
Agnieszka Polska to urodzona w Lublinie artystka sztuk wizualnych, mieszkająca i tworząca w Berlinie. W 2017 roku otrzymała „Nagrodę Galerii Narodowej” (Preis der Nationagalerie) - prestiżowe wyróżnienie przyznawane w Niemczech co dwa lata, artystom do 40. roku życia.
Nagrodą było przygotowanie i prezentacja autorskiej wystawy w prestiżowym Muzeum Sztuki Współczesnej Hamburger Bahnhof. Agnieszka Polska zaprezentowała tam cykl wielkoformatowych prac wideo - czterech zsynchronizowanych filmów, wykorzystując częściowo fabularne, a częściowo animowane obrazy, które uzupełnia instalacja dźwiękowa pod tytułem „The Demon's Brain” („Umysł demona”). Teraz można je zobaczyć także w Gdańsku - w Gdańskiej Galerii Güntera Grassa. To pierwsza indywidualna wystawa artystki w Polsce.

„The Demon's Brain” opowiada historię średniowiecznego posłańca, którego zadaniem jest dostarczenie listów do Mikołaja Serafina, zarządcy polskich kopalni soli.
- Listy napisane po łacinie są autentyczne, datowane na wiek XV. Zawierają informacje o wczesnych strukturach kapitalistycznych intratnego przemysłu wydobywania soli, funkcjonującego w ramach ówczesnego feudalnego Królestwa Polskiego. Sama postać posłańca, młodego mężczyzny na białym koniu, i powstała wokół niego opowieść, są fikcyjne. Posłaniec nie dociera na miejsce, jego koń ginie po drodze, on zaś pozostaje sam w apokaliptycznym krajobrazie - opisuje kurator wystawy, Olaf Stüber.
Demon, skomponowany jedynie z ogromnych oczu i ust, opowiada młodemu posłańcowi o przyszłym upadku przemysłu wydobycia soli i obecnej rzeczywistości, o turbo-kapitalizmie, zniszczeniu środowiska i wyzysku, który przyniosła ze sobą era industrializacji. Przekonuje posłańca, że jest wybrańcem, który może jeszcze wszystko zmienić, nie dostarczając wspomnianych listów: „Jesteś tym jedynym, który może odmienić przyszłość. Jeszcze nie jest za późno!”.
Historia dotycząca kopalni soli w Polsce jest jedynie tłem i pretekstem do podejmowania wielu innych wątków. W „The Demon's Brain” artystka stawia pytania pytania dotyczące odpowiedzialności jednostki wobec społeczeństwa, ale także fundamentalnego zakresu działania, którym ta jednostka dysponuje. To, czy posłaniec ostatecznie zdecyduje się spalić listy, jest kwestią otwartą. Rozmiar odpowiedzialności i zachodzących wokół procesów wydaje się być zbyt złożony, przerastając jednostkę.
- Agnieszka Polska uchwyciła odczucia swojego pokolenia i przetworzyła je, wykorzystując nowoczesny poetycki język wizualny, czerpiący naprzemiennie z konwencji humoru i groźby. Kreskówkowa słodycz, disnejowska dramaturgia oraz techniki ASMR i hipnozy, to środki wyrazu, za pomocą których artystka przyciąga i zatrzymuje uwagę odbiorcy - czytamy w opisie kuratorskim.
Prace można oglądać w Gdańskiej Galerii Güntera Grassa (ul. Szeroka 37) od 21 lutego do 18 kwietnia 2020 r. Wstęp wolny.

O artystce:
Agnieszka Polska (ur. w 1985 roku) - jest absolwentką Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Studiowała w pracowni fotograficznej Agaty Pankiewicz (2005 - 2010), a na Berlińskim Uniwersytecie Sztuk Pięknych ukończyła zajęcia prowadzone przez cenioną niemiecką artystkę Hito Steyerl (2008 - 2009).
Swoje prace prezentowała podczas wielu międzynarodowych wystaw, włącznie z New Museum i Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Nowym Jorku, Centre Pompidou i Palais de Tokyo w Paryżu, Hirshhorn Museum w Waszyngtonie oraz Hamburger Bahnhof w Berlinie. Uczestniczyła także w 57. Biennale w Wenecji, 11. Biennale w Gwangju, 19. Biennale w Sydney i 13. Biennale w Stambule.
WIĘCEJ ZDJĘĆ Z WYSTAWY