Jakie są dotychczasowe efekty testów Fali?
System Fala niebawem przekroczy 100 tysięcy operacji finansowych wykonanych przez pasażerów.
- Oczywiście, w skali transportu publicznego choćby w samym Trójmieście to mała próba, ale dla procesu wdrażania Fala to już bardzo cenne dane. Takie liczby operacji i transakcji nie są po prostu możliwe do osiągnięcia w ramach testów zamkniętych. Statystyki pozwalają nam na wstępne, bardzo ostrożne wnioski na temat zachowań podróżujących - mówi Radomir Matczak, prezes InnoBaltiki.
Aż 86 procent zakupów biletów pasażerowie czynią w najprostszym trybie, czyli przykładając swoją kartę płatniczą do czytnika lub falomatu, które znajdują się w każdym pojeździe komunikacji miejskiej w Gdańsku, Gdyni, Sopocie, Chojnicach, Słupsku, Pucku, Władysławowie i Lęborku, a także w powiązanych z nimi liniami podmiejskimi.
Magazyn Forbes: Jarmark św. Dominika w Gdańsku wśród najlepszych w Europie
– Do takiej czynności można, ale nie trzeba posiadać konta Fala. Jest to wariant najwygodniejszy, więc zgodnie z przewidywaniami stał się on liczbowo dominujący. Gdy wykonawca upora się ze zleconymi przez nas poprawkami w aplikacji to możliwe, że także ten kanał sprzedaży biletów zyska na popularności. Niemniej, już teraz można zakładać, że falomaty i czytniki staną się głównym „kasownikiem” dla klienta systemu Fala - zapowiada Radomir Matczak.
Jaka jest struktura sprzedaży biletów poprzez system Fala?
- 89 proc. dotychczasowych transakcji dotyczy biletów jednorazowych,
- 9,5 proc. to bilety czasowe (75 minut, dobowe)
- 1,5 proc. stanowią bilety okresowe (od dwutygodniowych do rocznych)
Zmarł Mariusz Uziębło, pasjonat gdańskiej komunikacji tramwajowej
Jakie są dalsze plany operatorów systemu Fala?
InnoBaltica wraz z wykonawcą – Asseco Data Systems – przygotowują się do poszerzenia testów o funkcję „optymalizacji”, w ramach której system automatycznie przy przesiadkach i wielu podróżach dziennie będzie zamieniał bilety jednorazowe na czasowe, czyli korzystniejsze cenowo dla pasażera. Z czasem te statystyki mogą więc ulec zmianie.
ZOBACZ FILM INSTRUKTAŻOWY:
Jak podkreślają przedstawiciele InnoBaltiki priorytetem w obecnym, testowym etapie, jest ustabilizowanie systemu i usuwanie lub marginalizowanie pojawiających się błędów. Z perspektywy podróżującego mowa tu np. o problemach z logowaniem, zawieszających się urządzeniach, długim czasie oczekiwania na komunikat w urządzeniach, czy niepoprawnej geolokalizacji (wyświetlanie niewłaściwych przystanków).
- Oczekujemy od wykonawcy wyraźnej poprawy w tych sprawach. Następnie skupimy się na przekonywaniu większej liczby pasażerów do korzystania z usług. Czynimy to metodą małych, sukcesywnie stawianych kroków - zapewnia prezes InnoBaltiki.
Wakacyjny Staż 2024. Trwa nabór fundatorów staży, termin zgłoszeń mija 22 marca
Pełna flota pojazdów komunikacji miejskiej włączonych do systemu została osiągnięta 21 lutego.
System Fala na Pomorzu - dane w zaokrągleniu uwzględniają publiczne testy systemu do dnia 18 marca:
- 87 000 - suma biletów wszystkich rodzajów zakupionych w ramach testów systemu
- kanały sprzedaży: aplikacja - 11 proc. transakcji, portal - 1 proc., urządzenia w pojazdach (czytniki kart i falomaty) - 88 proc.
Użytkownicy oraz infrastruktura systemu Fala:
- 22 000 założonych kont w systemie
- 14 500 pobrań aplikacji
- 6 400 zamówionych/odebranych Kart FALA
- 1 300 kart płatniczych ustawionych jako stały identyfikator do konta w systemie
- 4 400 urządzeń dostępnych w pojazdach
System Fala w Trójmieście:
- Linie ZTM Gdańsk - 48 000 biletów zakupionych w ramach systemu (wszystkie rodzaje)
- Linie ZKM Gdynia - 15 000 biletów zakupionych w ramach systemu (wszystkie rodzaje)
Gdzie i jak kupić bilet w autobusie?
Gospodarka odpadami. Nowy PSZOK - już trzeci w Gdańsku - powstanie na Osowie
- Czytnik kart - tu zapłacimy za swój bilet używając karty Fala lub karty płatniczej. Urządzenie to przeznaczone jest do podróży indywidualnej, nie kupimy w nim większej liczby biletów czy też biletu miesięcznego. Za pomocą karty płatniczej kupimy tu bilet pełnopłatny, jednoprzejazdowy. Czytniki są mniejsze niż falomaty i umieszczone przy drzwiach pojazdu
- Falomaty - to w zasadzie biletomaty w pojazdach. Oprócz tych czynności, które można wykonać tak samo jak w czytniku kart, pasażer może też opłacić więcej biletów (np. gdy podróżujemy z dziećmi czy znajomymi i chcemy im zafundować przejazd). W falomacie za pomocą karty płatniczej zapłacimy też za bilety z ulgami. Trzeba postępować zgodnie z instrukcjami na ekranie dotykowym. Falomaty są większe od czytników i znajdują się w środkowej części pojazdu.
Czytników tyle, ile drzwi. Plus falomat
Jak kupić bilet?
Gospodarka odpadami. Nowy PSZOK - już trzeci w Gdańsku - powstanie na Osowie