- Coraz bliżej PKM dla Gdańska Południe! Po studium korytarzowym przygotowanym przez Biuro Rozwoju Gdańska, Pomorska Kolej Metropolitalna wraz z Urzędem Marszałkowskim Województwa Pomorskiego i we współpracy z Miastem Gdańsk ogłasza przetarg na studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe, które pozwoli na uzyskanie gotowości aplikacyjnej w nowej perspektywie finansowej Unii Europejskiej - poinformował na Facebooku Piotr Grzelak, zastępca prezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju, w czwartek, 17 grudnia.
O sprawie pisze Gazeta Wyborca, która przypomina także, że w lipcu marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk ogłosił, że spółka PKM przygotuje Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe (STEŚ) dla tego projektu. Na potrzeby stworzenia dokumentacji Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego przekazał ponad 5 mln zł.
Studium służy do analizy wariantów zaproponowanych przez miasto Gdańsk uwzględniając aspekty techniczne, środowiskowe i finansowe, umożliwi wskazanie jednego korytarza transportowego oraz etapów, w jakich ma powstawać. Podstawą dla dokumentacji będzie przygotowane przez Biuro Rozbudowy Gdańska studium korytarzowe, które wskazało warianty przebiegu linii wraz z licznymi podwariantami.
Ich wspólnym elementem jest początkowy odcinek od linii kolejowej Gdańsk - Tczew do pętli Łostowice/Świętokrzyska (tutaj planiści narysowali cztery podwarianty wyjścia ze stacji Gdańsk Południe). Od pętli Łostowice/Świętokrzyska zaproponowali trzy możliwe przebiegi nowej linii, które umożliwiłyby połączenie z istniejącą siecią kolejową.
- STEŚ ma dać możliwość aplikowania o środki unijne na realizację tej inwestycji w zbliżającej się perspektywie unijnej. Wydaje nam się, że PKM Południe będzie miała jeszcze większe znaczenie dla miasta niż istniejąca linia PKM - mówi zastępca prezydent Gdańska Piotr Grzelak. - Ale to też powiązania z ościennymi gminami, których mieszkańcy muszą dzisiaj stać w korkach, aby dojechać do centrum naszego miasta. Dlatego przygotowane przez Biuro Rozbudowy Gdańska studium korytarzowe daje gminom możliwość rezerwowania terenów w miejscowych planach pod przyszłą linię.
Przetarg na STEŚ ma zostać ogłoszony w ostatnim tygodniu grudnia. PKM chce, żeby dokumentacja była gotowa w połowie 2023 roku. Znane są już szacunkowe maksymalne kwoty inwestycji - wartość całego projektu może kosztować do 5 mld zł, a pierwszego etapu - ok. 1,7 mld. To górna granica kosztów obejmujących nie tylko budowy linii, ale także wywłaszczenia, odszkodowania czy budowy układów drogowych, dla najdłuższych i najbardziej kosztownych wariantów i podwariantów. Koszty dla pozostałych wariantów mają być znacznie niższe, zbliżone do kosztów budowy pierwszej linii PKM. To, ile będą kosztować poszczególne warianty i ich etapy, ma wskazać właśnie STEŚ. Nie wiadomo też jeszcze, kto będzie odpowiadał za budowę inwestycji.