Zwiększanie bezpieczeństwa w ruchu drogowym to priorytet w kształtowaniu polityki komunikacyjnej w Gdańsku. Dlatego, projektując zmiany w organizacji ruchu wykorzystane są narzędzia, które pozwalają na jego uspokojenie. W tym celu m.in. montowane są progi zwalniające, wyznaczane strefy TEMPO 30 czy modernizowana sygnalizacja świetlna. To odpowiedź no coraz liczniejsze prośby i wnioski mieszkańców Gdańska, dbających o to, by ulica, chodnik i ścieżka rowerowa w ich najbliższym otoczeniu były bezpieczne.
Projekt ograniczenia prędkości
Jeden z takich wniosków trafił do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni w listopadzie ubiegłego roku. Rada Dzielnicy Oliwa, reagując na wypadki z udziałem rowerzystów na al. Grunwaldzkiej, podjęła uchwałę o ograniczeniu prędkości na oliwskim odcinku al. Grunwaldzkiej do 50 km/h. Wniosek w tej sprawie złożyli także Radni Koalicji Obywatelskiej w Radzie Miasta Gdańska.
Pochylając się nad pomysłem radnych dzielnicowych z Oliwy podjęta została decyzja o kompleksowym podejściu do zagadnienia. Z przeprowadzonych analiz i obserwacji wynika, że główny ciąg komunikacyjny Gdańska, czyli al. Grunwaldzka i al. Zwycięstwa są traktowane niczym biegnąca przez miasto autostrada. Podwyższona dopuszczalna prędkość do 70 km/h kusi niektórych kierowców do mocniejszego naciśnięcia na pedał gazu. Nie mówiąc już o patologicznych przypadkach, jak urządzanie w godzinach nocnych nielegalnych wyścigów. Skutek? Zaobserwowane liczne wypadki na obu alejach, które dominują w statystykach zdarzeń drogowych w Gdańsku, w tym z udziałem niechronionych uczestników ruchu drogowego - pieszych i rowerzystów.
Bezpieczeństwo na alejach Grunwaldzkiej i Zwycięstwa
Przeprowadzona przez naukowców z Politechniki Gdańskiej analiza stanu bezpieczeństwa na gdańskich drogach wskazuje ciąg alei Zwycięstwa i Grunwaldzkiej jako odcinki obciążone bardzo dużym ryzykiem indywidualnym i społecznym występowania wypadków drogowych. Czynnikiem wpływającym na to ryzyko, a szczególnie na konsekwencje wypadków i los ich ofiar jest zdecydowanie prędkość pojazdów.
Nie sposób nie zauważyć też rosnącego ruchu poprzecznego przez obie aleje. Powstające we Wrzeszczu i Oliwie nowe biurowce, lokale gastronomiczne i usługowe generują coraz większy ruch nie tylko samochodowy, ale i pieszy oraz rowerowy. Wyznaczane są nowe przejścia dla pieszych, np. przy Gdańskim Uniwersytecie Medycznym czy kompleksie Olivia Business Center. Ponadto wydzielane są miejsca parkingowe na części jezdni. Aleje Grunwaldzka i Zwycięstwa stają się ulicami o coraz większym znaczeniu lokalnym i powoli tracą swój charakter stricte tranzytowy.
Dlatego, by podnieść poziom bezpieczeństwa na głównej arterii miasta zdecydowano o wdrożeniu projektu ustanawiającego dopuszczalną prędkość 50 km/h na całej długości al. Zwycięstwa i al. Grunwaldzkiej w obu kierunkach. Projekt posiada już niezbędne uzgodnienia, w tym opinię policji. Zmiany wejdą w życie w marcu tego roku, a ich widocznym przejawem będzie demontaż znaków zakazu z „70” i „50” na całej długości obu ulic.
Ograniczenie prędkości na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej to także odpowiedź na zmiany legislacyjne i będącą na ostatniej prostej nowelizację ustawy Prawo o ruchu drogowym. Przypomnijmy, że jedna z uchwalonych przez Sejm zmian (nowelizacja ustawy czeka jeszcze na podpis Prezydenta RP) wprowadza jednolitą prędkość 50 km/h w obszarze zabudowanym przez całą dobę (obecnie w godzinach 23:00 - 5:00 ta prędkość to 60 km/h).
GZDiZ jednocześnie uspokaja kierowców: zachowana zostanie koordynacja sygnalizacji świetlnej i nie ucierpi przepustowość na obu alejach. Gdańsk mimo wprowadzenia stref i ograniczania prędkości jest i pozostanie miastem o dużej płynności ruchu drogowego.
Oprac. AO