Amberif Spring 2024 rozpoczęte! "W Gdańsku krzyżują się najważniejsze szlaki bursztynowe"

Ponad 250 wystawców z 14 krajów, uczestniczy w rozpoczętych w czwartek, 21 marca, w Centrum Wystawienniczo-Kongresowym na Letnicy targach Amberif Spring. To największe na świecie wydarzenie wystawiennicze poświęcone bursztynowi. - To w Gdańsku krzyżują się najważniejsze szlaki bursztynowe - podkreślił Piotr Kryszewski, zastępca prezydenta Gdańska. Podczas inauguracji 33. edycji targów Amberif zaprezentowano projekt strategii miasta “Gdańsk – Światowa Stolica Bursztynu” do roku 2033.  
21.03.2024
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
To zdjęcie przedstawia mężczyznę oglądającego różne naszyjniki z bursztynu w sklepie lub na straganie. Wydaje się, że mężczyzna trzyma kilka naszyjników w rękach, rozważając prawdopodobnie ich zakup. Stoi on przed długą ścianą pełną zawieszonych, różnokolorowych bursztynowych naszyjników, które prezentują się bardzo efektownie. W tle widzimy inne osoby, które również przeglądają oferowane przedmioty. Atmosfera miejsca jest zatłoczona i targowa, a oświetlenie podkreśla złotawe odcienie bursztynu
Targi Amberif Spring 2024 potrwają do soboty, 23 marca
fot. Piotr Wittman/ gdansk.pl

Ile podmiotów z Pomorza jest na targach Amberif?

W powitalnym wystąpieniu Paweł Orłowski, wiceprezes Międzynarodowych Targów SA., podkreślił, że Amberif ze swoją długą, 33-letnią historią jest niejako wpisane w DNA spółki, która obchodzi w tym roku 35. rocznicę powstania.  
 
Dalszy ciąg artykułu pod Kalendarzem Wydarzeń
- Amberif to prawdziwe święto branży jubilerskiej, gdzie w sercu oczywiście jest bursztyn, ale także złoto, srebro, kamienie szlachetne oraz specjalistyczne oprzyrządowanie dla pracowni. To więc platforma, która łączy cały świat bursztynu. Na targach tworzą się nowe relacje biznesowe - mówił Paweł Orłowski.  

Czytaj także: Jerzy Owsiak Honorowym Obywatelem Gdańska: "Jeśli będziemy się wspierać, pokonamy każdy problem"

O wyjątkowości tegorocznego Amberif wspomniał Piotr Kryszewski, zastępca prezydenta Gdańska ds. usług komunalnych.
 
- To ponad 250 wystawców z 14 krajów. I co nas najbardziej cieszy to 80 wystawców, którzy pochodzą z Pomorza. To pokazuje właśnie jaką siłą dysponujemy, jeżeli chodzi o ten segment gospodarki. Amberif jest największą tego typu imprezą wystawienniczą, jeżeli chodzi o bursztyn, na całym świecie. Nie wyobrażam sobie, żeby ta impreza odbywała się w innym mieście niż właśnie Gdańsk. To Gdańsk jest światową stolicą bursztynu. Tu krzyżują się najważniejsze szlaki bursztynowe - powiedział Piotr Kryszewski.  
Na zdjęciu widzimy trzy osoby w środku jasno oświetlonego sklepu lub stoiska targowego z biżuterią. Kobieta po lewej stronie zdjęcia, ubrana na czarno z białym akcentem, wydaje się być zainteresowana bursztynami wyłożonymi w płaskim pudełku przed nią. Pośrodku jest mężczyzna w jasnym kolorze marynarki, patrzący na wyświetlacz telefonu komórkowego. Po prawej stronie kobieta w wzorzystym ubraniu, z plecakiem i blond warkoczem, przygląda się czemuś, co trzyma w rękach. Cała scena jest częścią większego wydarzenia handlowego, co wskazują tłumy w tle i zróżnicowane stoiska z towarami. Zdjęcie emanuje atmosferą zakupów i zainteresowania prezentowanymi produktami.
W Międzynarodowych Targach Bursztynu i Biżuterii Amberif bierze udział ponad 250 wystawców z 14 krajów, z Europy, Afryki i Azji, z czego 80 pochodzi z Pomorza
fot. Piotr Wittman/ gdansk.pl

Kto uczestniczy w targach Amberif?

