Bilans Fali po miesiącu funkcjonowania w Pomorskiem. Jak system działa w Gdańsku?

Minął miesiąc odkąd urządzenia systemu Fala zostały uruchomione we wszystkich pojazdach komunikacji miejskiej w Gdańsku i pozostałych miastach Pomorza. Spółka InnoBaltica, odpowiedzialna za wdrożenie systemu, zaprezentowała pierwsze dane z dotychczasowych testów publicznych. Na liniach ZTM Gdańsk zakupiono w tym czasie za pośrednictwem Fali 48 tysięcy biletów.
20.03.2024
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Na zdjęciu widzimy wnętrze współczesnego tramwaju lub autobusu. Po lewej stronie znajduje się urządzenie do płatności bezgotówkowych oraz terminal biletowy z ekranem dotykowym. Wyświetlacz terminala pokazuje informacje po polsku, co może wskazywać na to, że pojazd znajduje się w Polsce. Pojazd jest wyposażony w czerwone siedzenia z wzorzystym obiciem oraz szare plastikowe oparcia. Na podłodze widać żółtą wykładzinę w miejscu przeznaczonym dla osób niepełnosprawnych lub wózków. Po prawej stronie jest drugi taki sam terminal biletowy. Wnętrze jest czyste i wydaje się być nowoczesne, z metalowymi poręczami i żółtymi uchwytami dla pasażerów stojących. Na zewnątrz widać budynek, prawdopodobnie przystanek lub zajezdnię
Z dotychczasowych testów systemu Fala wynika, że pasażerowie preferują zakup biletu kartą płatniczą w pojeździe
mat. Innobaltica

Jakie są dotychczasowe efekty testów Fali?

System Fala niebawem przekroczy 100 tysięcy operacji finansowych wykonanych przez pasażerów.  

- Oczywiście, w skali transportu publicznego choćby w samym Trójmieście to mała próba, ale dla procesu wdrażania Fala to już bardzo cenne dane. Takie liczby operacji i transakcji nie są po prostu możliwe do osiągnięcia w ramach testów zamkniętych. Statystyki pozwalają nam na wstępne, bardzo ostrożne wnioski na temat zachowań podróżujących - mówi Radomir Matczak, prezes InnoBaltiki.

86 procent zakupów biletów pasażerowie czynią w najprostszym trybie, czyli przykładając swoją kartę płatniczą do czytnika lub falomatu, które znajdują się w każdym pojeździe komunikacji miejskiej w Gdańsku, Gdyni, Sopocie, Chojnicach, Słupsku, Pucku, Władysławowie i Lęborku, a także w powiązanych z nimi liniami podmiejskimi. 

Magazyn Forbes: Jarmark św. Dominika w Gdańsku wśród najlepszych w Europie

Do takiej czynności można, ale nie trzeba posiadać konta Fala. Jest to wariant najwygodniejszy, więc zgodnie z przewidywaniami stał się on liczbowo dominujący. Gdy wykonawca upora się ze zleconymi przez nas poprawkami w aplikacji to możliwe, że także ten kanał sprzedaży biletów zyska na popularności. Niemniej, już teraz można zakładać, że falomaty i czytniki staną się głównym „kasownikiem” dla klienta systemu Fala - zapowiada Radomir Matczak.

Na zdjęciu przedstawiona jest instrukcja korzystania z urządzeń Systemu FALA w pojazdach komunikacji miejskiej. Na górze strony znajduje się tytuł "Jak korzystać z urządzeń Systemu FALA w pojazdach", logo Systemu FALA oraz dane kontaktowe infolinii i strony internetowej. Ilustracja składa się z grafik prezentujących trzy różne etapy korzystania z systemu: Czytnik kart - przedstawiony jest terminal z ekranem, na którym widnieje logo FALA i opcje płatności kartą. Podpis pod ilustracją informuje, że jest to automatyczny zakup biletu. FALOMAT - pokazuje terminal z ekranem dotykowym, gdzie użytkownik wybiera rodzaj biletu. Podpis wyjaśnia, że urządzenie umożliwia samodzielny wybór i zakup biletu. Wizualizacje procesu zbliżania karty FALA lub płatniczej do terminala i potwierdzenia zakupu biletu sygnałem dźwiękowym i komunikatem na ekranie.
 
mat. Innobaltica

Jaka jest struktura sprzedaży biletów poprzez system Fala?

