• Start
  • Wiadomości
  • Budowa wiaduktu Biskupia Górka zakończona. Rozpoczyna się procedura odbiorowa. ZDJĘCIA Z DRONA

Budowa wiaduktu Biskupia Górka i dróg dojazdowych zakończona. Rozpoczyna się procedura odbiorowa. ZDJĘCIA Z DRONA

Nad czynnymi torami kolejowymi wybudowano wiadukt o długości ponad 100 metrów, parking kubaturowy na ponad 380 miejsc postojowych, a także zbudowano bądź przebudowano odcinki sąsiadujących z nim dróg dojazdowych. 30 czerwca, a więc zgodnie z umową, wykonawca prac zgłosił zakończenie robót na tej inwestycji.
01.07.2021
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Budowa wiaduktu Biskupia Górka, wraz z przebudową układu drogowego, zakończyła się
Budowa wiaduktu Biskupia Górka, wraz z przebudową układu drogowego, zakończyła się
Fot. Jerzy Pinkas/www.gdansk.pl

 

To już koniec ostatnich prac, a tym samym utrudnień dla kierowców i pieszych w tej części Śródmieścia.

- 30 czerwca wykonawca robót, firma Budimex S.A., zgłosił zakończenie robót na budowie wiaduktu Biskupia Górka w ciągu ulicy Trakt Św. Wojciecha, stanowiącego główne połączenie centrum Gdańska z południowymi dzielnicami miasta oraz z drogą krajową nr 91 prowadzącą na południe kraju. Obecnie wykonawca przygotowuje zadanie do odbioru końcowego w zakresie wszystkich branż, przekazania inwestycji użytkownikowi  oraz pozyskania koniecznych pozwoleń. Wszelkie formalności powinny zakończyć się w III kwartale 2021 r. - informuje Agnieszka Zakrzacka z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.

 

Cała procedura prawdopodobnie zakończy się za około sześć tygodni, co oznacza, że jeszcze w sierpniu br. kierowcy będą mogli skorzystać z nowego i przebudowanego układu drogowego oraz nowego parkingu.

 

Trzypasmowe wiadukty służą kierowcom już od kilku miesięcy. Po prawej stronie, pomiędzy wiaduktem a torami kolejowymi widać fragment ulicy, tzw. Nowe Podwale Grodzkie. Na lewo od wiaduktu widać fragment wybudowanego parkingu kubaturowego
Trzypasmowe wiadukty służą kierowcom już od kilku miesięcy. Po prawej stronie, pomiędzy wiaduktem a torami kolejowymi widać fragment ulicy, tzw. Nowe Podwale Grodzkie. Na lewo od wiaduktu widać fragment wybudowanego parkingu kubaturowego
Fot. Jerzy Pinkas/www.gdansk.pl

 

Ruch kołowy na wiadukcie od stycznia

Obiema nitkami nowego wiaduktu kierowcy mogą jeździć już od pięciu miesięcy: 29 stycznia br. oficjalnie otwarto drugą nitkę, a pierwszą - 13 sierpnia 2019 r.

Na każdej z nitek powstały po trzy pasy ruchu, w tym buspasy w każdym kierunku. Na wiadukcie w kierunku Oruni wybudowano także drogę rowerową o szerokości 2,5 metra. Na obu wiaduktach znajdują się również ciągi piesze o szerokości 2 metrów (w sąsiedztwie drogi rowerowej) i 3 metrów (na obiekcie w kierunku centrum).

 

Przebudowa układu drogowego

Po zakończeniu prac przy estakadzie, roboty skupiły się na wykonaniu nowego i przebudowaniu dotychczasowego układu drogowego w sąsiedztwie wiaduktu. Przebudowano m.in. odcinek ulicy Trakt Św. Wojciecha, Okopowej, Zaroślak, Toruńskiej oraz skrzyżowanie ulic Trakt Św. Wojciecha-Okopowa - Toruńska oraz ulic Trakt Św. Wojciecha - Zaroślak. Przebudowano także układ drogowy wokół Baszty Białej, gdzie powstało wyniesione skrzyżowanie o długości 44 metrów, a nawierzchnia pieszo - jezdnia wykonana została z nowej kostki kamiennej płomieniowanej. Powstał też odcinek ulicy nowe Podwale Grodzkie - od strony centrum miasta w kierunku ul. Augustyńskiego, który przebiega częściowo pod wiaduktem. Wybudowano również most nad Kanałem Raduni i wyremontowano odcinek ul. Zaroślak.

