Koniec prac modernizacyjnych na alei Hallera. Od środy przejedziemy tędy bez przeszkód
Tylko w ubiegłym roku (we wrześniu i październiku) przeprowadziliśmy montaż progów zwalniających liniowych i wyspowych, azyli segmentowych oraz słupków elastycznych w 31 lokalizacjach Gdańska. Wśród nich warto wspomnieć o zainstalowaniu słupków na ul. Obrońców Wybrzeża czy progów zwalniających na ul. Mickiewicza. Dzięki pojawieniu się tych urządzeń, ruch na uczęszczanych ulicach został uspokojony i tym samym stał się bezpieczniejszy, szczególnie dla niechronionych uczestników ruchu, czyli pieszych i rowerzystów.
Jesienią 2020 roku urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego pojawią się w kolejnych miejscach – łącznie będą to 43 lokalizacje. Proces wyboru samych miejsc, a także dobór urządzeń i rozwiązań inżynierskich poprzedzony został analizą ruchu drogowego – jego natężenia oraz prędkości pojazdów. Uwzględniono ponadto uwarunkowania terenowe, czyli rodzaj i odległość od zabudowy mieszkaniowej, nawierzchnię jezdni, czy udział w ogólnym ruchu pojazdów autobusów miejskich i samochodów ciężarowych. Zasadniczy udział w typowaniu lokalizacji miały również rady poszczególnych dzielnic, które wdrożenie niektórych rozwiązań finansują ze swojego budżetu.
Wśród tegorocznych działań zmierzających do poprawy bezpieczeństwa na gdańskich ulicach warto wspomnieć o wypracowanym z Radą Dzielnicy Orunia Górna projekcie kompleksowego uspokojenia ruchu na ul. Nowiny oraz na fragmencie ul. Raduńskiej. Istniejące na tej ulicy progi wyspowe zostaną uzupełnione o szykany zawężające przekrój jezdni oraz progi liniowe. Skorygowana także zostanie organizacja ruchu, m.in. przez wprowadzenie równorzędnych wlotów na skrzyżowaniu ul. Nowiny z ul. Kampinoską.
Zmiany w ruchu na ulicach Świętojańskiej, Tokarskiej, Warzywniczej i Targu Rybnym
Istotne zmiany w organizacji ruchu zajdą także na skrzyżowaniu ul. Bohaterów Getta Warszawskiego – Fiszera we Wrzeszczu. Wprowadzony zostanie tam ruch okrężny i zamontowana zostanie wyspa mini ronda. Tego typu wyspa pojawi się również na skrzyżowaniu ul. Jabłoniowa – Leszczynowa – Turzycowa, jako uzupełnienie tymczasowej organizacji ruchu. Wymusi ona na kierowcach prawidłowy sposób przejazdu przez rondo, czyli wokół wyspy, uniemożliwiając przejazd przez jej środek, co zwiększa ryzyko kolizji.
Unia Metropolii Polskich z apelem do premiera o włączenie największych miast w Fundusz Dróg Samorządowych
Jesienią 2020 roku urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego pojawią się na poniższych ulicach:
- Bohaterów Getta Warszawskiego – mini rondo
- Radiowa – azyl segmentowy
- Gęsia – azyl segmentowy wraz z oznakowaniem
- Schuberta – progi zwalniające wyspowe
- Subisława – azyl segmentowy i słupki elastyczne
- Nadwiślańska – progi zwalniające wyspowe
- Turystyczna – progi zwalniające wyspowe
- Zwycięstwa (Trakt Konny) – separatory ruchu
- Zeusa – azyl segmentowy
- Źródlana – próg zwalniających liniowy
- Stężycka – progi zwalniające wyspowe i słupki elastyczne
- Kolorowa – progi zwalniające wyspowe
- Kartuska 345 – słupki elastyczne
- gen. Hallera (skrzyżowanie z ul. Dworską) – progi zwalniające wyspowe, azyl segmentowy, słupki elastyczne
- Maciejkowa – próg zwalniający liniowy
- Sympatyczna – progi zwalniające wyspowe
- Biała – słupki elastyczne
- Wajdeloty/Biała – słupki elastyczne
- Kartuska – progi zwalniające wyspowe, azyl segmentowy wraz z oznakowaniem
- Dragana na wys. przystanku – progi zwalniające wyspowe, azyl segmentowy, słupki elastyczne
- Dragana na wys. kładki – progi zwalniające wyspowe, azyl segmentowy, słupki elastyczne
- Anny Jagiellonki – progi zwalniające wyspowe, słupki elastyczne
- Piotrkowska – progi zwalniające wyspowe, azyl segmentowy wraz z oznakowaniem, słupki elastyczne
- Kochanowskiego – progi zwalniające wyspowe, słupki elastyczne
- Nieborowska i Łańcucka – próg zwalniający liniowy
- Turystyczna (Lazurowa) – słupki elastyczne
- Cygańska Góra – progi zwalniające wyspowe
- Cygańska Góra – progi zwalniające liniowe
- Czajkowskiego – próg zwalniający liniowy
- Kurpińskiego – progi zwalniające wyspowe, azyl segmentowy, słupki elastyczne
- Myśliwska – progi zwalniające wyspowe, azyl segmentowy, słupki elastyczne
- Uczniowska – progi zwalniające wyspowe, azyl segmentowy, słupki elastyczne
- Telewizyjna – próg zwalniający liniowy
- Radiowa/Radarowa – azyl segmentowy, słupki elastyczne, przeniesienie progu wyspowego
- Michałowskiego – próg zwalniający liniowy
- Starogardzka – azyl segmentowy, słupki elastyczne
- Nowiny, Raduńska – progi zwalniające liniowe, azyle segmentowe wraz z oznakowaniem, słupki elastyczne
- Łucznicza – progi zwalniające wyspowe, azyl segmentowy, słupki elastyczne
- Platynowa – przeniesienie progu wyspowego
- Piastowska – przeniesienie progu wyspowego
- Liczmańskiego – słupki elastyczne
- Osiek – słupki elastyczne
- Jabłoniowa – mini rondo.
Oprócz wymienionych lokalizacji azyle segmentowe zostaną wykorzystane jako uzupełnienie oznakowania w sektorach Strefy Płatnego Parkowania. Część z zamówionych elementów zostanie ponadto zmagazynowana i będzie wykorzystywana do uzupełnienia lub wymiany istniejących już urządzeń.
oprac. AU