  • 89 proc. dotychczasowych transakcji dotyczy biletów jednorazowych,
  • 9,5 proc. to bilety czasowe (75 minut, dobowe)
  • 1,5 proc.  stanowią bilety okresowe (od dwutygodniowych do rocznych)

Zmarł Mariusz Uziębło, pasjonat gdańskiej komunikacji tramwajowej

Jakie są dalsze plany operatorów systemu Fala?

InnoBaltica wraz z wykonawcą – Asseco Data Systems – przygotowują się do poszerzenia testów o funkcję „optymalizacji”, w ramach której system automatycznie przy przesiadkach i wielu podróżach dziennie będzie zamieniał bilety jednorazowe na czasowe, czyli korzystniejsze cenowo dla pasażera. Z czasem te statystyki mogą więc ulec zmianie.

ZOBACZ FILM INSTRUKTAŻOWY: 

Jak podkreślają przedstawiciele InnoBaltiki priorytetem w obecnym, testowym etapie, jest ustabilizowanie systemu i usuwanie lub marginalizowanie pojawiających się błędów. Z perspektywy podróżującego mowa tu np. o problemach z logowaniem, zawieszających się urządzeniach, długim czasie oczekiwania na komunikat w urządzeniach, czy niepoprawnej geolokalizacji (wyświetlanie niewłaściwych przystanków). 

- Oczekujemy od wykonawcy wyraźnej poprawy w tych sprawach. Następnie skupimy się na przekonywaniu większej liczby pasażerów do korzystania z usług. Czynimy to metodą małych, sukcesywnie stawianych kroków - zapewnia prezes InnoBaltiki.

Wakacyjny Staż 2024. Trwa nabór fundatorów staży, termin zgłoszeń mija 22 marca

Pełna flota pojazdów komunikacji miejskiej włączonych do systemu została osiągnięta 21 lutego

Falomat w komunikacji miejskiej do kupna biletów
 
mat. Innobaltica

System Fala na Pomorzu - dane w zaokrągleniu uwzględniają publiczne testy systemu do dnia 18 marca:

  • 87 000 - suma biletów wszystkich rodzajów zakupionych w ramach testów systemu
  • kanały sprzedaży: aplikacja - 11 proc. transakcji, portal - 1 proc., urządzenia w pojazdach (czytniki kart i falomaty) - 88 proc.

Użytkownicy oraz infrastruktura systemu Fala:

  • 22 000 założonych kont w systemie
  • 14 500 pobrań aplikacji
  • 6 400 zamówionych/odebranych Kart FALA
  • 1 300 kart płatniczych ustawionych jako stały identyfikator do konta w systemie
  • 4 400 urządzeń dostępnych w pojazdach
Falomat w komunikacji miejskiej do kupna biletów
 
mat. Innobaltica

System Fala w Trójmieście:

  • Linie ZTM Gdańsk - 48 000 biletów zakupionych w ramach systemu (wszystkie rodzaje)
  • Linie ZKM Gdynia - 15 000 biletów zakupionych w ramach systemu (wszystkie rodzaje)

Gdzie i jak kupić bilet w autobusie?

System Fala w gdańskich tramwajach testowany jest od 26 stycznia, a w autobusach od 15 lutego.

