Będzie nowe nabrzeże T3 w terminalu DCT Gdańsk
Port Gdański coraz większy i z coraz większymi możliwościami, a to dzięki nowej inwestycji. Firma DCT Gdańsk, operator gdańskiego terminala kontenerowego uczyniła kolejny, ważny krok związany z budową nabrzeża T3. Podpisała umowę z konsorcjum firm Budimex S.A. i Dredging International NV na budowę. Budimex S.A. jest jedną z największych grup budowlanych w Polsce z ponad 50-letnią historią i dziesiątkami zrealizowanych i oddanych projektów przemysłowych. Natomiast firma Dredging International NV to światowy lider w dziedzinie pogłębiania dna morskiego, rozwiązań w zakresie energii morskiej, projektów infrastrukturalnych i środowiskowych. Portal Gospodarka Morska podał, że budowa kosztować ma
Inwestycja za 2 mld zł w DCT. Powstanie nowe nabrzeże do przeładunku kontenerów
Jakie będzie nabrzeże T3 w terminalu DCT Gdańsk?
W ramach T3 powstanie nabrzeże głębokowodne o długości 717 m, głębokości 17,5 m oraz plac o powierzchni aż 36,5 ha. Dodatkowo zostanie zakupionych 7 suwnic nabrzeżowych, zdolnych do załadunku i rozładunku największych statków na świecie oraz 20 półautomatycznych suwnic RMG pracujących na placu kontenerowym. Moce przeładunkowe DCT wzrosną o 1,7 mln TEU (kontenerów 20-stopowych) do poziomu 4,5 mln TEU rocznie.
- Rozpoczęcie prac budowlanych przy T3 będzie początkiem nowej ery w przeładunkach kontenerów na Bałtyku. Ta pionierska podróż rozpoczęła się w DCT Gdańsk już 15 lat temu. Jesteśmy dumni z naszych dotychczasowych osiągnięć oraz wdzięczni naszym klientom, pracownikom i wszystkim innym interesariuszom za wiarę i lojalność, które nam okazali. T3 to naturalny krok w naszej podróży w kierunku prawdziwego The Baltic Hub” - powiedział Charles Baker, Dyrektor Zarządzający DCT Gdańsk.
Inwestor zapewnia, że podczas prac budowlanych podjęte zostaną wszelkie środki zapobiegawcze w celu ochrony środowiska, życia morskiego oraz siedlisk na obszarze pozostającym pod wpływem inwestycji.
Nabrzeże T3 - nowa era DCT Gdańsk
DCT Gdańsk jest największym terminalem kontenerowym Po zakończeniu budowy T3 DCT Gdańsk będzie jednym z największych terminali kontenerowych w Europie, zdolnym do obsługi nowej generacji statków kontenerowych przypływających na Morze Bałtyckie, kontynuującym obsługę krajów Europy Środkowo-Wschodniej, krajów bałtyckich oraz międzynarodowych rynków handlowych. Nowa inwestycja oznacza zmniejszenie odległości żeglugowych dla statków dowozowych, zapewni polskim i regionalnym spedytorom więcej połączeń na całym świecie w ramach efektywnych serwisów.
Terminarz budowy nabrzeża T3 DCT Gdańsk
Budowa, jak zapowiadają władze DCT, ruszy po sezonie wakacyjnym, we wrześniu. Otwarcie T3 dla działalności komercyjnej nastąpić ma pod koniec pierwszej połowy 2024 r., a pełne zakończenie projektu zaplanowano na drugi kwartał 2025 roku.
O DCT Gdańsk
Gdańsk DCT to obecnie duży pracodawca w regionie. Zatrudnia ponad 1000 osób, z których ponad 50 proc. mieszka w Gdańsku i okolicach. Terminal ma bezpośredni i znaczący wpływ na regionalną i polską gospodarkę, generując ponad 12 miliardów złotych rocznie do budżetu państwa z tytułu podatku VAT, akcyzy i ceł.
Jest własnością PSA International (40%), Polskiego Funduszu Rozwoju (30%) oraz IFM Global Infrastructure Fund, którego doradcą jest IFM Investors (30%). PSA International jest wiodącą globalną grupą portową i zaufanym partnerem operatorów towarowych na całym świecie. Flagowe obiekty PSA znajdują się w Singapurze i Antwerpii, a globalna sieć PSA obejmuje ponad 50 lokalizacji w 26 krajach świata. Grupa Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR) to grupa instytucji finansowych oferujących instrumenty rozwoju dla przedsiębiorstw, samorządów i osób fizycznych, inwestujących w zrównoważony rozwój społeczno-gospodarczy. IFM Investors jest globalną firmą zarządzającą funduszami instytucjonalnymi, której aktywa na dzień 31 marca 2021 r. wynosiły 118 mld USD.