Arkadiusz Hronowski o sytuacji w branży koncertowej
Projekt “Apteczka muzyczna” jest kontynuacją rozmów o scenie muzycznej, które Jakub Knera prowadził z przedstawicielami środowiska muzycznego w minionych latach, na łamach założonego przez siebie autorskiego portalu Nowe idzie od morza. Podczas spotkań dziennikarz poruszał takie tematy, jak wydawanie płyt, promowanie muzyki, organizowane koncertów, udział w festiwalach czy kontakty z dziennikarzami.
- Zrobiłem takie trzy dyskusje kilka lat temu, ale wciąż dostrzegam, że sporo zespołów, niekoniecznie najmłodszych, nie do końca umie korzystać z dostępnych narzędzi - tłumaczy Janku Knera. - Pandemia, ale też Stypendium Kulturalne Miasta Gdańska i stypendium ministerialne “Kultura w sieci”, które otrzymałem, stworzyły możliwości do przeprowadzenia rozmów. Branża muzyczna jest chyba najbardziej dotknięta skutkami pandemii – wciąż nie można organizować klubowych koncertów i wydaje mi się, że taki cykl, w którym praktycy dzielą się swoimi przemyśleniami, w tym niełatwym czasie mogą pomóc artystom i artystkom, ale też promotorom i organizatorom odnaleźć się w działaniu na scenie muzycznej.
“Instytut Langfuhr - zrozumieć Wrzeszcz” - ruszyła strona z wrzeszczańskimi historiami
Projekt skierowany jest do wykonawców, ale również do organizatorów. Uczy, jak dotrzeć z muzyką, którą się tworzy do słuchaczy - do kogo się odezwać, gdy chcemy wydać płytę, gdzie zagrać koncert i na jakim festiwalu, jak rozmawiać z przedstawicielami mediów.
- Chcę pokazać te problemy z perspektywy praktyków, którzy mają swoje spostrzeżenia, wiedzę i podpowiedzą innym, co działa, a co nie - mówi Knera. - Na przykład dziennikarze wyjaśnią: kiedy i jak najskuteczniej wysyłać do nich materiały muzyczne. Kluby, jak uderzać z informacją, żeby koncert miał szansę się odbyć. Czasem zespoły wysyłają zbyt mało maili albo odzywają się do miejsc, które mają inny profil, grają muzykę o zupełnie innym profilu czy nie potrafią zainteresować sobą festiwalu. Będę pytał też artystów, którzy potrafili przebić się ze swoją działalnością konsekwentnie ją rozwijając. Dobrym przykładem jest Trupa Trupa albo Lonker see – myślę, że chętnie podzielą się swoim doświadczeniem.
W cyklu “Apteczka muzyczna” autor projektu planuje odbyć, przez najbliższe trzy miesiące, kilkanaście godzinnych rozmów on line. Aż do września Jakub Knera spotykać się będzie ze swoim gośćmi na facebooku oraz youtube w każdy poniedziałek, o stałej porze - godz. 19.
- Mamy już lekki przesyt działań online, dlatego ograniczam spotkania do godziny i zapraszam jednego gościa – dzięki temu możemy poszczególne tematy wyczerpać i nie znużyć słuchaczy. Poza tym pozwala to na spotkanie osób z różnych stron Polski - tłumaczy Jakub Knera.
W efekcie tych rozmów powstanie swoisty zestaw dobrych praktyk - jak funkcjonować na scenie muzycznej, niekoniecznie tylko polskiej.
- Podcasty “Apteczki“ pojawią się także jako podcasty na najpopularniejszych serwisach streamingowych, można ich też posłuchać w Radio Kapitał. Wszystko po to, żeby można było do nich wrócić. Myślę, żeby na koniec zrobić także podsumowanie - kompleksowe i skrótowe wnioski, dające jednakże powód, aby ponownie odsłuchać nagrania z moich spotkań.
Projekt ruszył 6 lipca. O swoich doświadczeniach opowiadał jako pierwszy Arkadiusz Hronowski, jeden z najważniejszych organizatorów i propagatorów życia muzycznego w Trójmieście, zarządzający sopockim Spatifem i gdańskimi klubami B90, od niedawna również “Drizzly Grizzly”, znajdującymi się na terenach postoczniowych. Organizator takich wydarzeń muzycznych, jak: Soundrive Festival i Mystic Festival.
Zobacz zapis spotkania z Arkadiuszem Hronowskim:
Swoimi doświadczeniami podzieliła się również Małgorzata Płysa, dyrektor wykonawcza Unsound Festival.