EZ10 przyjechał do Gdańska na miesięczne testy. Jest to możliwe dzięki udziałowi naszego miasta w międzynarodowym projekcie Sohjoa Baltic. Celem tegoż projektu w skład którego wchodzi nie tylko Polska, ale też partnerzy z Finlandii, Estonii, Szwecji, Łotwy, Niemiec, Norwegii i Danii są badania, promocja oraz testy zautomatyzowanych, poruszających się bez kierowcy elektrycznych minibusów jako części łańcucha transportu publicznego.
- Zastanawiamy się, czy tego typu inteligentne pojazdy sprawdziłyby się w systemie transportu publicznego w Gdańsku - wyjaśnia Magdalena Szymańska z Referatu Mobilności Aktywnej Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - Chodzi o uzupełnienie sieci transportu publicznego. Bus mógłby dowozić pasażerów np. do węzłów przesiadkowych w obszarach gorzej skomunikowanych. W ramach projektu mamy okazję dowiedzieć się więcej o tej technologii, oswoić z nią mieszkańców, zapytać w jakich lokalizacjach widzieliby tego typu połączenia i zaplanować wdrożenie takich rozwiązań w przyszłości.
ZOBACZ PROGRAM WSZYSTKIE STRONY MIASTA NT. AUTONOMICZNYCH BUSÓW
Bus będzie woził pasażerów za darmo, 7 dni w tygodniu, przez 5 godzin dziennie, do końca września. Na początek autonomiczny pojazd będzie jeździł minimum dwa razy na godzinę od przystanku początkowego przy gdańskim ZOO, przez przystanek pośredni przy parkingu samochodowym, do przystanku końcowego na ul. Spacerowej, i z powrotem. Pasażerowie będą mogli nim jeździć prawdopodobnie w godz. 10 - 18. Dokładny rozkład jazdy ma zostać podany w piątek 6 września, podczas oficjalnego przedstawienia pojazdu. Choć pojazdem, który poruszać się będzie po zaprogramowanej wcześniej trasie, sterować będzie komputer, to na pokładzie busa obecny będzie człowiek/operator, który nie tylko zareaguje w sytuacji kryzysowej, np. ominie zaparkowany na trasie samochód, ale też chętnie odpowie na pytania pasażerów. Obecność operatora w pojeździe ma przede wszystkim zapewnić pasażerom poczucie bezpieczeństwa.
- Żeby mieć stuprocentową gwarancję bezpieczeństwa pasażerów, na tym etapie, jest potrzebna osoba nadzorująca pojazd - wyjaśnia Michael Urbański z firmy Easymile. - Może zdarzyć się tak, że nagle przed busem pojawi się samochód. Bus samodzielnie nie potrafi ominąć przeszkody. W takich sytuacjach jest potrzebny operator, który przełączy tryb autonomiczny na manualny i ominie samochód.
Do Gdańska tak naprawdę przyjechały dwa pojazdy EZ10. Jeden z nich jest pojazdem rezerwowym.