
Targi Amberif Spring 2024 potrwają do soboty, 23 marca
fot. Piotr Wittman/ gdansk.pl
Ile podmiotów z Pomorza jest na targach Amberif?
W powitalnym wystąpieniu Paweł Orłowski, wiceprezes Międzynarodowych Targów SA., podkreślił, że Amberif ze swoją długą, 33-letnią historią jest niejako wpisane w DNA spółki, która obchodzi w tym roku 35. rocznicę powstania.
Dalszy ciąg artykułu pod Kalendarzem Wydarzeń
Polecamy wydarzenia w Gdańsku
- Amberif to prawdziwe święto branży jubilerskiej, gdzie w sercu oczywiście jest bursztyn, ale także złoto, srebro, kamienie szlachetne oraz specjalistyczne oprzyrządowanie dla pracowni. To więc platforma, która łączy cały świat bursztynu. Na targach tworzą się nowe relacje biznesowe - mówił Paweł Orłowski.
Czytaj także: Jerzy Owsiak Honorowym Obywatelem Gdańska: "Jeśli będziemy się wspierać, pokonamy każdy problem"
O wyjątkowości tegorocznego Amberif wspomniał Piotr Kryszewski, zastępca prezydenta Gdańska ds. usług komunalnych.
- To ponad 250 wystawców z 14 krajów. I co nas najbardziej cieszy to 80 wystawców, którzy pochodzą z Pomorza. To pokazuje właśnie jaką siłą dysponujemy, jeżeli chodzi o ten segment gospodarki. Amberif jest największą tego typu imprezą wystawienniczą, jeżeli chodzi o bursztyn, na całym świecie. Nie wyobrażam sobie, żeby ta impreza odbywała się w innym mieście niż właśnie Gdańsk. To Gdańsk jest światową stolicą bursztynu. Tu krzyżują się najważniejsze szlaki bursztynowe - powiedział Piotr Kryszewski.

W Międzynarodowych Targach Bursztynu i Biżuterii Amberif bierze udział ponad 250 wystawców z 14 krajów, z Europy, Afryki i Azji, z czego 80 pochodzi z Pomorza
fot. Piotr Wittman/ gdansk.pl
Kto uczestniczy w targach Amberif?
W targach Amberif uczestniczą wystawcy reprezentujący trzy kontynenty: Europę, Afrykę i Azję. Pochodzą z:
- Polski
- Algierii
- Belgii
- Czech
- Danii
- Estonii
- Finlandii
- Indii
- Litwy
- Łotwy
- Niemiec
- Senegalu
- Ukrainy
- Włoch
W Amberif Spring uczestniczy także kilka tysięcy gości branżowych z całego świata, m.in. z Chin i Bahrajnu.

Amberif Spring 2024 adresowane jest wyłącznie do środowiska branżowego
fot. Piotr Wittman/ gdansk.pl
Jaki jest program targów Amberif?
W halach AmberExpo na Letnicy znaleźć można także strefy Start-Up i Projektantów, gdzie prezentowane są projekty młodych debiutantów i premierowe kolekcje uznanych polskich twórców. Nowością wiosennej edycji jest Strefa Sztuki, gdzie znajduje się aż 10 wystaw:
- Amber& Pearls" – org. Wydział Wzornictwa, Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku
- ,,W bursztynowym kadrze" – org. Stowarzyszenie Twórców Form Złotniczych
- „A w sercu ciągle maj” – wystawa prac Andrzeja Jacyszyna i Wojciecha Rygało
- „Ogólnopolski Konkurs Biżuterii Artystycznej Prezentacje” – org. Stowarzyszenie Twórców Form Złotniczych
- Amber Trip Jewellery Competition „Inclusive” org. Amber Trip International Baltic Jewellery Show
- „Międzynarodowy Konkurs Sztuki Złotniczej Jakość” – org. Galeria Sztuki w Legnicy
- Wystawa ,,Cenecka 93/23 – 30 lat pracy twórczej" - wystawa prac Doroty Ceneckiej
- Wystawa prac Magdaleny Szadkowskiej - org. Międzynarodowe Stowarzyszenie Bursztynników
- Tribute to FashionSymphony - fotografie Kingi Gełdon-Czech
- Ada&As - prace nagrodzone w konkursach Amberif Design Award i Amberif Selection

