• Start
  • Wiadomości
  • Baltic Hub po raz drugi rok z rzędu z rekordem przeładunku kontenerów

Baltic Hub - terminalem numer 1 na Bałtyku. Drugi rok z rzędu notuje rekord przeładunków

W 2022 r. głębokowodny terminal kontenerowy Baltic Hub w Gdańsku przeładował ponad 2 mln TEU. Tak dobry wynik osiągnięto mimo zawirowań w branży morskiej związanej ze skutkami pandemii COVID-19 oraz wojną w Ukrainie. Oznacza to, że Baltic Hub jest nadal największym terminalem kontenerowym na Morzu Bałtyckim. To już drugi rok z rzędu, kiedy firma z Gdańska przekroczyła granicę przeładunku 2 mln TEU. 
03.02.2023
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Widok z lotu ptaka na wielki terminal kontenerowy
Terminal kontenerowy w Gdańsku utrzymuje pozycję lidera na Bałtyku, w 2021 i 2022 r. przeładował ponad 2 mln TEU
mat. Baltic Hub

Baltic Hub w liczbach za ubiegły rok

W 2022 r. Baltic Hub obsłużył 662 statki, w tym niemal 97 zawinięć największych kontenerowców na świecie oraz 565 statków feederowych (statki dowozowe, transportujące kontenery z portów mniejszych - przyp. red.), 6860 pociągów oraz 447 tysięcy ciężarówek.

W Baltic Hub ruszyła wielka inwestycja. W 2024 roku gotowy będzie nowy terminal kontenerowy

Łącznie, Baltic Hub obsłużył w minionym roku 2 072 727 TEU (kontenerów 20-stopowych, przyp. red.) 

Najważniejsze sukcesy w minionym roku 

2022 rok przyniósł gdańskiemu terminalowi kilka ważnych wydarzeń.
 
W marcu 2022 r. Baltic Hub przeładował rekordową ilość 206 645 TEU. Był to wzrost o ponad 9 procent w porównaniu z poprzednim rekordem terminalu ze stycznia 2020 r. 

Port Lotniczy Gdańsk - bardzo dobry 2022 rok i plany bicia rekordów na rok 2023

We wrześniu ub. roku uruchomiono nowe połączenie kolejowe z Czechami. Pociąg kontenerowy z Ostrawy po raz pierwszy dotarł do Baltic Hub. Dla terminala oznacza to możliwość przewozów towarów w efektywny kosztowo i ekologiczny sposób do, z i między Czechami, Słowacją i Węgrami.
 
W październiku 2022 r. ,w 15. rocznicę powstania terminalu ogłoszona została zmiana nazwy spółki z DCT Gdańsk (Deepwater Container Terminal Gdańsk) na Baltic Hub, co ma wyraźniej odzwierciedlać ambicje funkcjonowania na rynku jako regionalny bałtycki hub kontenerowy, gdzie zbiegają się połączenia morskie i śródlądowe.  

Wielka inwestycja w trzecie nabrzeże

Pod koniec listopada ub. roku rozpoczęła się natomiast budowa trzeciego nabrzeża głębokowodnego T3. Dzięki tej inwestycji Baltic Hub stanie się jednym z największych hubów kontenerowych w Europie zdolnym do obsługi kontenerowców nowej generacji, przypływających na Bałtyk
 
Wielkie suwnice i kontenery stojące na torach kolejowych
Głębokowodny terminal kontenerowy w Gdańsku rozpoczął działalność 1 czerwca 2007 r., kiedy to do portu zawinął pierwszy statek kontenerowy 
mat. Baltic Hub
W ramach budowy T3, która zostanie zakończona do 2025 roku, powstanie głębokowodne nabrzeże o długości 717m, głębokości 17,5m oraz plac o powierzchni operacyjnej 36,5 ha. Projekt T3 obejmuje dodatkowo zakup 7 suwnic nabrzeżowych, zdolnych do obsługi największych statków na świecie oraz 20 półautomatycznych suwnic RMG pracujących na placu kontenerowym.
 
Dzięki T3 zdolność przeładunkowa Baltic Hub zwiększy się o 1,5 mln do 4,5 mln TEU rocznie.
Baltic Hub to duży pracodawca w regionie. Zatrudnia ponad tysiąc osób, z których ponad 50 proc. mieszka w Gdańsku i okolicach. Firma ma bezpośredni i znaczący wpływ na regionalną i polską gospodarkę, generując miliardy złotych rocznie do budżetu państwa z tytułu podatku VAT, akcyzy i ceł.
 
Obecnie Baltic Hub jest własnością PSA International (40 proc.), Polskiego Funduszu Rozwoju (30 proc.) oraz IFM Global Infrastructure Fund, którego doradcą jest IFM Investors (30 proc.).

 

TV

Wieczór dla tramwaju widmo