Ostatnie procedury przed otwarciem dworca PKP
Pasażerowie przechodzą obok, przyglądają się, niektórzy próbują dojrzeć przez nowe okna co znajduje się wewnątrz. Na miejscu nie widać już pracowników budowy. Nowy dworzec prezentuje się póki co, zza ogrodzenia.
- Prace budowlane związane z przebudową dworca Gdańsk Wrzeszcz zostały zakończone - potwierdza Bartłomiej Sarna z Wydziału Współpracy z Mediami w Polskich Kolejach Państwowych S.A. - Obecnie oczekujemy na wydanie decyzji o pozwolenie na użytkowanie. Po uzyskaniu niniejszej decyzji administracyjnej i przeprowadzeniu odbiorów z wykonawcą prac, dworzec zostanie otwartych dla podróżnych - zapowiada.
Dworzec dostępny dla każdego i ekologiczny
W miejscu dotychczasowych rozproszonych dobudówek, o różnym kształcie i kolorze, powstała jedna spójna bryła. Elewacja wykonana została ze stali i szkła, co ma podkreślić nowoczesny, ale i industrialny charakter nowego dworca. Najbardziej reprezentacyjną jego częścią będzie wejście do strefy obsługi podróżnych, gdzie stworzono wielkoformatowe przeszklenie, a także wejście prowadzące bezpośrednio do tunelu na perony.
Przestrzeń obsługi podróżnych ma być przestronnym, nowocześnie urządzonym holem pełniącym funkcję poczekalni z kasami biletowymi i dwoma lokalami handlowymi. Podróżni będą mieli gdzie usiąść w oczekiwaniu na pociąg. Zamontowano tam też gabloty z rozkładem jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz nowoczesny system informacji głosowej. Na szklanych panelach, na jednej ze ścian nowego holu, zostaną umieszczone grafiki przedstawiające wygląd dworca na przestrzeni przeszło 150 lat. Na perony będzie można się dostać pomijając hol - przez specjalne wejście umiejscowione mniej więcej po środku nowej bryły dworca. W pobliżu zejścia do tunelu prowadzącego na perony umiejscowiono toalety oraz trzy lokale handlowo-usługowe.
Na dachu budynku pojawiła się zieleń, która zajmuje prawie 400 mkw. Powierzchnia bioaktywna została wykonana z gotowych mat wegetacyjnych, składających się z mchów, rozchodników i ziół.
9 mln podróżnych rocznie
Dworzec ten będzie bardziej dostępny dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej oraz bezpieczny. Zlikwidowano bariery architektoniczne i wdrożono usprawnienia takie jak m.in. ścieżki prowadzące z polami uwagi, oznaczenia w alfabecie Braille`a, tablice dotykowe z planem dworca i jego otoczenia. Ponadto zamontowano urządzenia wzmacniające sygnał w aparatach słuchowych przy kasach biletowych, a także zbudowano toalety dla osób z niepełnosprawnościami.
W bezpośrednim otoczeniu dworca ułożono nowe chodniki, a przy wejściu głównym do holu dworca zamontowano stojaki rowerowe.
Przebudowa obiektu, który obsługuje rocznie prawie 9 mln podróżnych, to jedna z 22 inwestycji realizowanych przez PKP SA w województwie pomorskim w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Jej koszt to 13,2 mln zł. Inwestycja jest dofinansowana ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.