• Start
  • Wiadomości
  • Actus Humanus - owacja na stojąco na zakończenie festiwalu

Wieczór gwiazd, latynoska muzyka i owacja na stojąco na zakończenie festiwalu Actus Humanus

W gotyckich wnętrzach Centrum św. Jana nieczęsto słyszy się dźwięki kastanietów, ale taki właśnie był ostatni koncert zimowej edycji Actus Humanus 2022. Wraz z belgijskim Chœur de Chambre de Namur wystąpił zespół Cappella Mediterranea pod batutą Leonarda Garcíi Alarcóna, jednego z najbardziej cenionych dyrygentów muzyki barokowej. Na scenie gwiazdy muzyki dawnej: Mariana Flores (sopran), Leandro Marziotte (kontratenor), Pierre-Antoine Chaumien (tenor) i Matteo Bellotto (bas).   
12.12.2022
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Ostatniego wieczoru Actus Humanus Nativitas 2022, w Centrum  św. Jana wystąpili mistrzowie muzyki dawnej: zespoły Cappella Mediterranea i Chœur de Chambre de Namur pod dyrekcją Leonarda Garcíi Alarcóna
Ostatniego wieczoru Actus Humanus Nativitas 2022, w Centrum św. Jana wystąpili mistrzowie muzyki dawnej: zespoły Cappella Mediterranea i Chœur de Chambre de Namur pod dyrekcją Leonarda Garcíi Alarcóna
fot. Paweł Stelmach/Actus Humanus

Actus Humanus 2022. Raphael Höhn i muzyka J.S. Bacha w św. Janie na początek

Ostatni akt w roku Actus Humanus

To był magiczny wieczór i ostatni koncert w ramach tegorocznej edycji Actus Humanus Nativitas, który już od lat wprowadza gdańszczan w atmosferę Świąt Bożego Narodzenia. 

Na finał organizatorzy w niedzielę, 11 grudnia, zaproponowali muzykę, która z łatwością rozgrzała serca publiczności. Pełne emocji utwory koncertu Carmina Latina połączyły ze sobą brzmienia starego kontynentu - hiszpańskich i portugalskich konkwistadorów i misjonarzy z lokalną tradycją muzyczną Indian Ameryki Środkowej i Południowej.

W chłodnych murach Centrum św. Jana, słuchaliśmy więc w jak radosny sposób chwalą narodziny Pana, XVI i XVII-wieczni kompozytorzy, których również uwiódł Nowy Świat: Juan de Araujo, Gaspar Fernandes, Tomás de Torrejón y Velasco, Francesc Valls, Francisco Correa de Arauxo, Mateo Romero, Matheo Flecha, Tomás Luis de Victoria i Diego José de Salazar.

 

kobieta w marynarce spodniach, ma długie włosy i okulary, stoi na schodach sceny i przemawia
Prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz wita gości Actus Humanus i życzy wszystkim spokojnych świąt Bożego Narodzenia
fot. Paweł Stelmach/Actus Humanus

Przed rozpoczęciem koncertu, przybyłych powitała Aleksandra Dulkiewicz. Dziękowała za wyjątkowo liczną obecność na wszystkich wydarzeniach tegorocznego festiwalu i życzyła mieszkańcom oraz gościom, którzy - jak dawniej - przybywają do Gdańska z różnych stron świata, by (jak w tym wypadku) posłuchać mistrzów muzyki dawnej - spokojnych i radosnych Świąt.

 

Gotyckie mury Centrum św. Jana stały się po raz kolejny miejscem schronienia dla barokowej muzyki
Gotyckie mury Centrum św. Jana stały się po raz kolejny miejscem schronienia dla barokowej muzyki
fot. Paweł Stelmach/Actus Humanus

Po chwili do uszu siedzących zaczęły dochodzić dźwięki i artyści śpiewając, wyłonili się z bocznej nawy pogrążonego w półmroku Centrum św. Jana. W ich dłoniach widniały nuty i niewielkie światełka. Tworząc szpaler przeszli pomiędzy publicznością, aby zająć miejsca na scenie. 

Zobacz galerię zdjęć z koncertu

 

Zespół Cappella Mediterranea założył w 2005 roku, mający szwajcarsko-argentyńskiego korzenie Leonardo García Alarcón, jeden z najbardziej cenionych wykonawców muzyki dawnej. Artyści początkowo skupiali się na muzyce basenu Morza Śródziemnego oraz barokowej twórczości pochodzącej z krajów Ameryki Łacińskiej, obecnie wykonują też m.in. madrygały, motety polifoniczne i opery. Ich dyskografia obejmuje ponad 35 docenionych przez krytykę płyt. Koncertują na całym świecie, odwiedzają najbardziej prestiżowe festiwale.

Leonardo García Alarcón wkrótce później założył też Millenium Orchestra, która współpracuje z Chœur de Chambre de Namur, której od 2010 roku jest dyrektorem artystycznym i pierwszym dyrygentem, dzieląc czas pomiędzy kontynentami - Europą - Belgią i Francją a Południową Ameryką i Argentyną.

Chór wykonuje utwory muzyki średniowiecznej po dzieła współczesne i również zyskał miano jednego z najlepszych barokowych formacji chóralnych.

Cappella Mediterranea koncertuje na całym świecie, a ich niezaprzeczalną gwiazdą, która zachwyciła tembrem czystego sopranu i argentyńskim temperamentem również gdańską publiczność - jest Mariana Flores. Wspaniale prezentowali się też na koncrcie Actus Humanus inni jej soliści: Leandro Marziotte (kontratenor), Pierre-Antoine Chaumien (tenor) i Matteo Bellotto (bas).

 

długowłosa kobieta i mężczyzna z lutnią, kłaniają się na scenie, są roześmiani, trzymają się za wzniesione ręce
Blisko dwugodzinny występ obfitował w wiele ekscytujących muzycznych momentów, jak choćby partie Quito Gato (teorba), solowe bądź akompaniujące Marianie Flores (sopran), które na pewno na długo pozostaną w pamięci słuchaczy
fot. Paweł Stelmach/Actus Humanus

Nic dziwnego, że publiczność nagrodziła artystów aż dwiema owacjami na stojąco, zaś artyści zrewanżowali się jej podwójnym bisem. Po takiej dawce wzruszeń trudno było opuszczać mury św. Jana. Słuchacze z ociąganiem więc kierowali się do wrót kościoła, wypatrując gwiazd, które nie dały na siebie długo czekać. Mariana Flores jeszcze długo tego wieczora podpisywała płyty i z szerokim uśmiechem pozowała do zdjęć z festiwalowymi gośćmi. 

 

TV

20. rocznica Polski w Unii Europejskiej. Podniesienie flagi na Górze Gradowej