Autobusy elektryczne dla gdańskiej komunikacji. Umowa z firmą MAN na 18 pojazdów podpisana

Nowa era w historii komunikacji miejskiej w Gdańsku. Za kwotę 62 mln zł Miasto zakupi 18 nowoczesnych autobusów elektrycznych, których producentem jest firma MAN. To pojazdy o zasięgu nawet 401 km na jednym ładowaniu, przystosowane dla potrzeb osób z niepełnosprawnościami. W ciągu 14 miesięcy ekologiczne autobusy pojawią się już w mieście.
02.08.2022
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Autobusy elektryczne zastąpią w przyszłości pojazdy napędzane dieslem
Autobusy elektryczne zastąpią w przyszłości pojazdy napędzane dieslem
fot. Dominik Paszliński/gdansk.pl

Elektryczne autobusy to przyszłość

Prezentacja modelu autobusu elektrycznego dla Gdańska miała miejsce 2 sierpnia na ulicy... Elektryków. W przemysłowej, historycznej scenerii stoczni podpisano też umowę na dostawę nowych pojazdów. Czas diesli powoli odchodzi w przeszłość. Ciche i ekologiczne autobusy elektryczne to początek nowej ery w komunikacji miejskiej. Koszt zakupu wynosi 62 miliony złotych.

- Po testach, po różnych próbach, ale też po postępowaniu przetargowym, bo w inny sposób, jak państwo wiedzą, nie można zakupić autobusów, dzisiaj nastąpi podpisanie umowy. W ciągu 14 miesięcy, i mam nadzieję, że ten termin zostanie dotrzymany, bo jako gdańszczanie bardzo czekamy na nową flotę, zostanie dostarczonych do Gdańska 18 autobusów - mówiła prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz. - To jest pierwszy, ale nie ostatni krok, żeby na ulicach Gdańska pojawiły się nowoczesne, ale także zapatrzone w przyszłość, super wyposażone autobusy.

- Gdańszczanie bardzo czekają na nową flotę autobusów elektrycznych - mówiła podczas podpisania umowy prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz.
- Gdańszczanie bardzo czekają na nową flotę autobusów elektrycznych - mówiła podczas podpisania umowy prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz.
fot. Dominik Paszliński/gdansk.pl

Jaki będzie gdański e-autobus?

Gdański autobus elektryczny to model MAN Lion’s City E. 8 spośród zakupionych 18 autobusów stanowić będą pojazdy przegubowe, 10 to autobusy standardowe. Prezentowany podczas podpisania umowy model przegubowy może przewieźć 180 osób.

Autobus na wodór od połowy czerwca na testach na 6 gdańskich liniach. Jak wygląda?

Zgodnie ze standardami obowiązującymi w gdańskiej komunikacji miejskiej, nowe pojazdy przystosowane będą do potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz podróżujących z wózkami dziecięcymi. Będzie wydzielona i oznaczona strefa do bezpiecznego przewozu tych osób oraz platforma umożliwiająca wjazd wózka. Wszystkie kolumny i poręcze zostaną wykonane w kolorze żółtym, a przyciski opisane w alfabecie Braille`a.

Za 14 miesięcy w Gdańsku pojawią się pierwsze elektryczne autobusy firmy MAN. Pamiątkowe zdjęcie uczestników uroczystego podpisania umowy na dostawę pojazdów
Za 14 miesięcy w Gdańsku pojawią się pierwsze elektryczne autobusy firmy MAN. Pamiątkowe zdjęcie uczestników uroczystego podpisania umowy na dostawę pojazdów
fot. Dominik Paszliński/gdansk.pl

- Chcemy sprawić, by wszystkie autobusy gdańskie były zero emisyjne, albo jak najmniej emisyjne. To jest kolejny kroczek, tak jak autobusy wodorowe, który prowadzi nas do tego celu – powiedziała Kamila Błaszczyk, wiceprzewodnicząca klubu radnych Koalicji Obywatelskiej.

Nowe elektryczne pojazdy, zarówno autobusy typu mini, jak i autobusy standardowe oraz przegubowe, które dołączą w przyszłości do floty GAiT, wyposażone będą w zaawansowane systemy bezpieczeństwa, tj. system awaryjnego autonomicznego hamowania przez pojazd przy wykryciu przeszkody oraz asystenta martwego pola, który informował i ostrzegał będzie kierowcę o obecności przeszkody w martwym polu.

