Czym jest tzw. bajpas kartuski
Budowa linii kolejowej zwanej popularnie bajpasem kartuskim to trasa objazdowa z Gdańska do Kartuz przez Gdańsk Kokoszki i Starą Piłę, w śladzie dawnych linii kolejowych nr 234 i 229. Inwestycja jest konieczna ze względu na to, że PKP Polskie Linie Kolejowe prowadzą elektryfikację i budowę drugiego toru linii 201 linii Gdynia – Kościerzyna – Bydgoszcz. Na ten czas pasażerowie będą musieli uzbroić się w cierpliwość, bo z pewnością pojawią się duże utrudnieniami, a nawet czasowe wstrzymanie ruchu.
Kot Rysiu z przystanku PKM Firoga gwiazdą we włoskich mediach i internecie
Bajpas kartuski pozwoli czas budowy na utrzymanie stałego połączenia Kartuz z Gdańskiem.
Zakres prac przy bajpasie kartuskim
Bajpas kartuski to inwestycja samorządów i PKP, której całkowity koszt wynosi ponad 150 mln zł. Zgodnie z porozumieniem zawartym w 2019 r., należąca do samorządu województwa Pomorska Kolej Metropolitalna S.A. przy współpracy z miastem Gdańsk miała za zadanie odbudować 1,5-kilometrowy odcinek linii nr 234 między przystankami Gdańsk Kokoszki i Gdańsk Kiełpinek (43,3 mln zł). Te prace zostały już zakończone.
Natomiast PKP Polskie Linie Kolejowe wzięły na siebie modernizację dalszych fragmentów trasy (112,5 ml zł). Inwestycja PLK obejmuje 9-kilometrowy odcinek linii 229 oraz remont 7-kilometrowego odcinka linii 234, na których nastąpi przywrócenie prędkości pociągów pasażerskich do 80 km/h. Zmodernizowane też będzie 10 przejazdów kolejowo-drogowych oraz przejść dla pieszych. Prace na tym fragmencie bajpasu kartuskiego są na finiszu. Ostatnie informacje z PKP PLK, dotyczące zakończenia tej inwestycji mówiły o jesieni tego roku. W ramach tej inwestycji przebudowane bądź wybudowane od nowa zostały też perony w Gdańsku Kokoszkach, Leźnie, Starej Pile i Żukowie Zachodni.
Przystanek Gdańsk Kokoszki - historyczny moment
Budowę "bajpasu kartuskiego" pilnie śledzi społeczność gdańskiej dzielnicy Kokoszki. Na serwisach społecznościowych mieszkańcy i lokalni pasjonaci kolejnictwa stworzyli profile, na których na bieżąco informują o nowych wydarzeniach inwestycyjnych.
- Pojawienie się tablic na nowym przystanku tzw. bajpasu kartuskiego to duże wydarzenie, a jak jeszcze pojedzie do tego pociąg to będzie wydarzenie, które z pewnością zapisze się na kartach historii kolei kokoszkowskiej, której początki sięgają roku 1914 - mówi Krzysztof Nowotarski, prezes Zarządu Stowarzyszenie Miłośników Kolei Kokoszkowskiej i zarazem radny dzielnicy Kokoszki. - Dla dzielnicy Kokoszki i jej mieszkańców z pewnością przyczyni się do sprawniejszej komunikacji nie tylko z Gdańskiem, ale również z Żukowem i Kartuzami, o ile będzie na tyle dobrze skonstruowany rozkład jazdy. Będą również z tej linii kolejowej i tego przystanku z pewnością korzystać pracownicy firm zlokalizowanych w części przemysłowej dzielnicy.
Mieszkańcy przypominają, że budowa bajpasu kartuskiego, w tym przystanku Kokoszki, jest tak na prawdę odtworzeniem istniejącej tu przed laty linii kolejowej, która po zamknięciu uległa degradacji. Teraz znowu pojawia się na kolejowej mapie kraju.
- Mam również nadzieję, że w niedalekiej przyszłości pojawi się od dawna oczekiwany przez mieszkańców dwóch największych osiedli (Kiełpina Górnego i Karczemek) przystanek Gdańsk Karczemki, zaplanowany przy dojściu do Zbiornika Kiełpinek przez Pomorską Kolej Metropolitalną. Cieszę się bardzo, że jako Stowarzyszenie Miłośników Kolei Kokoszkowskiej w jakimś stopniu przyczyniliśmy się do reaktywacji tej historycznej linii kolejowej, która łączyła Kaszuby z Gdańskiem - dodaje Krzysztof Nowotarski.
Zobacz fotogalerię: