• Start
  • Wiadomości
  • Będzie objazd historycznej Bramy Nizinnej - powstanie nowa droga

Będzie objazd historycznej Bramy Nizinnej - powstanie nowa droga

Niezwykle cenna dla miasta pod względem historycznym, architektonicznym oraz kulturowym Brama Nizinna pod koniec 2016 roku przeszła gruntowny remont konserwatorski i odzyskała swoją dawną świetność. Prace trwały ponad rok i kosztowały 4,5 mln zł. Teraz przyszedł czas na objazd, aby nie narażać zabytku na uszkodzenia spowodowane ruchem drogowym.
13.09.2018
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Brama Nizinna jest jedną z zabytkowych bram historycznego Gdańska
Brama Nizinna jest jedną z zabytkowych bram historycznego Gdańska
Fot. GZNK

O konieczności utworzenia objazdu historycznej Bramy Nizinnej, związanej z XVII w. systemem obronnym Gdańska, mówił wiceprezydent Gdańska Piotr Grzelak pod koniec 2016 roku.

- Dzięki kompleksowym działaniom, najpierw konserwatorskim, a potem remontowym, Brama znów nabrała blasku. Nie możemy jednak na tym poprzestać, chcemy chronić zabytkowy obiekt przed niedogodnościami związanymi z ruchem drogowym. Dlatego przygotowujemy dokumentację techniczną dla organizacji ruchu wokół Bramy Nizinnej, tzw. objazdu Bramy.

Dokumentacja, o której wspominał wiceprezydent, jest już gotowa. Nowa droga, wraz z nowym obiektem mostowym, wybudowana zostanie w miejscu linii kolejowej. Ponadto zmodernizowana zostanie ulica Mostowa. Wystąpienie o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej planowane jest jeszcze w tym roku. Po jej uzyskaniu zostanie ogłoszony przetarg na wykonanie inwestycji - w 2019 roku.

- Odpowiadamy na potrzeby mieszkańców i przygotowujemy objazd historycznej Bramy Nizinnej. Mamy już gotową dokumentację techniczną - potwierdza Aleksandra Dulkiewicz, zastępca prezydenta ds. polityki inwestycyjnej. - Prowadzimy rozmowy z inwestorem, który miałby wybudować części wspólne dróg. Do końca tego roku wystąpimy o wydanie decyzji ZRID (przyp. red. zezwolenie na realizację inwestycji drogowej), tak abyśmy w przyszłym roku mogli ogłosić przetarg i przystąpić do realizacji inwestycji.

Inwestor w przyszłości mógłby wybudować układ drogowy w ramach tzw. „umowy szesnastkowej”, zawieranej pomiędzy zarządcą dróg a deweloperem. Na jej podstawie inwestor realizujący projekt „niedrogowy” jest zobowiązany do budowy nowego układu drogowego, jego przebudowy, bądź finansowania - w sytuacji, gdy realizowana przez niego inwestycja wpływa na istniejący układ drogowy.

Koszt inwestycji to ok. 10 mln zł. Dodatkowo, aby wybudować drogę w miejscu starej linii kolejowej konieczne jest wykupienie gruntu od PKP SA. Termin rozpoczęcia realizacji objazdu nie jest na razie znany.

TV

MEVO od kulis i życzenia. Rower metropolitalny ma już rok