 2027 i 2028 roku.

Mat. Gaz-System

Obawy żeglarzy związane z terminalem gazowym

Gdańscy żeglarze nie kryją obaw związanych z tą inwestycją, choć - jak podkreślają - mają świadomość, iż jest ona niezbędna dla zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego w naszym kraju.

W opinii Rafała Krausego - żeglarza, mieszkańca Stogów, ta inwestycja będzie miała „szerokie pole rażenia” z kilku powodów. Zgodnie z przygotowaną koncepcją, terminal powstać ma w pobliżu ujścia Wisły Śmiałej, około 2,6 km od linii brzegowej, niedaleko przystani jachtowych i Narodowego Centrum Żeglarstwa AWFiS.

Funkcjonowanie terminala znacznie ograniczy, a być może całkowicie uniemożliwi, dostępność terenu morskiego, na którym będzie się znajdował.

- Tor wodny znajduje się między planowanymi stanowiskami terminala. W sytuacji, gdy gaz będzie tankowany ze statków do tego terminala, zapewne, ze względów bezpieczeństwa, zamykany będzie wówczas akwen. Będzie dochodzić więc do znacznego ograniczenia wejścia do portu dla jednostek pływających - zauważa Rafał Krause.

grafika przedstawia mapkę z naniesiony kreskami, zaznaczeniami
Trudno, póki co, o pełną informację ze strony Gaz - Systemu o dokładnej lokalizacji terminalu gazowego. Mapkę z prawdopodobnymi lokalizacjami stanowisk terminala gazowego - podstawie dostępnych obecnie informacji, przygotował Rafał Krause
Mat. Rafał Krause

Część plaży stanie się niedostępna

Na tej inwestycji stracą też turyści i mieszkańcy korzystający z plaży na Górkach Zachodnich. Pan Krause zwraca bowiem uwagę, iż część plaży, przez którą będzie przebiegał rurociąg gazowy, prawdopodobnie będzie niedostępna dla osób postronnych.

- Przecież nikt nie będzie ryzykował, że plażowicze rozpalą ognisko w pobliżu takiego gazociągu - podkreśla.

To nie wszystko. Zwraca on też uwagę, iż rurociąg gazowy przebiegać będzie w pobliżu ul. Stogi, co wymusi, jego zdaniem, ograniczenie ruchu kołowego na tej ulicy. Realizacja inwestycji zniszczy też fragment unikatowego terenu leśnego na Górkach Zachodnich.

- Ten teren to perełka, w pobliżu znajduje się obszar Natura 2000. W sposób drastyczny zmieni się charakter tego zakątka Górek Zachodnich. To mnie niepokoi - nie ukrywa Rafał Krause. - Nie rozumiem dlaczego rurociąg nie może zostać poprowadzony przez Wisłę Śmiałą. Takie rozwiązania wprowadzane są w krajach Europy Zachodniej, by w jak najmniejszym stopniu ingerować w środowisko. To na pewno oznaczałoby wyższe koszty realizacji, ale przy tak dużym przedsięwzięciu powinno być wzięte pod uwagę.

Wybrano projektanta dla części morskiej projektu FSRU

Pismo Stowarzyszenia Armatorów Jachtowych

W podobnym tonie wypowiada się Maciej Horeczy, prezes Stowarzyszenia Armatorów Jachtowych.

O rządowych planach budowy pływającego terminala gazowego wiadomo od kilku lat, jednak dopiero od kilku tygodni w internecie zaczęły pojawiać się informacje o tym, że ma on powstać niedaleko Górek Zachodnich.

- Bardzo obawiamy się tej inwestycji. Będzie ona usytuowana w pobliżu wejścia do portu. Stanowiska terminala mają być usytuowane po zachodniej i wschodniej stronie od tego wejścia. Obawiamy się istotnego ograniczenia możliwości korzystania z akwenu, ograniczenia dla ruchu żeglarskiego, zarówno rekreacyjnego, jak i sportowego - podkreśla Maciej Horeczy.

Przyznaje on, że dopiero w połowie września br. dowiedział się o planach budowy terminala w tej lokalizacji.

- Od razu wysłaliśmy pismo do Gaz - Systemu w tej sprawie. Odpowiedź dostaliśmy, ale nie ma w niej nic o akwenie, o tym, co szczególnie nas interesuje. A na Górkach Zachodnich są przecież m.in. miejskie mariny, Narodowe Centrum Żeglarstwa, siedziby kilku instytucji. To byłby dramat dla całego Trójmiasta. Górki Zachodnie stanowią od dziesięcioleci mekkę polskiego żeglarstwa. Akwen morski bezpośrednio za „główkami” wejściowymi jest wykorzystywany przez polskie kadry sportów wodnych, gdzie regularnie prowadzone są treningi oraz rozgrywane zawody, w randzie mistrzostw Polski, Europy, a nawet świata - przypomina Maciej Horeczy.

Górki Zachodnie. Uroczyste otwarcie portu jachtowego

Mat. Gaz-System

Budowa gazociągów lądowych

Aby terminal FSRU w Gdańsku spełniał w pełni swoje zadanie, planowana jest także rozbudowa krajowego systemu przesyłowego gazu o około 250 km nowych gazociągów lądowych, które umożliwiać będą jego rozprowadzanie z Gdańska do klientów w Polsce,  oraz w sąsiednich państwach. Planowana jest budowa:

  • gazociągu Kolnik - Gdańsk o długości ok. 35 km,
  • gazociągu Gardeja - Kolnik o długości ok. 86 km,
  • gazociągu Gustorzyn - Gardeja o długości ok. 128 km.

W listopadzie 2022 r. Gaz - System podpisał kontrakt ze skandynawską spółką Rambøll na wykonanie projektu budowlanego „dla infrastruktury morskiej związanej z budową w porcie w Gdańsku pływającego terminalu FSRU”.

Kiedy spotkanie w sprawie budowy terminala naftowego?

Konsultacje społeczne odbędą się we wtorek, 24 października, w godz. 17 - 20, w dzielnicy Krakowiec - Górki Zachodnie: w budynku Szkoły Podstawowej nr 62, przy ul. Kępnej 38.

Spotkanie organizuje spółka Skarbu Państwa, którą jest Gaz-System. To spółka odpowiadająca za przesył gazu ziemnego, zarządza najważniejszymi gazociągami w Polsce. Jest właścicielem terminalu gazowego (LNG) w Świnoujściu.

TV

Warzywa od rolników przy pętli Łostowice - Świętokrzyska