W ostatnich dniach na przyszłym wiadukcie, który przebiega nad torami kolejowymi, zamontowano kolejne elementy łuków. Prace prowadzone są tylko w nocy, w określonych godzinach. To bowiem jedyna możliwość, by móc wyłączyć z prądu przebiegające tędy linie wysokiego napięcia i wstrzymać ruch kolejowy.
Na przyszłej estakadzie trwa natomiast montaż zbrojenia części nośnej, a także elementów systemu sprężenia tego odcinka. Pod koniec marca zaplanowano betonowanie całej części nośnej estakady. Do wykonania tych prac wykorzystanych zostanie około 1200 m. szesc. betonu!
Pierwszy element stalowych konstrukcji przyszłego wiaduktu zamontowano pod koniec stycznia br. Od tego czasu regularnie pojawiają się tu kolejne, masywne elementy przyszłego odcinka Traktu Św. Wojciecha.
Elementy konstrukcji stalowej dotarły do Gdańska w ponad 20 wielkogabarytowych transportach. Po tym, jak zostały scalone, już na placu budowy, przystąpiono do ich montażu. Do realizacji prac używany jest żuraw o wysięgu 100 metrów o nazwie "Herkules".
Ten nowy obiekt oparty będzie na trzech stalowych dźwigarach łukowych, do których będą podwieszone pomosty (osobne pod każdą z jezdni), składające się ze stalowych rusztowań zespolonych z żelbetową płytą. W ciągu powstającej ulicy Nowe Podwale Grodzkie, powstanie drugi wiadukt. Składać się on będzie z ram żelbetowych z osobną konstrukcją nośną dla każdej jezdni. Budowa rozpoczęła się od strony wschodniej. Kiedy pierwszy obiekt będzie gotowy, wówczas na niego zostanie przeniesiony ruch, a w miejsce rozebranej estakady zostanie zbudowany drugi nowy wiadukt.
W czerwcu 2018 r. na budowie odkryto kazamaty XVII-wiecznego Bastionu Wiebego i fragment jeszcze starszej, XV-wiecznej Baszty Nowej. Władze Gdańska zdecydowały wówczas o zachowaniu i wyeksponowaniu zabytków w nowym układzie drogowym, w porozumieniu z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków. Konieczne okazało się jednak przeprojektowanie niektórych elementów układu drogowego i zmiana technologii posadowienia obiektów mostowych, co wpłynęło na harmonogram prac. Odkrycie artefaktów wymusiło też przeprojektowanie planowanego parkingu przy ul. Okopowej.
Ze względu na konieczność wprowadzenia niezbędnych zmian, 28 stycznia br. Miasto podpisało aneks do umowy, w którym przedłużono wykonawcy termin realizacji inwestycji do października 2020 roku. Przyczyny opóźnienia niektórych prac były też inne.
- Ze względu na odkryte zabytki, jak również bardzo trudny obszar budowy związany m.in. z tym, że niektóre prace trzeba wykonywać jedynie w nocy, przez kilka godzin – wyjaśniała w styczniu br. Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. - Kolejną kwestią była koordynacja tego projektu z układem drogowym wokół Forum Gdańsk, gdzie również niezbędne były zmiany projektowe.
W trakcie realizacji inwestycji okazało się też, że trzeba wykonać pewne dodatkowe prace (to dość częsta sytuacja, zwłaszcza przy tak dużych projektach – red.). Dlatego koszt całego projektu zwiększył się o blisko 3,3 mln złotych. W ramach dodatkowych prac wykonawca musiał m.in. wzmocnić podłoże pod fundamenty murów oporowych materacami z kruszywa naturalnego stabilizowanymi geosyntetykami, a także wzmocnić grunty pod najazd na Most nad Radunią oraz estakadę od strony ul. Okopowej. Trzeba było także przełożyć sieć wodociągową oraz wykonać obejścia sieci gazowej. Zmianie uległ także sposób wykonania kanalizacji deszczowej – wystąpiła bowiem tzw. kolizja z istniejącą siecią wodociągową, co wiązało się także budową dodatkowej studni deszczowej.
Budowa obiektów rozpoczęła się wiosną 2018 roku. Wykonawcą prac jest firma Budimex S.A., z którą podpisano umowę w marcu ub.r.