W tym roku czeka nas jeszcze jesienna edycja Amberif, która wyjątkowo odbędzie się w dniach 29-31 sierpnia
fot. Piotr Wittman/ gdansk.pl
W programie targów są też liczne prezentacje, szkolenia i wykłady. Wystawcy i goście mogą wysłuchać branżowych prelekcji, a także wziąć udział w szkoleniach z zakresu e-commerce, narzędzi cyfrowych i fotografii biżuterii.
Targi to także wydarzenia towarzyszące, w tym Amberif Vibes - spotkanie wystawców połączone z ceremonią rozdania nagród Amberif Design Award i Amberif Selection, a także pokazem mody i biżuterii reżyserowanym przez Macieja Majznera. Miejsce eventu to Foodhall Montownia.
Czytaj także: Wybory samorządowe 7 kwietnia. Poznaj wszystkich kandydatów do Rady Miasta
Amberif Design Award to konkurs promujący bałtycki bursztyn jako interesujący środek artystycznej ekspresji. Każda edycja – w tym roku konkurs odbywa się po raz 27. - przyciąga artystów z wielu stron świata. W tym roku organizatorzy otrzymali aż 925 zgłoszeń od 229 autorów z 32 krajów.

Tradycyjne uderzenie w dzwon na otwarcie targów. Od lewej: Paweł Orłowski - wiceprezes Międzynarodowych Targów Gdańskich AmberExpo, Xiaodong Fan - konsul generalny Chińskiej Republiki Ludowej w Gdańsku, Piotr Kryszewski - zastępca prezydenta Gdańska ds. usług komunalnych, Beata Rutkiewicz - wojewoda pomorska
fot. Piotr Wittman/ gdansk.pl
Wiosenna edycja wydarzenia przeznaczona jest dla branży (z wyjątkiem ogólnodostępnej Amberif Vibes), dlatego uczestniczą w niej tylko osoby zaproszone oraz wystawcy. Amberif otwarte dla publiczności, gdzie można dokonywać zakupów detalicznych, odbywa się tradycyjnie jesienią. W tym roku odsłona jesienna targów odbędzie się nietypowo w dniach 29-31 sierpnia.
Jaka jest idea strategii “Gdańsk światowa stolica bursztynu”?
Po ceremonii otwarcia Amberif Spring zaprezentowano strategię “Gdańsk światowa stolica bursztynu” na lata 2023 - 2033.

Podczas ceremonii otwarcia targów z rąk Piotra Kryszewskiego, zastępcy prezydenta Gdańska, Medal Prezydenta Miasta Gdańska za zasługi w promocji Gdańska jako światowej stolicy bursztynu, otrzymał Ryszard Uliński, prezes zarządu Międzynarodowego Stowarzyszenia Bursztynników, który ma za sobą już 60 lat pracy w branży bursztynniczej
fot. Piotr Wittman/ gdansk.pl
W ramach prac nad tym dokumentem w okresie od września do grudnia 2022 r. zorganizowano trzy warsztaty robocze. Kompleksowa strategia została kierunkowo zatwierdzona przez Kolegium Prezydenckie 22 sierpnia 2023 r.
Czytaj także: Magazyn Forbes: Jarmark św. Dominika w Gdańsku wśród najlepszych w Europie
W przygotowanie strategii, pod kierownictwem Międzynarodowych Targów Gdańskich SA., zaangażowane było szerokie grono ekspertów: badaczy trendów z Infuture Institut Natalii Hatalskiej, przedstawicieli branży bursztynniczej, środowisk naukowych i akademickich oraz przedstawicieli miasta Gdańsk.

