Coraz więcej biletów kupowanych przez system Fala. Jesienią obejmie on także pociągi

Stopniowo rośnie zainteresowanie zakupem biletów w tym systemie na komunikację miejską. Z Fali dotychczas najczęściej korzystali pasażerowie w Gdańsku. Jesienią system ten zostanie wdrożony na kolei. Fala objęła dotychczas: Trójmiasto, Słupsk, Chojnice, Puck, Władysławowo oraz Lębork.
27.06.2024
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Wnętrze autobusu miejskiego, są krzesełka dla pasażerów, po lewej widać urządzenie na słupku do kupowania biletów
Fala działa już w pojazdach komunikacji miejskiej. Pasażerowie coraz śmielej przekonują się do tego systemu
Fot. InnoBaltica

Spółka InnoBaltica, odpowiedzialna za wdrożenie systemu Fala w województwie pomorskim, oraz jego wykonawca - firma Asseco Data Systems, podsumowały w czwartek 27 czerwca stan realizacji projektu oraz dalsze plany działań.

Na jakim etapie jest Fala?

Obecnie w większości miast i miasteczek, które objęte są Falą, w tym w Gdańsku, pasażerowie mogą zakupić bilet wchodząc, po prostu, do autobusu miejskiego, tramwaju lub trolejbusu. Mogą to zrobić za pomocą karty Fala, a także używając karty bankowej lub przez aplikację. Mogą też, przez portal lub aplikację, kupić bilet miesięczny. 

- Pozostawiony jest też kanał dla osób, którzy chcą kupić bilet drukowany. Krótko mówiąc: wszystkie kanały sprzedaży w miastach są otwarte, i można to robić na różne sposoby - podkreśla Radomir Matczak, prezes InnoBaltiki. - Widzimy, że największą popularnością cieszy się zwykłe przyłożenie karty bankowej do czytnika. To ponad 90 proc. transakcji. To satysfakcjonujący poziom, jeśli chodzi o skłonność do używania urządzeń Fali.

Zielony Kram, ryneczki dzielnicowe na wakacje

Z Fali korzystają przede wszystkim w Gdańsku

Na 367 tys. biletów sprzedanych od początku testów publicznych systemu Fala, aż 237 tys. kupiono w Gdańsku, czyli ponad 60 proc. Były to różne bilety: jednorazowe, czasowe i okresowe.

Według szacunków, w czerwcu liczba biletów sprzedanych w Gdańsku wyniesie około 75 tys. Dla porównania: w kwietniu br. były to 44 tys., a w lutym - 24 tys. biletów. Widać więc wyraźną tendencję wzrostu sprzedaży.

na zdjęciu urządzenie do zakupu biletów, widać ludzką rękę która naciska na ekran urządzenia
Dotychczas najwięcej pasażerów korzystało z Fali w Gdańsku
Fot. InnoBaltica

Jesienią ustabilizowanie systemu

InnoBaltica wraz z Asseco Data Systems prognozują, że w drugim półroczu 2024 nastąpi pełne ustabilizowanie działania systemu w komunikacji miejskiej, czyli w autobusach, trolejbusach i tramwajach. 

- Wdrażane są jeszcze poprawki z priorytetem wyznaczonym dla sprawności walidatorów, czyli urządzeń Fali w pojazdach. Sytuacja na tym polu jest znacznie lepsza aniżeli na początku trwających testów publicznych, ale nadal zbyt często zdarzają się problemy - przyznaje Cyprian Maciejewski, rzecznik InnoBaltiki.

Od początku testowego działania Fali pasażerowie zakupili ponad 360 tysięcy biletów. Jak podkreślają eksperci spółki oraz ADS, taka wysokość sprzedaży pozwoliła już na zidentyfikowanie większości mankamentów i niedogodności oraz sukcesywne ich eliminowanie.

KOT na Garncarskiej. Nowe miejsce na mapie Gdańska

Od września Fala w pociągach

Zaplanowano trzyetapowy plan testów publicznych w ramach połączeń Polregio oraz SKM PKP Trójmiasto - na terenie województwa pomorskiego. Zgodnie z nim, pierwsi pasażerowie pojadą pociągami “z Falą” we wrześniu, kupując bilety jednorazowe i okresowe w aplikacji lub portalu.

Plan testów publicznych systemu zakłada:

  1. Zakup biletu “od - do” w aplikacji i na portalu (termin - wrzesień 2024 r.)
  2. Zakup biletu “od - do”  w Falomacie (termin zależny od ustabilizowania systemu w kroku pierwszym) 
  3. Podróż dynamiczna “Check in - Check out” (termin zależny od ustabilizowania systemu w kroku poprzednim)

- Pierwszym krokiem będzie udostępnienie podróżnym zakupu biletów kolejowych na z góry określoną trasę. Odbędzie się to dwuetapowo, najpierw przez aplikację i portal podróżnego, a następnie w falomatach. W ostatnim kroku wprowadzimy sprzedaż w modelu podróży dynamicznej „check-in - check-out”. Warto podkreślić, że będzie to pierwsza taka taryfa kolejowa w Polsce. Nikt wcześniej nie podjął się integracji kolei i transportu miejskiego na taką skalę - podkreśla Andrzej Dopierała, prezes Asseco Data Systems.

grafika
Mat. InnoBaltica

Kilkuetapowa koncepcja upublicznienia usługi w ramach kolei jest następstwem doświadczeń z fazy wdrożenia jej w komunikacji miejskiej - do systemu były włączane stopniowo poszczególne miasta od mniejszych do największych, a potem dodawane kolejne funkcje.

- Niezmiennie podążamy metodą małych kroków. Testy publiczne są szalenie istotne, a ich nadrzędnym celem jest wypracowanie stabilizacji technicznej i jakościowej. Na tym fundamencie chcielibyśmy przekonać organizatorów, aby wprowadzić w systemie Fala nową, prostą i ujednoliconą taryfę, co byłoby ułatwieniem dla wszystkich pasażerów, zarówno mieszkańców, jak i turystów. Dopiero wówczas nasz powszechny i spójny technicznie system mógłby pokazać w pełni swoje możliwości. Najpierw jednak musimy udowodnić użytkownikom transportu zbiorowego swoją gotowość do tego typu rozwiązań - zapowiada prezes Matczak.

System Fala w liczbach

  • 9 organizatorów, 16 operatorów, 4 zarządców infrastruktury kolejowej
  • docelowo będzie mogło z niego korzystać 12 mln pasażerów, w tym 2 mln mieszkańców woj. pomorskiego i 10 mln turystów
  • 45 tys. aktywnych kont Fala
  • 9,3 tys. wydanych kart Fala
  • prawie 30 tys. pobrań aplikacji
  • 136 tys. użytych kart bankowych, rekordzista wykonał 179 transakcji kartą
  • ponad 100 taryf i 300 ulg

TV

Każdy może pomóc