Zobacz relację wideo:

Komfort podróżowania

Gdańskie e-autobusy wyposażone będą w systemy monitoringu i klimatyzacji o wydajności zapewniającej komfort podróżowania nawet w upalne dni z uwzględnieniem specyfiki komunikacji miejskiej, tj. częstego otwierania drzwi. Tablice informacyjne dla podróżujących zostaną wykonane w wysokiej jakości technologii LED, podobnie jak oświetlenie zewnętrzne i wewnętrzne pojazdów.

W nowych środkach komunikacji miejskiej zamontowane zostaną gniazda USB oraz zautomatyzowane defibrylatory zewnętrzne AED, dodatkowo pojawi się system liczenia pasażerów. W pojazdach znajdować będą się także pasy do bezpiecznego przewozu rowerów.

- Ten autobus będzie służył wszystkim, zarówno pasażerom, bo rzeczywiście warunki będą luksusowe, osobom niepełnosprawnym, jak i obsługującym go kierowcom. Prowadzenie go to czysta przyjemność - dodał radny klubu Wszystko dla Gdańska Bogdan Oleszek, który nie ukrywał, że sam chętnie usiadłby za kierownicą nowego autobusu.

Nowe pojazdy firmy MAN mają szereg udogodnień dla pasażerów, w tym osób z niepełnosprawnościami
Nowe pojazdy firmy MAN mają szereg udogodnień dla pasażerów, w tym osób z niepełnosprawnościami
fot. Dominik Paszliński/gdansk.pl

Gdański autobus elektryczny produkowany w Polsce

To pierwszy autobus tego typu, który zszedł z taśm produkcyjnych firmy MAN. Przedstawiciele producenta poinformowali, że będzie on produkowany w polskich zakładach tej firmy w Starachowicach.

- Pojazdy te należą do czołówki najnowocześniejszych autobusów elektrycznych na świecie. Jesteśmy szczególnie dumni, że Gdańsk jako jeden z pionierów wprowadzających zielone rozwiązania w komunikacji miejskiej, będzie miał je w swojej flocie - mówiła Olga Żarkowska, dyrektor ds. produktu i sprzedaży autobusów firmy MAN.

W pojeździe będą m.in. udogodnienia dla osób niedowidzących. Nz przycisk STOP  opisany w alfabecie Braille`a
W pojeździe będą m.in. udogodnienia dla osób niedowidzących. Nz przycisk "STOP" opisany w alfabecie Braille`a
fot. Dominik Paszliński/gdansk.pl

Jak będzie ładowany gdański autobus elektryczny?

Zasięg standardowego autobusu elektrycznego zaoferowanego Gdańskowi wynosi 401 km, natomiast autobusu przegubowego to 340 km. Dzięki dużym zasięgom gdańskie e-autobusy obsługiwać będą linie bez konieczności ładowania ich po drodze, na przykład podczas postojów. Ładowanie odbywać się będzie nocą w zajezdni.

- Ten autobus wczoraj na jednym ładowaniu przyjechał z Warszawy do Gdańska. To pokazuje, jak zmieniła się technologia w ciągu ostatnich lat. Prawdopodobnie za kilka lat będziemy operować już tylko autobusami bateryjnymi bądź autobusami na wodór. Ładowanie na mieście prawdopodobnie przejdzie do historii, ponieważ zasięgi i możliwości technologiczne nowych pojazdów na to już pozwalają - mówił Maciej Lisicki, prezes spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje.

Stacja ładowania w zajezdni ma posiadać 18 punktów ładowania. Liczba ta będzie sukcesywnie zwiększana. System zarządzania stacją ładowania zintegrowany będzie z systemem informatycznym GAiT – ładowanie i przygotowanie pojazdu do ruchu będzie skorelowane z godziną wyjazdu. Autobusy podczas nocnego ładowania będą też prekondycjonowane, czyli już w momencie wyjazdu z zajezdni na trasę, w przestrzeni pasażerskiej panowała będzie docelowa temperatura.

Po podpisaniu umowy i prezentacji medialnej autobusu wyruszył w swój pierwszy kurs po Gdańsku.

Zobacz fotorelację:

TV

MEVO od kulis i życzenia. Rower metropolitalny ma już rok