W targach Amberif uczestniczą wystawcy reprezentujący trzy kontynenty: Europę, Afrykę i Azję. Pochodzą z:
 
  • Polski
  • Algierii
  • Belgii
  • Czech
  • Danii
  • Estonii
  • Finlandii
  • Indii
  • Litwy
  • Łotwy
  • Niemiec
  • Senegalu
  • Ukrainy
  • Włoch
W Amberif Spring uczestniczy także kilka tysięcy gości branżowych z całego świata, m.in. z Chin i Bahrajnu
To zdjęcie pokazuje grupę osób przeglądających i kupujących biżuterię na stoisku z napisem „Polish Pride! Genuine Baltic Amber European Quality”. Ściany stoiska są wyłożone licznymi wystawami z biżuterią, głównie zawieszonymi naszyjnikami i innymi ozdobami. Osoby na zdjęciu wydają się być zainteresowane produktami; niektóre z nich schylają się, by przyjrzeć się biżuterii bliżej, inne rozmawiają lub oglądają eksponaty. Dominujące kolory biżuterii to złoty i bursztynowy, co sugeruje, że specjalizacją tego stoiska jest bursztyn bałtycki. Stoisko jest dobrze oświetlone, co podkreśla piękno wystawianych przedmiotów
Amberif Spring 2024 adresowane jest wyłącznie do środowiska branżowego
fot. Piotr Wittman/ gdansk.pl

Jaki jest program targów Amberif?

W halach AmberExpo na Letnicy znaleźć można także strefy Start-Up i Projektantów, gdzie prezentowane są projekty młodych debiutantów i premierowe kolekcje uznanych polskich twórców. Nowością wiosennej edycji jest Strefa Sztuki, gdzie znajduje się aż 10 wystaw:
 
  • Amber& Pearls" – org. Wydział Wzornictwa, Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku
  • ,,W bursztynowym kadrze" – org. Stowarzyszenie Twórców Form Złotniczych
  • „A w sercu ciągle maj” – wystawa prac Andrzeja Jacyszyna i Wojciecha Rygało
  • „Ogólnopolski Konkurs Biżuterii Artystycznej Prezentacje” – org. Stowarzyszenie Twórców Form Złotniczych
  • Amber Trip Jewellery Competition „Inclusive” org. Amber Trip International Baltic Jewellery Show
  • „Międzynarodowy Konkurs Sztuki Złotniczej Jakość” – org. Galeria Sztuki w Legnicy
  • Wystawa ,,Cenecka 93/23 – 30 lat pracy twórczej" - wystawa prac Doroty Ceneckiej
  • Wystawa prac Magdaleny Szadkowskiej - org. Międzynarodowe Stowarzyszenie Bursztynników
  • Tribute to FashionSymphony - fotografie Kingi Gełdon-Czech
  • Ada&As - prace nagrodzone w konkursach Amberif Design Award i Amberif Selection
Zdjęcie przedstawia przestrzeń targową z wieloma stoiskami oferującymi biżuterię. Widok jest z góry, co pozwala na uchwycenie ogólnego układu przestrzennego i rozmieszczenia stoisk. Stoiska są zorganizowane w regularne rzędy, a każde z nich jest wyraźnie oświetlone, co przyciąga uwagę do wyeksponowanych produktów. W centralnej części zdjęcia wyróżnia się stoisko z napisem AMBERMOZAIXA, które specjalizuje się w bursztynie, co sugeruje, że może to być targ biżuterii bursztynowej lub targi specjalistyczne związane z bursztynem. Osoby odwiedzające targi przemieszczają się między stoiskami i przyglądają się produktom. Cała scena tętni życiem handlowym i aktywnością kupiecką
W tym roku czeka nas jeszcze jesienna edycja Amberif, która wyjątkowo odbędzie się w dniach 29-31 sierpnia
fot. Piotr Wittman/ gdansk.pl
 
W programie targów są też liczne prezentacje, szkolenia i wykłady. Wystawcy i goście mogą wysłuchać branżowych prelekcji, a także wziąć udział w szkoleniach z zakresu e-commerce, narzędzi cyfrowych i fotografii biżuterii.
 
Targi to także wydarzenia towarzyszące, w tym Amberif Vibes - spotkanie wystawców połączone z ceremonią rozdania nagród Amberif Design Award i Amberif Selection, a także pokazem mody i biżuterii reżyserowanym przez Macieja Majznera. Miejsce eventu to Foodhall Montownia.

