Baltic Hub największym terminalem kontenerowym na Bałtyku. Rekordy przeładunków 2023 roku

Rok 2023 ugruntował pozycję Baltic Hub jako lidera przeładunków kontenerów na Morzu Bałtyckim. Gdański terminal odnotował wynik na poziomie 2,05 mln TEU, przyjął ponad 600 statków, w tym 105 oceanicznych. Do nabrzeża terminalu dobił m.in. największy na świecie kontenerowiec zasilany skroplonym gazem ziemnym LNG. W minionym roku Baltic Hub zaliczył też kolejny kamień milowy: we wrześniu obsłużono 20-milionowy kontener od powstania firmy 17 lat temu.
06.02.2024
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Zdjęcie przedstawia ruchliwy terminal kontenerowy w ciągu dnia. Widoczne są duże, niebieskie dźwigi bramowe do obsługi kontenerów, które górują nad terenem, zaprojektowane do załadunku i rozładunku kontenerów międzymodalnych z statków kontenerowych. Dźwigi te są oznaczone nazwą Konecranes , co wskazuje na ich producenta. Terminal wypełniony jest ułożonymi w stosy kontenerami transportowymi w różnych kolorach, niektóre z nich noszą rozpoznawalne logotypy takie jak  Maersk  i  Sealand , które są znanymi firmami żeglugowymi. W pierwszym planie widać kilka pojazdów transportowych, w tym zieloną naczepę ciężarówki zaparkowaną obok kontenera w niebiesko-białe pasy, oraz czarne auto przejeżdżające obok. Obecność barier i pasów ostrzegawczych w żółto-czarne pasy sugeruje skupienie na bezpieczeństwie i organizacji w terminalu. Niebo jest częściowo zachmurzone, co sugeruje zmienne warunki pogodowe, a cała scena wyraża aktywność przemysłową i międzynarodowy handel.
Baltic Hub utrzymał w ubiegłym roku pozycję największego terminalu kontenerowego na Morzu Bałtyckim
fot. Grzegorz Mehring/ gdansk.pl

Kiedy Baltic Hub zanotował rekord przeładunków?

Największa liczba przeładunków w Baltic Hub podczas jednego zawinięcia - 13 195 TEU (jednostka pojemności typowego kontenera o długości 20 stóp - przyp. red.) - została odnotowana we wrześniu na statku Marit Maersk.
 
- W minionym roku odnotowaliśmy przeładunki na poziomie 2,05 mln TEU, potwierdzając dynamiczny rozwój i innowacyjność naszego terminalu - mówi Charles Baker, dyrektor generalny Baltic Hub.
 
Wynik operacyjny Baltic Hub w 2022 r. był nieznacznie wyższy niż w ubiegłym roku i wyniósł 2,07 mln TEU.
W 2023 r. na bocznicy kolejowej w Baltic Hub obsłużono łącznie ponad 6,7 tysiąca pociągów. Świadczy to o rosnącej roli transportu kolejowego w działalności portowej. Ruch ciężarówek również był znaczący, osiągając liczbę ponad 580 tys. W obszarze transportu morskiego Baltic Hub obsłużył ponad 600 statków, w tym 105 oceanicznych, jednych z największych na świecie.

Intensywne roboty na terminalu T3

W minionym roku kontynuowano jedną z największych inwestycji na terenie Baltic Hub tj. budowę terminala T3. Prace rozpoczęto w listopadzie 2022 r. 
 
W efekcie zeszłorocznych prac powstała sztuczna wyspa o powierzchni 36 ha, na której zlokalizowany będzie plac manewrowo-składowy. Zakończono też prace pogłębiarskie związane z powstaniem głębokowodnego nabrzeża T3.  
 
Inwestycja przebiega zgodnie z harmonogramem - otwarcie terminalu głębokowodnego T3 planowane jest na 2025 r
Zdjęcie przedstawia port kontenerowy z wielkimi niebieskimi dźwigami bramowymi na pierwszym planie, które służą do obsługi kontenerów. Na dźwigach widnieje logo Konecranes , co oznacza ich producenta. Po prawej stronie obrazu dominuje wielki, ciemnoszary statek kontenerowy, którego boki są poszarpane i wyraźnie zużyte od długotrwałego użytkowania. Statek jest tak duży, że niemal wypełnia całą prawą połowę kadru. Na dole zdjęcia widoczne są pomalowane na żółto linie przeznaczone do organizacji ruchu w terminalu, co wskazuje na zorganizowanie przestrzeni i przestrzeganie bezpieczeństwa. W tle po lewej stronie widać ułożone w stosy kontenery przewozowe, z których niektóre mają logo  Maersk , znanego operatora morskiego. Niebo jest częściowo zachmurzone, co sugeruje, że jest to zwykły, pracowity dzień w porcie. Atmosfera zdjęcia oddaje wrażenie przemysłowej sprawności i logistycznej działalności portowej.
Terminal kontenerowy Baltic Hub, wówczas pod nazwą DCT Gdańsk (ang. Deepwater Container Terminal), położony na terenie portu Gdańsk, został otwarty w październiku 2007 r.
fot. Grzegorz Mehring/ gdansk.pl
 
Terminal T3 wyposażony będzie w siedem suwnic nabrzeżowych, zdolnych do załadunku i rozładunku największych statków na świecie oraz 20 półautomatycznych suwnic RMG, które będą zdalnie obsługiwane przez operatorów w ergonomicznie zaprojektowanych stanowiskach. 

Prezydent Dulkiewicz w Baltic Hub: nowy terminal, wielkie możliwości

Projekt T3 ma na celu zwiększenie zdolności przeładunkowych terminalu Baltic Hub do 4,5 mln TEU rocznie.

Jaki był największy statek LNG w 2023 r. w Baltic Hub?

Baltic Hub rozszerzył w 2023 r. współpracę z grupą CMA CGM.
 
W październiku CMA CGM podjęła decyzję o rozszerzeniu na Baltic Hub swojego flagowego serwisu oceanicznego – French Asia Line 1 – łączącego Koreę Południową i Chiny z Europą. W ramach nowo uruchomionego serwisu do Gdańska zawinął największy na świecie statek kontenerowy zasilany LNG – CMA CGM Concorde. Jednostka ma imponujące wymiary: 400 m długości i 62 m szerokości oraz pojemność około 23 000 TEU.
W 2023 r. park maszyn Baltic Hub wzbogacił się o 10 elektrycznych suwnic placowych RTG, które będą pracowały w trybie automatycznym w 2024 roku.
 

TV

Grand Prix Jarmarku Bożonarodzeniowego 2024 przyznane