- Powstający wiadukt Biskupia Górka to obecnie jedna z największych inwestycji w Gdańsku. Prace przy jego budowie to wyzwanie zarówno inżynieryjne, jak i budowlane. Przejeżdżając tędy widzimy, jak postępują prace. Dzięki wiaduktowi poprawimy komunikację w ważnej części naszego miasta. A co ważne, zwiększy się również bezpieczeństwo na drodze - mówi Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.
Obecnie na terenie budowy kontynuowane są prace przy budowie dojazdów do drugiej, lewej nitki wiaduktu. Na konstrukcji wiaduktu wykonywane jest w tej chwili zabezpieczenie antykorozyjne poszczególnych elementów, prowadzone są również prace izolacyjne. Równolegle trwają prace drogowe związane budową ulicy Nowe Podwale Grodzkie. W okolicy ul. Zaroślak prace drogowe koncentrują się na układaniu warstw podbudowy pod nawierzchnię jezdni i chodników. Prace brukarskie prowadzone są również w okolicy ul. Św. Trójcy oraz przy stacji benzynowej na Trakcie św. Wojciecha. Natomiast na budynku parkingu kubaturowego trwa montaż elewacji obiektu.
Budowa z historią w tle
W czerwcu 2018 r. na budowie odkryto kazamaty XVII-wiecznego Bastionu Wiebego i fragment jeszcze starszej, XV-wiecznej Baszty Nowej. Władze Gdańska zdecydowały wówczas o zachowaniu i wyeksponowaniu zabytków w nowym układzie drogowym, w porozumieniu z Wojewódzkim Pomorskim Konserwatorem Zabytków. Konieczne okazało się jednak przeprojektowanie niektórych elementów układu drogowego i zmiana technologii posadowienia wiaduktu, co wpłynęło na harmonogram prac. Odkrycie pozostałości murów obronnych dawnego Gdańska wymusiło też przeprojektowanie planowanego parkingu przy ul. Okopowej.
Inwestycja w liczbach
Parking realizowany przy wiadukcie, to czterokondygnacyjny obiekt o kubaturze wynoszącej ponad 87 tys. metrów sześciennych. Nowy obiekt pomieści ok. 350 aut.
Pierwsza nitka wiaduktu została otwarta w sierpniu 2019 r. Część wiaduktu, już oddana do użytku kierowcom, ma rozpiętość 104 m i szerokość 17,5 m. Po zakończeniu budowy całej inwestycji, na jednym z pasów utworzony zostanie buspas. Przewidziano tu także drogę dla pieszych i rowerzystów.
Umowa na realizację została podpisana z firmą Budimex w marcu 2018. Koszt inwestycji to ok. 163 mln złotych. Prace zakończą się w czerwcu 2021. Łączny koszt budowy wiaduktu i parkingu wynosi 163 mln złotych. Zaawansowanie robót, wiadukt: ok. 81 proc., parking ok. 80 proc.
ZOBACZ WIĘCEJ ZDJĘĆ Z BUDOWY