Czytaj także: Wybory samorządowe 7 kwietnia. Poznaj wszystkich kandydatów do Rady Miasta

Amberif Design Award to konkurs promujący bałtycki bursztyn jako interesujący środek artystycznej ekspresji. Każda edycja – w tym roku konkurs odbywa się po raz 27. - przyciąga artystów z wielu stron świata. W tym roku organizatorzy otrzymali aż 925 zgłoszeń od 229 autorów z 32 krajów. 
Na zdjęciu widoczna jest grupa osób uczestniczących w ceremonii, prawdopodobnie otwarcia lub specjalnego wydarzenia. Mężczyzna i kobieta w środku wspólnie uderzają w dzwon, co jest tradycyjnym gestem symbolicznie rozpoczynającym lub uświetniającym ważne wydarzenia. Mężczyzna po lewej stronie, ubrany w ciemny garnitur, wydaje się być w dobrym nastroju i może być częścią organizacji lub ważnym gościem. Mężczyzna w środku, także w garniturze, współdziała z kobietą w czerwonej marynarce w ceremonii dzwonienia
Tradycyjne uderzenie w dzwon na otwarcie targów. Od lewej: Paweł Orłowski - wiceprezes Międzynarodowych Targów Gdańskich AmberExpo, Xiaodong Fan - konsul generalny Chińskiej Republiki Ludowej w Gdańsku, Piotr Kryszewski - zastępca prezydenta Gdańska ds. usług komunalnych, Beata Rutkiewicz - wojewoda pomorska
fot. Piotr Wittman/ gdansk.pl
 
Wiosenna edycja wydarzenia przeznaczona jest dla branży (z wyjątkiem ogólnodostępnej Amberif Vibes), dlatego uczestniczą w niej tylko osoby zaproszone oraz wystawcy. Amberif otwarte dla publiczności, gdzie można dokonywać zakupów detalicznych, odbywa się tradycyjnie jesienią. W tym roku odsłona jesienna targów odbędzie się nietypowo w dniach 29-31 sierpnia

Jaka jest idea strategii “Gdańsk światowa stolica bursztynu”?

Po ceremonii otwarcia Amberif Spring zaprezentowano strategię “Gdańsk światowa stolica bursztynu” na lata 2023 - 2033.
Na zdjęciu widzimy dwóch mężczyzn w momentach wręczenia nagrody lub wyróżnienia. Młodszy mężczyzna w garniturze i okularach uśmiecha się i podaje starszemu mężczyźnie w jasnym swetrze i marynarce pudełko z wyróżnieniem, które wygląda na medal lub insygnium. Starszy mężczyzna wydaje się być wzruszony lub zaskoczony, a jednocześnie doceniający moment, patrzy na młodszego mężczyznę z szacunkiem lub wdzięcznością. Oba są ubrane elegancko, co sugeruje formalność wydarzenia. W tle jest wyświetlacz z napisem, który może wskazywać na miejsce lub temat ceremonii.
Podczas ceremonii otwarcia targów z rąk Piotra Kryszewskiego, zastępcy prezydenta Gdańska, Medal Prezydenta Miasta Gdańska za zasługi w promocji Gdańska jako światowej stolicy bursztynu, otrzymał Ryszard Uliński, prezes zarządu Międzynarodowego Stowarzyszenia Bursztynników, który ma za sobą już 60 lat pracy w branży bursztynniczej
fot. Piotr Wittman/ gdansk.pl
 
W ramach prac nad tym dokumentem w okresie od września do grudnia 2022 r. zorganizowano trzy warsztaty robocze. Kompleksowa strategia została kierunkowo zatwierdzona przez Kolegium Prezydenckie 22 sierpnia 2023 r.

Czytaj także: Magazyn Forbes: Jarmark św. Dominika w Gdańsku wśród najlepszych w Europie

W przygotowanie strategii, pod kierownictwem Międzynarodowych Targów Gdańskich SA., zaangażowane było szerokie grono ekspertów: badaczy trendów z Infuture Institut Natalii Hatalskiej, przedstawicieli branży bursztynniczej, środowisk naukowych i akademickich oraz przedstawicieli miasta Gdańsk. 
Zdjęcie to infografika lub prezentacja, która przedstawia strategię pozycjonowania miasta Gdańska jako „Światowej Stolicy Bursztynu”. Infografika jest podzielona na kilka sekcji. W lewej kolumnie, pod nagłówkiem „FUNKCJE MIASTA”, wymienione są takie działania jak „Wtapianie w tkankę miasta”, „Angażowanie społeczności” i „Aktywacja środowiska”, które są powtórzone dla różnych aspektów planu.
mat. MTG SA.
 
- Bursztyn jest marką Gdańska. Miasto chce się pozycjonować jako światowa stolica designu w biżuterii wykonywanej z bursztynu. To nie będzie jedna z wielu strategii, jak to w Polsce bywa, którą z czasem odłoży się na półkę. Musimy się jednak nastawić na długoterminowy proces, sukces na pewno nie przyjdzie szybko - wyjaśnił Paweł Orłowski, wiceprezes MTG. 

