Jadą po dwóch trakcjach
Jak informuje portal pomorskie.eu nowe pociągi hybrydowe kursują m.in. na linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Są komfortowe, ekologiczne i ekonomiczne.
- Pojazdy te posiadają napęd imodalny. Oznacza to, że mogą poruszać się zarówno po trakcji elektrycznej, jak i po liniach niezelektryfikowanych. Pojazdy przy pomocy własnego źródła energii jest w stanie przejechać nawet ponad 1000 kilometrów - tłumaczą w firmie Newag z Nowego Sącza, która zbudowała składy.
Pociągi hybrydowe wykorzystują więc silniki spalinowe i elektryczne. Oznacza to, że nie trzeba się przesiadać z pociągu do pociągu na odcinkach o zróżnicowanej strukturze kolejowej. I tak na przykład pociągi jadące zelektryfikowaną linią PKM z Trójmiasta do Kartuz zmieniają napęd na stacji Gdańsk Port Lotniczy. Trwa to około minuty, a więc tyle co normalny rozkładowy postój przy peronie.
Podwójny napęd oznacza oszczędność paliwa i ograniczenie emisji zanieczyszczeń.
Z Piecek-Migowa do Wrzeszcza za kilka lat pojedzie tramwaj
Komfort i wygoda
Składy są przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, w tym przewozu wózków inwalidzkich, a także posiadają miejsca przeznaczone do przewozu rowerów. Pojazdy są wyposażone m.in. w klimatyzację, toalety przystosowane do obsługi osób z niepełnosprawnościami, monitoring wewnętrzny i zewnętrzny, dostęp do bezprzewodowej sieci Wi-Fi, nowoczesny system informacji pasażerskiej, jak również defibrylatory AED.
Dwie prędkości
Hybrydy mogą osiągać prędkość eksploatacyjną 160 km/h w trakcji elektrycznej oraz 120 km/h przy wykorzystaniu silnika spalinowego.
Całkowita wartość zamówienia złożonego przez samorząd województwa w nowosądeckiej fabryce to prawie 128 mln zł. Zakup czterech wieloczłonowych pojazdów kolejowych z napędem hybrydowym (elektryczno-spalinowym) do obsługi przewozów pasażerskich w województwie pomorskim został dofinansowany z Rządowego Funduszu Polski Ład, w ramach którego projekt otrzymał 65 mln zł, co stanowi 50,81 proc. ostatecznej wartości inwestycji.
Za pomorskie.eu