 

W ramach inwestycji przebudowano układ drogowy m.in. wokół Baszty Białej
W ramach inwestycji przebudowano układ drogowy m.in. wokół Baszty Białej
Fot. Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl

 

Pomiędzy estakadą a gmachami urzędów Marszałkowskiego i Wojewódzkiego wybudowano kubaturowy parking, który pomieści dokładnie 382 samochody. Ten obiekt powinien rozwiązać problem braku miejsc parkingowych w tej okolicy, z którym borykali się zarówno pracownicy wspomnianych urzędów, jak i mieszkańcy, którzy przyjeżdżają tu z różnymi sprawami.

Umowa na realizację całego projektu podpisana została w marcu 2018 r. Prace na budowie ruszyły już w kwietniu. Koszt inwestycji to blisko 170 mln zł, z czego dofinansowanie unijne wyniosło blisko 117,7 mln złotych.

 

W ramach inwestycji zamontowano też nowe ławki m.in. przed gmachami urzędów, zasadzono drzewa i zainstalowano stylizowane lampy
W ramach inwestycji zamontowano też nowe ławki m.in. przed gmachami urzędów, zasadzono drzewa i zainstalowano stylizowane lampy
Fot. Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl

 

Niespodzianka archeologiczna

Wiosną 2018 r. na placu budowy nowego wiaduktu archeolodzy znaleźli pozostałości dawnych fortyfikacji Gdańska. Odkopano tu duży fragment kazamatu - dawnego Bastionu Wiebego, który zachował się wręcz w doskonałym stanie, a także fragmenty dawnej Baszty Nowej. Oba zabytki zostały zabezpieczone i wyeksponowane. By móc to zrobić w przypadku zachowanego fragmentu Bastionu Wiebego koniecznym okazało się przeprojektowanie i zmniejszenie powierzchni sąsiadującego z nim nowego parkingu, który pierwotnie miał pomieścić nawet pół tysiąca samochodów.

 

Przy nowym parkingu wyeksponowano zachowane zabytkowe fragmenty Bastionu Wiebego
Przy nowym parkingu wyeksponowano zachowane zabytkowe fragmenty Bastionu Wiebego
Fot. Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl

 

Zachowany obiekt z XVII wieku ma formę tunelu z otworami strzelniczymi, które broniły flanki bastionu od strony fosy. To fragment kazamaty, która flankowała bark północny Bastionu Wiebego. Stanowiła element obronny. W XIX wieku, na krótko przed rozbiórką bastionu, częściowo odrestaurowano znajdujące się w nim pomieszczenia.

Baszta Nowa to obiekt późnogotycki, z ostatnich dekad XV wieku. Był to element fortyfikacji Starego Przedmieścia, który stanowił ostatnią basztę z ciągu zachodniej części fortyfikacji. Była to baszta narożna. W tym miejscu fortyfikacje "biegły" w stronę Baszty Białej, a następnie Baszty Pod Zrębem. Baszta Nowa została zniszczona zarówno w trakcie rozbiórki pod koniec XIX wieku, a także w trakcie "niefortunnych" działań w latach 70. XX wieku. Grubość pozostałych po niej murów wynosi około 4 metry.

 

W ramach inwestycji wyeksponowano zachowane fragmenty zabytkowej Baszty Nowej
W ramach inwestycji wyeksponowano zachowane fragmenty zabytkowej Baszty Nowej
Fot. Jerzy Pinkas/www.gdansk.pl

 

W Gdańsku regularnie przeprowadzana jest techniczna kontrola wszystkich obiektów inżynieryjnych. Dotychczasowy wiadukt w ciągu Traktu św. Wojciecha był w złym stanie technicznym, dlatego władze Miasta zdecydowały już kilkanaście lat temu o budowie nowego obiektu. W latach 2007 - 2014 Miasto starało się pozyskać środki unijne na tę inwestycję. Wówczas nie udało się. Stało się to jednak możliwe w "nowym rozdaniu" środków UE.

 

 

TV

MEVO od kulis i życzenia. Rower metropolitalny ma już rok