• Start
  • Wiadomości
  • Budowa Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej - co da Gdańskowi?

Budowa Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej. Prace postępują - Gdańsk skorzysta

Firma Mirbud, która jest wykonawcą Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej na odcinku Gdańsk - Żukowo (tzw. zadanie nr 2), przedstawiła stan prac na koniec lipca br. Wygląda na to, że wszystko idzie zgodnie z planem i - jeśli nie zajdą nieprzewidziane okoliczności - inwestycja zostanie ukończona w kwietniu 2025 roku. Nowa droga będzie miała pozytywny wpływ na jakość życia mieszkańców Gdańska.
31.07.2023
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Mapka pokazuje obszar Trójmiasta i okolic, z zaznaczonym układem dróg samochodowych
Mapka przedstawia cały układ drogowy, jaki ma funkcjonować w połączeniu z Obwodnicą Metropolitalną Trójmiasta od kwietnia/maja 2025 roku. Odcinek OMT Gdańsk Południe - Żukowo, realizowany przez konsorcjum Mirbud, zaznaczony jest na niebiesko
grafika: Mirbud

OMT od Gdańska do Żukowa

- Prace przy budowie Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej, odcinek od Żukowa do węzła Gdańsk Południe, idą pełną parą - mówi dyr. Paweł Bruger z Mirbud S.A. - Aktualnie prowadzone są głównie roboty ziemne oraz prace konstrukcyjne przy ustrojach nośnych obiektów mostowych na newralgicznym węźle drogowym Gdańsk Południe.

Dopłaty do transportu publicznego w Gdańsku prawie najwyższe w Polsce

Odcinek drogowy Gdańsk Południe - Żukowo będzie miał ok. 16 km długości (tzw. zadanie nr 2). Inwestycja wymaga rozbudowany węzła Gdańsk Południe na styku dróg już istniejących: S6 obwodnicy Trójmiasta oraz S7 południowej obwodnicy Gdańska.

Prace nad OMT od strony Gdańska prowadzone są od stycznia br., ich zaawansowanie szacowane jest na blisko 15 procent.

Miejsce w którym obwodnica południowa Gdańska krzyżuje się z obwodnicą trójmiejską. Obwodnica południowa wychodzi z lewej strony zdjęcia i przebiega nad obwodnicą trójmiejską, która przebiega przez środek zdjęcia. Na obu drogach są liczne samochody. Wokół - plac budowy
Tutaj obwodnica południowa Gdańska styka się z obwodnicą trójmiejską. Nowa trasa będzie przedłużeniem obwodnicy południowej Gdańska - po prawej widać szeroki pas piachu, po którym będzie biegła OMT
fot. Mirbud

OMT, zadanie nr 2 - prawie 800 milionów

Ponadto - w ramach tego samego ciągu drogowego - wykonana zostanie obwodnica Żukowa o długości ok. 7 km oraz węzły Żukowo i Lublewo. Przewidziano również budowę Miejsca Obsługi Podróżnych Widlino (kat. I). Obwodnica Żukowa połączy się z drogą krajową nr 7 w miejscowości Przyjaźń i poprzez węzeł Żukowo zostanie doprowadzona do drogi krajowej nr 20 w miejscowości Glincz. Umowa na wykonanie całego zadania nr 2 ma wartość 777 mln złotych, została podpisana w kwietniu 2021 roku.

Przymorze Małe. Dwa mini ronda zbudowane. Przy okazji wymieniono sieci podziemne

Zadanie 2: węzeł Żukowo (z węzłem) - węzeł Gdańsk Południe (z węzłem) realizuje konsorcjum firm GK MIRBUD, tj. MIRBUD S.A. oraz KOBYLARNIA S.A.

Pokazany z drona przebieg drogi w pobliżu osiedla mieszkaniowego, na którym widzimy bloki mieszkalne i drzewa liściaste
Oddanie do użytku OMT będzie miało pozytywny wpływ na jakość życia w Gdańsku, w całym Trójmieście, a także m.in. w Żukowie. Tereny mieszkalne wzdłuż nowej drogi będą chronione przez ekrany dźwiękochłonne
fot. Mirbud

OMT - korzyści dla mieszkańców

Zgodnie z założeniami Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) budowa Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej (OMT) będzie miała pozytywny wpływ na jakość życia mieszkańców całej metropolii. Będzie bezpieczniej dla pieszych, ciszej i z mniejszą emisją spalin. Z ulic miasta wyeliminowany zostanie przede wszystkim ruch samochodów ciężarowych TIR, które dzięki nowej inwestycji ominą zarówno Gdańsk, Sopot i Gdynię, jak i samą obwodnicę trójmiejską. Przy OMT powstaną ekrany dźwiękowe, których celem jest ograniczenie do minimum negatywnego wpływu na obszary mieszkaniowe, położone wzdłuż nowej drogi. 

