Wyłączenie z ruchu samochodowego fragmentu ul. Wajdeloty od ronda Guenthera Grassa do skrzyżowania z ul. Grażyny nastąpiło na prośbę właścicieli miejscowych lokali gastronomicznych.
Deptak na Wajdeloty. Udany pierwszy dzień - tłumy gości
Władze miasta zgadzając się na tymczasowe zamknięcie fragmentu ulicy, uznały że o zastosowaniu tego rozwiązania na dłużej zadecydować powinni mieszkańcy.
Dlatego do drzwi 555 mieszkań i lokali użytkowych, których wprowadzenie ograniczenia w ruchu kołowym dotyczyłoby bezpośrednio, pukają teraz ankieterzy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, stawiając następujące pytania:
- Czy chciał(a)by Pan(i), żeby zmiana organizacji ruchu została utrzymana w dłuższym terminie?
- Tak
- Nie
- Jeśli TAK, to:
- Na stałe
- Tylko w okresie wakacyjnym
- Tylko w weekendy w okresie wakacyjnym
- Tylko w sezonie ogródków gastronomicznych (od kwietnia do października)
- Trudno powiedzieć
Ankieterzy odwiedzają lokale: na ul. Wajdeloty pomiędzy ul. Aldony a ul. Grażyny, przy ul. Aldony od ul. Wajdeloty do Lelewela, przy ul. Wallenroda od ul. Wajdeloty do Lelewela oraz przy ul. Grażyny.
W przypadku, gdy ankieter nie zastał nikogo w lokalu, zostawiał ankietę w skrzynce (zostały zabezpieczone przed kopiowaniem hologramem GZDiZ).
Wyniki ankiet poznamy we wtorek, 30 czerwca.
Od chodnika przy ul. Podmłyńskiej do Skweru Ruchu Młodej Polski - rozmowa o nowej inwestycji w śródmieściu
Tymczasem Tomasz Janiszewski, radny dzielnicy Wrzeszcz Dolny, uważa, że deptak nie jest rozwiązaniem niezbędnym do pogodzenia interesów mieszkańców i restauratorów.
- Wystarczyłoby zamknąć przepustowość ul. Wajdeloty na wysokości Kuźniczek i dopuścić na niej ruch samochodowy mieszkańców, tak jak to funkcjonuje na fragmencie ul. Piwnej - mówi Janiszewski. - Na Wajdeloty nie ma dużego ruchu, poza godzinami 14.30 -16, kiedy to staje się alternatywnym skrótem dla kierowców jadących w kierunku Jaśkowej Doliny przez ul. Dmowskiego.
- Niestety, to nie jest takie proste, ulica Piwna rządzi się swoimi prawami, tam funkcjonuje specjalna strefa wjazdu tylko dla mieszkańców z uwagi na ochronę zabytków - tłumaczy Tomasz Wawrzonek, p.o. z-cy dyrektora Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni ds. Zarządzania. - Generalnie na drogach publicznych nie mamy prawa wprowadzać ograniczeń ruchu kołowego tylko dla mieszkańców.
Posługując się przykładem ulic Piwnej i Pańskiej oraz innych ulic w Śródmieściu, Tomasz Wawrzonek proponuje inną alternatywę dla ul. Wajdeloty - utworzenie ogródków na miejscach parkingowych. Na wymienionych ulicach samochody po prostu meandrują pomiędzy wygrodzonymi ogródkami gastronomicznymi.
- Takie rozwiązanie nie wymagałoby zmian w organizacji ruchu - zaznacza.