Archeologiczno - programistyczny duet stworzył dotąd dwa popularnonaukowe produkty - “Excavate!” (2015 r.) oraz “Waterworks!” (2020 r.) - bezpłatne gry internetowe, w które zagrano już ponad milion razy na całym świecie.
- Kategoria, w której zostaliśmy nominowani do finału, ma dla nas ogromne znaczenie. Pozornie stanowimy dość nietypowy "zespół": ja jestem archeologiem, Mateusz programistą i twórcą gier - podkreśla dr Wacław Kulczykowski z Wydziału Historycznego UG. - Jednak wspólnie, łącząc nasze różne umiejętności, jesteśmy w stanie popularyzować naukę w oryginalny, niecodzienny sposób. Chcemy pokazać jak ważna jest współpraca interdyscyplinarna. Cieszymy się, że Kapituła konkursowa nas dostrzegła i już na tym etapie czujemy się bardzo wyróżnieni.
“Excavate!” z kolei, jak czytamy w serwisie gry-online.pl: “jest nietypową grą strategiczną, Produkcja stawia gracza w roli szefa ekipy prowadzącej wykopaliska archeologiczne na dawnym cmentarzu ewangelickim w miejscowości Nowe Monasterzysko (zlokalizowanej w woj. warmińsko-mazurskim)”.
To kolejny sukces naukowców UG w tym prestiżowym konkursie. W edycji 2019 laureatem nagrody Popularyzator Nauki w kategorii naukowiec został dr Wojciech Glac z Wydziału Biologii UG, który jest m.in. niezastąpionym propagatorem corocznych Dni Mózgu, ale - nie tylko, w grudniu 2019 roku na przykład przedstawił w Hevelianum “Neuroopowieść wigilijną” niezwykle ciekawy wykład na temat zachowania ludzkiego mózgu w okresie Świąt Bożego Narodzenia.
Konkurs Popularyzator Nauki jest organizowany po raz 16. przez portal Polskiej Agencji Prasowej Nauka w Polsce oraz Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Celem konkursu jest uhonorowanie osób, zespołów i podmiotów instytucjonalnych, które których pasją jest dzielenie się wiedzą.
Do 16. edycji konkursu zgłosiło się ok. 100 kandydatów. Kapituła wyłoniła 18 finalistów, którzy są w tym roku nominowani do nagrody. Zwycięzców poznamy w styczniu 2021 r. Nagrodzeni zostaną wówczas laureaci w kategoriach: naukowiec, animator, zespół, instytucja, media, a także laureat/laureatka nagrody głównej - osoba, która otrzyma tytuł Popularyzatora Nauki 2020.