Czytaj także: Czas na wymianę starych pieców węglowych. Dofinansowanie czeka, nawet 100 procent

Celem tego dokumentu jest wskazanie priorytetowych kierunków rozwoju projektu oraz identyfikacja kluczowych szans dla zapewnienia dynamicznego rozwoju branży bursztyniczej w Gdańsku oraz samego projektu. Istotną częścią opracowania jest również identyfikacja kluczowych wyzwań jakim będzie musiał sprostać projekt w tej perspektywie.
Kluczową kompetencją Gdańska, na której budowany jest projekt Gdańsk Światowa Stolica Bursztynu jest koncentracja na tym obszarze firm, organizacji i instytucji powiązanych z bursztynem. Dzięki swojej specjalizacji, Gdańsk posiada unikalną szansę na rozwój, umacnianie swojej pozycji na rynku międzynarodowym oraz przyciąganie inwestorów, projektantów i turystów
Strategia zakłada m.in. większą integrację podmiotów działających w branży bursztynniczej, takich jak producenci, projektanci, naukowcy czy artyści. 
To grafika zawierająca pięć kluczowych obszarów strategicznych kierunków rozwoju związanych z branżą bursztynu, prawdopodobnie w kontekście miasta Gdańska. U góry po lewej stronie znajduje się zdjęcie nietypowej biżuterii z bursztynem, a po prawej strony - zbliżenie na bursztyn, w którym widać zatopione inkluzje. Pięć okręgów na dole grafiki reprezentuje poszczególne kierunki rozwoju, które są następujące: Rozwój designu (symbolizowany przez ikonę, która wygląda jak ręka trzymająca gwiazdę). Kreowanie wizerunku i spójna komunikacja marketingowa (symbolizowana przez ikonę parasolki w okręgu). Promocja marki w kraju i za granicą (przedstawiona jako ikona dymków rozmowy i ołówka). Organizacja Gdańsk Jewellery Week (ikona z notatnikiem i gwiazdką). Nauka i edukacja – popularyzacja wiedzy o Gdańsku i bursztynie (przedstawiona jako ikona drzewa połączonego z mózgiem).
mat. MTG SA
 
Projekt przewiduje również wspieranie inicjatyw związanych z rozwojem biznesu, takich jak organizacja targów, wystaw  i spotkań biznesowych dla producentów i projektantów biżuterii bursztynowej oraz nawiązywanie współpracy z innymi sektorami rynku. 

Pięć priorytetów w strategii 

W związku z powyższym w ramach projektu zidentyfikowano pięć współistniejących i wspierających się filarów rozwoju, które mają zapewnić dalszy rozwój branży bursztynniczej w Gdańsku i regionie. Są to: 
 
  • Rozwój designu
  • Kreowanie wizerunku i spójna strategia marketingowa
  • Promocja marki Gdańsk Światowa Stolica Bursztynu w kraju i zagranicą
  • Organizacja wydarzenia o charakterze festiwalowym - Gdańsk Jewellery Week
  • Nauka i edukacja – popularyzacja wiedzy o Gdańsku i bursztynie 

Czytaj także: 780 mln złotych dla metropolii. Jakie inwestycje powstaną z unijnych funduszy?

W strategii “Gdańsk światowa stolica bursztynu” zawarto kilka analiz dotyczących rynku biżuterii na całym świecie.  
 
Pod kątem destynacji należy zwrócić uwagę na fakt, że udział regionu Azji i Pacyfiku w wartości łącznego rynku biżuterii wyniósł w 2022 roku59,5%. Wynika to głównie z rosnącego popytu na biżuterię ze strony takich krajów jak Chiny i Indie, które charakteryzują się gęstym zaludnieniem, szybko rozwijającą się gospodarką i wzrostem siły nabywczej ludności. 
Poszukując potencjalnych kierunków dalszego rozwoju nie sposób pominąć jednego z największych rynków biżuterii na świecie, czyli wartego w 2020 roku 62,3 miliarda USD rynku USA
Według autorów strategii, kolejnym interesującym obszarem w zakresie potencjalnej ekspansji geograficznej mogą być kraje arabskie: Arabia Saudyjska czy Zjednoczone Emiraty Arabskie, w których biżuteria ma duże znaczenie zarówno pod względem kulturowym, jak i społecznym.
 
ZOBACZ GALERIĘ ZDJĘĆ Z PIERWSZEGO DNIA TARGÓW AMBERIF SPRING 2024:
 


 
W 2024 r. główny nacisk w realizacji strategii “Gdańsk światowa stolica bursztynu” będzie położony na kampanię marketingową.
 

TV

Video Player is loading.
Reklama
Aktualny czas 0:00
Czas trwania -:-
Załadowany: 0%
Typ strumienia NA ŻYWO
Pozostały czas -:-
1x
    Kajakarz Aleksander Doba na muralu na Ujeścisku