Linie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej od początku planowane były jako elektryczne, jednak ze względu na brak trakcji elektrycznej na linii kolejowej 201 między Gdynią a Kościerzyną, z którą linia zarządzana przez PKM łączy się w Rębiechowie, plany trzeba było odłożyć w czasie, aż zarządzająca odcinkiem 201 spółka PKP Polskie Linie Kolejowe przeprowadzi elektryfikację.
PLK opracowuje już projekt poprowadzenia trakcji elektrycznej na swoim obszarze, inwestycja będzie połączona z budową drugiego toru dla linii 201 (wykonanie zaplanowano na lata 2020 - 23). PKM postanowiła więc w tym samym czasie przeprowadzić elektryfikację na zarządzanym przez siebie gdańskim odcinku torów. W lipcu ubiegłego roku spółka złożyła wniosek do Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko o 85-procentowe dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej projektu wartego ponad 89 mln zł. Dofinansowanie otrzymała, o czym 13 marca poinformowało Centrum Unijnych Projektów Transportowych w Warszawie. Projekt zgłoszony przez PKM znalazł się w gronie trzech najwyżej ocenionych przez CUPT.
- Staraliśmy się o 85-procentowe dofinansowanie z UE planowanej przez nas inwestycji i tyle otrzymaliśmy - mówi Mieczysław Stuk, marszałek województwa pomorskiego. - Cieszymy się, że znaleźliśmy się w gronie trzech pierwszych projektów najwyżej ocenionych przez CUPT w tym konkursie. Dzięki temu już za kilka lat nasi pasażerowie zyskają jeszcze większy komfort podróżowania po linii PKM szybszymi i bardziej pojemnymi pociągami elektrycznymi. Ta inwestycja pozwoli w pełni wykorzystać potencjał linii, którą w 2017 roku przejechało ponad 3 miliony pasażerów.
W ramach projektu oprócz elektryfikacji powstanie także nowy przystanek PKM - Gdańsk Firoga, między przystankami Matarnia i Port Lotniczy, na wysokości ul. Szybowcowej. W tym miejscu znajduje się centrum biurowe, w którym mieści się m.in. główna siedziba Intela w naszym mieście. Tylko dla amerykańskiej firmy pracuje w tej lokalizacji dwa tysiące osób, a nie jest to jedyny najemca biur w pobliżu nowej stacji.
Przystanek zaprojektowano z charakterystyczną dla przystanków PKM czerwoną wiatą z perforowanym wzorem. Firoga będzie ósmym przystankiem zrealizowanym na trasie zarządzanej przez PKM, trzy kolejne powstały na wspomnianiej linii 201. Pociągi PKM zatrzymują się na jeszcze kilkunastu innych stacjach (np. Gdańsk Główny, Kościerzyna, Kartuzy).
Czytaj także:
Więcej pociągów PKM do Gdańska. Do Kartuz i Kościerzyny odjazdy ze stacji Gdańsk Wrzeszcz