Gospodarka odpadami. Nowy PSZOK - już trzeci w Gdańsku - powstanie na Osowie

Pasażerowie będą mogli korzystać z dwóch typów urządzeń: 
 
  • Czytnik kart -  tu zapłacimy za swój bilet używając karty Fala lub karty płatniczej. Urządzenie to przeznaczone jest do podróży indywidualnej, nie kupimy w nim większej liczby biletów czy też biletu miesięcznego. Za pomocą karty płatniczej kupimy tu bilet pełnopłatny, jednoprzejazdowy. Czytniki są mniejsze niż falomaty i umieszczone przy drzwiach pojazdu
  • Falomaty -  to w zasadzie biletomaty w pojazdach. Oprócz tych czynności, które można wykonać tak samo jak w czytniku kart, pasażer może też opłacić więcej biletów (np. gdy podróżujemy z dziećmi czy znajomymi i chcemy im zafundować przejazd). W falomacie za pomocą karty płatniczej zapłacimy też za bilety z ulgami. Trzeba postępować zgodnie z instrukcjami na ekranie dotykowym. Falomaty są większe od czytników i znajdują się w środkowej części pojazdu.
Na zdjęciu widać urządzenie do poboru opłat za przejazd, prawdopodobnie w autobusie lub tramwaju. Jest koloru żółtego z czarnymi akcentami. Ekran wyświetla kilka opcji: informacje o aktualnym przystanku "Władysława IV" oraz następny przystanek "Nowy Port Oliwska". Istnieje możliwość zakupu biletu za pomocą karty płatniczej lub za pomocą konta "FALA". Na dole urządzenia znajdują się logo Visa i innych usług płatniczych oraz czytnik zbliżeniowy. Czas na ekranie to 11:55:46, a data to 26-01-2024. Ręka osoby robiącej zdjęcie jest widoczna, sugerując, że użytkownik jest w trakcie interakcji z maszyną
 
mat. Innobaltica

Czytników tyle, ile drzwi. Plus falomat 

W każdym pojeździe znajduje się tyle czytników kart, ile w danym pojeździe znajduje się drzwi wejściowych. Falomat jest jeden, umieszczony w środkowej części pojazdu, aby nie blokować wejścia przy kupowaniu większej liczby biletów lub biletów ulgowych. Oznacza to, że np. w 3-drzwiowym pojeździe pasażer ma w sumie do dyspozycji cztery urządzenia. 

Jak kupić bilet?

Jeśli jedziemy sami i kupujemy bilet pełnopłatny - wystarczy przyłożyć do czytnika Kartę Fala lub kartę płatniczą. To wszystko.
Falomat w komunikacji miejskiej do kupna biletów
 
mat. Innobaltica
 
Jeśli chcemy kupić bilety dla większej liczby osób (lub bilety ulgowe) - skorzystajmy z falomatu, gdzie wybierzemy na ekranie preferowane opcje i zatwierdzamy operację przyłożeniem karty do urządzenia. Bilety ulgowe można także kupić w czytniku, ale musimy do tego użyć Karty Fala, a ulgi zdefiniować wcześniej na swoim koncie pasażera w portalu systemfala.pl.

Gospodarka odpadami. Nowy PSZOK - już trzeci w Gdańsku - powstanie na Osowie

Zawsze też możemy skorzystać z aplikacji „System Fala”. Gdy zakupimy w niej bilet nie musimy już nic dodatkowego robić w pojeździe z wykorzystaniem falomatu czy czytnika. 

Bez klikania „na wyjściu”

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, pasażerowie kupujący bilety w falomacie lub czytniku Fala nie muszą „kliknąć” wyjścia z pojazdu – a jedynie wejście (tzw. check-in), które jest równoznaczne z zakupem jednego biletu. Posiadacze biletów okresowych nie muszą przykładać karty do urządzenia, ani przy wejściu, ani przy wyjściu z pojazdu. 
 
oprac. RP

TV

Obrona Westerplatte – pierwsze starcie II wojny. Rozmowa z dr. Janem Szkudlińskim