mat. MTG SA.
- Bursztyn jest marką Gdańska. Miasto chce się pozycjonować jako światowa stolica designu w biżuterii wykonywanej z bursztynu. To nie będzie jedna z wielu strategii, jak to w Polsce bywa, którą z czasem odłoży się na półkę. Musimy się jednak nastawić na długoterminowy proces, sukces na pewno nie przyjdzie szybko - wyjaśnił Paweł Orłowski, wiceprezes MTG.
Czytaj także: Czas na wymianę starych pieców węglowych. Dofinansowanie czeka, nawet 100 procent
Celem tego dokumentu jest wskazanie priorytetowych kierunków rozwoju projektu oraz identyfikacja kluczowych szans dla zapewnienia dynamicznego rozwoju branży bursztyniczej w Gdańsku oraz samego projektu. Istotną częścią opracowania jest również identyfikacja kluczowych wyzwań jakim będzie musiał sprostać projekt w tej perspektywie.Kluczową kompetencją Gdańska, na której budowany jest projekt Gdańsk Światowa Stolica Bursztynu jest koncentracja na tym obszarze firm, organizacji i instytucji powiązanych z bursztynem. Dzięki swojej specjalizacji, Gdańsk posiada unikalną szansę na rozwój, umacnianie swojej pozycji na rynku międzynarodowym oraz przyciąganie inwestorów, projektantów i turystów
Strategia zakłada m.in. większą integrację podmiotów działających w branży bursztynniczej, takich jak producenci, projektanci, naukowcy czy artyści.

mat. MTG SA
Projekt przewiduje również wspieranie inicjatyw związanych z rozwojem biznesu, takich jak organizacja targów, wystaw i spotkań biznesowych dla producentów i projektantów biżuterii bursztynowej oraz nawiązywanie współpracy z innymi sektorami rynku.
Pięć priorytetów w strategii
W związku z powyższym w ramach projektu zidentyfikowano pięć współistniejących i wspierających się filarów rozwoju, które mają zapewnić dalszy rozwój branży bursztynniczej w Gdańsku i regionie. Są to:
- Rozwój designu
- Kreowanie wizerunku i spójna strategia marketingowa
- Promocja marki Gdańsk Światowa Stolica Bursztynu w kraju i zagranicą
- Organizacja wydarzenia o charakterze festiwalowym - Gdańsk Jewellery Week
- Nauka i edukacja – popularyzacja wiedzy o Gdańsku i bursztynie
Czytaj także: 780 mln złotych dla metropolii. Jakie inwestycje powstaną z unijnych funduszy?
W strategii “Gdańsk światowa stolica bursztynu” zawarto kilka analiz dotyczących rynku biżuterii na całym świecie.
Pod kątem destynacji należy zwrócić uwagę na fakt, że udział regionu Azji i Pacyfiku w wartości łącznego rynku biżuterii wyniósł w 2022 roku aż 59,5%. Wynika to głównie z rosnącego popytu na biżuterię ze strony takich krajów jak Chiny i Indie, które charakteryzują się gęstym zaludnieniem, szybko rozwijającą się gospodarką i wzrostem siły nabywczej ludności.Poszukując potencjalnych kierunków dalszego rozwoju nie sposób pominąć jednego z największych rynków biżuterii na świecie, czyli wartego w 2020 roku 62,3 miliarda USD rynku USA
Według autorów strategii, kolejnym interesującym obszarem w zakresie potencjalnej ekspansji geograficznej mogą być kraje arabskie: Arabia Saudyjska czy Zjednoczone Emiraty Arabskie, w których biżuteria ma duże znaczenie zarówno pod względem kulturowym, jak i społecznym.
ZOBACZ GALERIĘ ZDJĘĆ Z PIERWSZEGO DNIA TARGÓW AMBERIF SPRING 2024:
W 2024 r. główny nacisk w realizacji strategii “Gdańsk światowa stolica bursztynu” będzie położony na kampanię marketingową.