
Jakie są dotychczasowe efekty testów Fali?
System Fala niebawem przekroczy 100 tysięcy operacji finansowych wykonanych przez pasażerów.
- Oczywiście, w skali transportu publicznego choćby w samym Trójmieście to mała próba, ale dla procesu wdrażania Fala to już bardzo cenne dane. Takie liczby operacji i transakcji nie są po prostu możliwe do osiągnięcia w ramach testów zamkniętych. Statystyki pozwalają nam na wstępne, bardzo ostrożne wnioski na temat zachowań podróżujących - mówi Radomir Matczak, prezes InnoBaltiki.
Aż 86 procent zakupów biletów pasażerowie czynią w najprostszym trybie, czyli przykładając swoją kartę płatniczą do czytnika lub falomatu, które znajdują się w każdym pojeździe komunikacji miejskiej w Gdańsku, Gdyni, Sopocie, Chojnicach, Słupsku, Pucku, Władysławowie i Lęborku, a także w powiązanych z nimi liniami podmiejskimi.
Czytaj także: Magazyn Forbes: Jarmark św. Dominika w Gdańsku wśród najlepszych w Europie
– Do takiej czynności można, ale nie trzeba posiadać konta Fala. Jest to wariant najwygodniejszy, więc zgodnie z przewidywaniami stał się on liczbowo dominujący. Gdy wykonawca upora się ze zleconymi przez nas poprawkami w aplikacji to możliwe, że także ten kanał sprzedaży biletów zyska na popularności. Niemniej, już teraz można zakładać, że falomaty i czytniki staną się głównym „kasownikiem” dla klienta systemu Fala - zapowiada Radomir Matczak.

Jaka jest struktura sprzedaży biletów poprzez system Fala?
- 89 proc. dotychczasowych transakcji dotyczy biletów jednorazowych,
- 9,5 proc. to bilety czasowe (75 minut, dobowe)
- 1,5 proc. stanowią bilety okresowe (od dwutygodniowych do rocznych)
Czytaj także: Zmarł Mariusz Uziębło, pasjonat gdańskiej komunikacji tramwajowej
Jakie są dalsze plany operatorów systemu Fala?
InnoBaltica wraz z wykonawcą – Asseco Data Systems – przygotowują się do poszerzenia testów o funkcję „optymalizacji”, w ramach której system automatycznie przy przesiadkach i wielu podróżach dziennie będzie zamieniał bilety jednorazowe na czasowe, czyli korzystniejsze cenowo dla pasażera. Z czasem te statystyki mogą więc ulec zmianie.
ZOBACZ FILM INSTRUKTAŻOWY:
Jak podkreślają przedstawiciele InnoBaltiki priorytetem w obecnym, testowym etapie, jest ustabilizowanie systemu i usuwanie lub marginalizowanie pojawiających się błędów. Z perspektywy podróżującego mowa tu np. o problemach z logowaniem, zawieszających się urządzeniach, długim czasie oczekiwania na komunikat w urządzeniach, czy niepoprawnej geolokalizacji (wyświetlanie niewłaściwych przystanków).
- Oczekujemy od wykonawcy wyraźnej poprawy w tych sprawach. Następnie skupimy się na przekonywaniu większej liczby pasażerów do korzystania z usług. Czynimy to metodą małych, sukcesywnie stawianych kroków - zapewnia prezes InnoBaltiki.
Czytaj także: Wakacyjny Staż 2024. Trwa nabór fundatorów staży, termin zgłoszeń mija 22 marca
Pełna flota pojazdów komunikacji miejskiej włączonych do systemu została osiągnięta 21 lutego.

System Fala na Pomorzu - dane w zaokrągleniu uwzględniają publiczne testy systemu do dnia 18 marca:
- 87 000 - suma biletów wszystkich rodzajów zakupionych w ramach testów systemu
- kanały sprzedaży: aplikacja - 11 proc. transakcji, portal - 1 proc., urządzenia w pojazdach (czytniki kart i falomaty) - 88 proc.
Użytkownicy oraz infrastruktura systemu Fala:
- 22 000 założonych kont w systemie
- 14 500 pobrań aplikacji
- 6 400 zamówionych/odebranych Kart FALA
- 1 300 kart płatniczych ustawionych jako stały identyfikator do konta w systemie
- 4 400 urządzeń dostępnych w pojazdach

System Fala w Trójmieście:
- Linie ZTM Gdańsk - 48 000 biletów zakupionych w ramach systemu (wszystkie rodzaje)
- Linie ZKM Gdynia - 15 000 biletów zakupionych w ramach systemu (wszystkie rodzaje)
Gdzie i jak kupić bilet w autobusie?
Czytaj także: Gospodarka odpadami. Nowy PSZOK - już trzeci w Gdańsku - powstanie na Osowie
- Czytnik kart - tu zapłacimy za swój bilet używając karty Fala lub karty płatniczej. Urządzenie to przeznaczone jest do podróży indywidualnej, nie kupimy w nim większej liczby biletów czy też biletu miesięcznego. Za pomocą karty płatniczej kupimy tu bilet pełnopłatny, jednoprzejazdowy. Czytniki są mniejsze niż falomaty i umieszczone przy drzwiach pojazdu
- Falomaty - to w zasadzie biletomaty w pojazdach. Oprócz tych czynności, które można wykonać tak samo jak w czytniku kart, pasażer może też opłacić więcej biletów (np. gdy podróżujemy z dziećmi czy znajomymi i chcemy im zafundować przejazd). W falomacie za pomocą karty płatniczej zapłacimy też za bilety z ulgami. Trzeba postępować zgodnie z instrukcjami na ekranie dotykowym. Falomaty są większe od czytników i znajdują się w środkowej części pojazdu.

Czytników tyle, ile drzwi. Plus falomat
Jak kupić bilet?

Czytaj także: Gospodarka odpadami. Nowy PSZOK - już trzeci w Gdańsku - powstanie na Osowie