Nowa trasa na stałe
Kartuzy, poranek 11 marca 2024 r. Punktualnie o 6.22 rusza pociąg nr 96450 do Gdańska. Nie pojedzie jednak zwykłą trasą, czyli przez Żukowo i Port Lotniczy. Jest to bowiem pierwszy skład, który jedzie nową linią kolejową czyli tzw. bajpasem kartuskim. Trasa, która pierwotnie miała być „objazdem” dla modernizowanej linii Gdynia - Kościerzyna, będzie obsługiwana na stałe.
– Od początku deklarowaliśmy, że bajpas kartuski będzie eksploatowany niezależnie od tego, czy PKP PLK rozpocznie znacznie opóźnioną inwestycję na równoległej linii 201, czy też nie – podkreślał podczas inauguracyjnego przejazdu Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.
Początkowo pociąg jedzie jak zwykle. Dopiero w Glinczu „odbija” i przez efektowny most nad Radunią w Rutkach dociera do stacji Żukowo Zachodnie.
– To połączenie nie tylko daje dodatkowe możliwości dojazdu z Kartuz do Trójmiasta, ale również zbliża kolej do zupełnie nowych miejscowości, dotychczas pozbawionych transportu kolejowego – podkreślał marszałek.
Składy jadące bajpasem zatrzymują się m.in. w Żukowie Zachodnim, Otominie czy Starej Pile.
I tak przemierzając kolejne kilometry pociąg dociera do gdańskich Kokoszek, a po ok. 1,5 km do stacji Gdańsk Kiełpinek, gdzie zjeżdża na linię Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
ZOBACZ PIERWSZY PRZEJAZD BAJPASEM KARTUSKIM Z KARTUZ DO GDAŃSKA
Połączenie z PKM
Aby połączyć stację Gdańsk Kokoszki z linią PKM konieczna była odbudowa około 1,5 km torów. Linia została zniszczona w 1945 r.
– Zawsze zazdrościłem swoim dziadkom, że przed wojną jeździli tutaj pociągiem do Kartuz. Dzisiaj po 79 latach od zakończenia wojny mogę, tak jak oni wsiąść tutaj do pociągu – opisuje swoje wrażenia Tomasz Sonntag, miłośnik kolei z Gdańska.
Za tę część inwestycji odpowiadała Pomorska Kolej Metropolitalna. To była nie tyle odbudowa, ale praktycznie budowa zupełnie nowej linii kolejowej. Prace trwały 2 lata. Koszt tej części inwestycji wynosił ponad 53 mln zł, z czego prawie 32 mln zł stanowiło dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej.
Prace na pozostałym ok. 16-kilometrowym odcinku od Kokoszek do Glincza prowadziły PKP PLK. Ten odcinek kosztował ok. 112 mln zł.
Rozkład jazdy
Najważniejsza rzecz na kolei to oczywiście bezpieczeństwo i dobrze skonstruowany rozkład jazdy.
– Uruchamiamy dziś sześć par pociągów na trasie Kartuzy - Gdańsk Kokoszki - Gdańsk Wrzeszcz – informował w poniedziałek, 11 marca, Leszek Bonna, wicemarszałek województwa pomorskiego.
Rozkład jest tak ułożony, aby jak najlepiej usprawnić dojazd do pracy czy szkół w Trójmieście.
– Pociągi kończą bieg na stacji Gdańsk Wrzeszcz, ale są też dwa składy jadące do stacji Gdańsk Główny – dodaje.
Składy kursują we wszystkie dni tygodnia.
Autobusem do pociągu
Tego samego dnia, w gminie Żukowo rozpoczęła kursowanie nowa linia autobusowa, która ułatwi dojazd do pociągów. Chodzi o linię Z14 łączącą Babi Dół - Skrzeszewo - Przyjaźń i Niestępowo z dworcem Stara Piła. Jej rozkład jest ściśle dopasowany do pociągów. Warto dodać, że na linii obowiązują m.in. bilety miesięczne ważne „na cały obszar MZKZG”.
za pomorskie.eu
materiał wideo: Jacek Sowa / UMWP
ZOBACZ FILM Z 2018 ROKU, GDY PLANOWANO URUCHOMIENIE LINII