Paweł Aigner w ostatnich latach dał się poznać trójmiejskiej publiczności za sprawą znakomitych, uwielbianych przez widzów „Wesołych kumoszek z Windsoru” - pierwszej wspólnej produkcji Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego i Teatru Wybrzeże. Spektakl zawojował repertuar 19. Festiwalu Szekspirowskiego (2015), zdecydowanie wyróżniając się na tle innych inscenizacji prezentowanych podczas dorocznego święta Szekspira, zainaugurował też działalność jedynej w Polsce sceny elżbietańskiej, którą pochwalić się może Gdański Teatr Szekspirowski.
Dwa lata później Aigner przygotował lekką, wakacyjną komedię prosto z Broadwayu: „Zakochanego Szekspira”, następnie - operetkę „Karmaniola, czyli od Sasa do Lasa” Stanisława Moniuszki w Teatrze Wybrzeże, za którą w 2020 roku otrzymał Nagrodę Teatralną Marszałka Województwa Pomorskiego.
Najnowszy tytuł, który Paweł Aigner reżyseruje w Teatrze Wybrzeże - „Awantura w Chioggi”, to komedia Carla Goldoniego z 1762 roku, po którą chętnie sięgały teatry w Polsce - m.in. łódzki Teatr Powszechny, Teatr im. Siemaszkowej w Rzeszowie, Teatr Polski w Szczecinie, Teatr Nowy w Poznaniu czy Teatr Polski we Wrocławiu. Akcja utworu rozgrywa się we włoskim miasteczku, gdzie pod nieobecność mężczyzn, którzy zajmują się rybołówstwem, kobiety prowadzą rozmowy, które przeradzają się w kłótnie i spory. Konflikty próbuje załagodzić przybyły z Wenecji koadiutor Isidoro z pomocą woźnego sądowego.
- Nieprzemijający potencjał tekstu, dynamika akcji, jedna z najlepszych osiemnastowiecznych komedii - wyliczają atuty twórcy spektaklu. - Zapraszamy do Chioggi, małego portowego miasteczka, na którego ulicach właśnie rozsiadły się kumoszki, które tkają koronki, czekają na mężów, kochanków i narzeczonych, intrygują i... plotkują, w efekcie rozpętując apokaliptyczną kłótnię. Arcykomedia mistrza Carla Goldoniego kończy się rzecz jasna szczęśliwie. Ale zanim to nastąpi czeka nas pełna rozmachu tytułowa awantura.
Przekład z języka włoskiego na polski przygotował Jerzy Jędrzejewicz, scenografię Magdalena Gajewska, a kostiumy - Zofia de Ines. Za muzykę odpowiada Piotr Klimek, a za ruch sceniczny - Karolina Garbacik. W spektaklu występują: Maciej Konopiński - Padron Toni Koszyk Zwany Ptasznikiem (Antonio), Katarzyna Kaźmierczak - Madonna Pasqua Patelnia, Agata Bykowska - Lucietta Trzepaczka, Jakub Nosiadek - Beppe Samochwał (Giuseppe), Michał Jaros - Padron Fortunato Głowacz, Małgorzata Oracz/Ewa Jendrzejewska - Madonna Libera Flądra, Katarzyna Michalska - Orsetta Kluska (Orsolina), Urszula Kobiela - Checca Twarożnica (Francesca), Grzegorz Otrębski - Titta-Nane Dorsz (Giambattista), Marzena Nieczuja Urbańska - Sorella Vicenza, Adam Turczyk - Toffolo Pantofel Gamajda (Cristoforo), Grzegorz Gzyl - Isidoro Świszczypała, Marcin Miodek - Il Comandador, Canocchia, Menola.
Premiera: 7 sierpnia na Scenie Letniej w Pruszczu Gdańskim. Pokaz przedpremierowy: 6 sierpnia na Scenie Malarnia, kolejne spektakle: 8, 13, 14 i 15 sierpnia na Scenie Malarnia, 21 sierpnia na Scenie Letniej oraz 7, 8, 9 i 10 września na Scenie Malarnia.