• Start
  • Wiadomości
  • Autonomiczny bus jeździ po mieście. Co myślą o nim mieszkańcy i pasażerowie? ANKIETA

Autonomiczny bus jeździ po mieście. Co myślą o nim mieszkańcy i pasażerowie? ANKIETA

Bus kursuje codziennie do końca września ulicą Karwieńską, wozi pasażerów bezpłatnie do oliwskiego zoo dwa razy na godzinę. Mieszkańcy Gdańska mogą wypowiedzieć się na temat autonomicznych pojazdów w transporcie publicznym, wypełniając interaktywną ankietę.
10.09.2019
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Autonomiczny bus dowozi pasażerów do gdańskiego zoo (od parkingu do bramy głównej)
Autonomiczny bus dowozi pasażerów do gdańskiego zoo (od parkingu do bramy głównej)
fot. Jerzy Pinkas/www.gdansk.pl

 

„Sohjoa Baltic” to projekt w ramach, którego prowadzone są badania, promocja oraz testy zautomatyzowanych poruszających się bez kierowcy elektrycznych minibusów jako części łańcucha transporu publicznego. Takie pojazdy pojawiły się już w norweskim Kongsbergu, Helsinkach i Tallinie. W dniu 6 września do tego grona dołączył Gdańsk. Autonomiczny bus to pierwszy tak nowatorski eksperyment w transporcie publicznym w Polsce.  

Nie potrzebuje kierowcy ani paliwa. Po Gdańsku jeździ już autonomiczny autobus


W Gdańsku autonomiczny bus jeździ codziennie, przez siedem dni w tygodniu, w godzinach 10.00-15.00 (zgodnie z rozkładem jazdy). Trasa wiedzie od przystanku przy wejściu do zoo, przez przystanek pośredni przy parkingu samochodowym do przystanku końcowego przy ul. Spacerowej i z powrotem.

Linia ma numer 322, jest bezpłatna. Jeden przejazd trwa do 15 minut. Bus zabiera maksymalnie 12 osób. Pojazd porusza się po zaprogramowanej trasie. Na jego pokładzie jest operator, który zareaguje w razie sytuacji kryzysowej. 

Obowiązują trzy przystanki o nazwach zaproponowanych przez Gdański Ogród Zoologiczny:

1. ZOO OLIWA (przy wejściu do zoo)
2. Woliera Kondora (pośredni przy parkingu samochodowym)
3. #CHOdoZOO (bliżej ul. Spacerowej)


Testy autonomicznego busa potrwają do 30 września. Mieszkańcy i użytkownicy mogą w tym czasie wypowiedzieć się na temat takich pojazdów w transporcie publicznym, wypełniając interaktywną ankietę. 

Na jakie pytania trzeba odpowiedzieć? Wśród nich są m.in.:

  • Czy zamierzasz skorzystać z możliwości przejazdu autonomicznym minibusem?
  • Czy Twoim zdaniem wprowadzenie autonomicznych minibusów do gdańskiego transportu miejskiego jest potrzebne?
  • Jakie są Twoim zdaniem najważniejsze wady i zalety elektrycznego autonomicznego minibusa? (do wyboru jest kilka odpowiedzi)


WYPEŁNIJ ANKIETĘ 

 

Podczas jednego kursu autonomiczny bus przewiezie maksymalnie 12 osób, wliczając w to operatora.

 


Wykonawcą usługi na zlecenie Urzędu Miejskiego w Gdańsku jest producent autonomicznych elektrycznych busów - firma Easymile. Firma dostarczyła do Gdańska dwa pojazdy EZ10 i zaprogramowała je do poruszania się po trasie. Wykonawca przeszkolił także trzech doświadczonych kierowców spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje do pełnienia roli operatorów (znajdują się w pojeździe podczas jazdy). Busy są wyposażone w system wykrywania przeszkód wokół pojazdu, a operatorzy w panel sterowania, aby w razie potrzeby przejąć kontrolę nad pojazdem.

Więcej informacji o projekcie Sohjoa Baltic.

 

TV

MEVO od kulis i życzenia. Rower metropolitalny ma już rok