 

OMT - zyskają także kierowcy

Korzyści odniosą też firmy transportowe i sami kierowcy. Przejazd przez OMT umożliwi skrócenie czasu podróży i podniesienie poziomu bezpieczeństwa na drodze za sprawą zmniejszenia liczby skrzyżowań, a także braku wjazdów na drogę z pól i posesji.

Łatwiejszy dojazd do Parku Przemysłowo-Technologicznego - poszerzenie ul. Maszynowej

OMT ma być istotnym elementem tranzytowego układu dróg na terytorium kraju. Połączy kierunek warszawski (obwodnica południowa Gdańska i droga S7) z Trasą Kaszubską (S6), w kierunku na Szczecin. Dodatkowo samochody na węźle Gdańsk Południe będą mogły zjechać do autostrady A1, co otworzy dla nich całą sieć drogową centralnej i południowej części kraju.

Zdjęcie zrobione dronem bezpośrednio znad obwodnicy trójmiejskiej, po której jadą samochody. Po obu stronach drogi widać pracebudowlane
Prace na odcinku OMT od Gdańska do Żukowa zaawansowane są na ok. 15 proc. Wszystko ma być gotowe w kwietniu 2025 roku
fot. Mirbud

ZADANIE NR 2 SZCZEGÓŁOWO:

  • OMT od węzła Gdańsk Południe do Żukowa. Stan zaawansowania prac ok. 15 proc. Elementy inwestycji:
  • budowa odcinka drogi ekspresowej 16,1 km
  • budowa Obwodnicy Żukowa 6,8 km
  • budowa węzłów "Lublewo" i "Żukowo"
  • przebudowa węzła "Gdańsk-Południe" na przecięciu z obwodnicą trójmiejską i Południową Obwodnicą Gdańska
  • budowa dwóch MOP kategorii I w Widlinie (obie strony jezdni)
  • budowa estakady nad linią kolejową nr 229 w ramach obwodnicy Żukowa
  • budowa estakady nad linią kolejową nr 229, a także nad jarem rzeki Raduni
  • budowa estakady nad jarem rzeki Raduni i drogą powiatową DP 1930 G
  • budowa dróg lokalnych i dojazdowych dla obsługi terenów przyległych do obwodnicy
Zdjęcie przedstawia widok obwodnicy trójmiejskiej od strony Kaszub, po obwodnicy jadą samochody. Wokół prowadzone są prace budowlane
Widok na węzeł drogowy Gdańsk Południe od strony Żukowa. Szeroki pas piachu, który jest na pierwszym planie, to efekt prac budowlanych, prowadzonych przez Mirbud - tędy będzie biegła trasa OMT
fot. Mirbud

OMT - od Gdyni do Żukowa 

Połączy Gdynię z Żukowem. Obejmuje budowę odcinka Chwaszczyno (bez węzła) - Żukowo (bez węzła) o długości 16,3 km. Jest to tzw. zadanie nr 2, wykonawcą wartych 715,2 mln zł prac jest Budimex.

Tutaj prace rozpoczęły się jesienią 2022 roku. Również ten odcinek ma być ukończony w kwietniu 2025.

 

ZADANIE NR 1 SZCZEGÓŁOWO:

  • OMT od węzła Chwaszczyno do Żukowa. Stan zaawansowania prac ok. 35 proc. Elementy inwestycji:
  • budowa drogi ekspresowej o długości ok. 16,26 km
  • budowa węzła drogowego "Miszewo"
  • rozbudowa węzła drogowego "Chwaszczyno"
  • budowa obwodu utrzymania drogi ekspresowej w Miszewie z budynkiem administracyjno-socjalnym i budynkami towarzyszącymi
  • budowa estakady nad linią kolejową nr 201
  • budowa estakady nad drogą krajową nr 7, rzeką Radunia i linią kolejową nr 229
  • budowa dróg lokalnych i dojazdowych dla obsługi terenów przyległych do obwodnicy

TV

Mniej bruku - więcej drzew!