
Czytaj także: Pomorskie Oscary rozdane. Zagańczyk, Umiastowski, Napierała...
Actus Humanus Resurrectio 2025 to nie tylko koncerty – to pełna emocji podróż przez epoki, religie i estetyki, która pozwala zanurzyć się w bogactwie duchowości i piękna muzyki dawnej. Gdańsk staje się w tych dniach miejscem szczególnym – łączącym historię z nowoczesną wrażliwością słuchaczy, zachwycając nie tylko słynnymi kompozycjami i ich wirtuozerskim wykonaniem, ale także przestrzenią i atmosferą.
Jak zwykle inauguracja festiwalu Actus Humanus, odwiedzającego najpiękniejsze zabytkowe sale koncertowe naszego miasta, odbędzie się w Centrum św. Jana, w wigilię Triduum Paschalnego – w środę, 16 kwietnia. W gościnnych progach Dworu Artusa, zawiadywanym przez Muzeum Gdańska, spotykać się będziemy podczas tegorocznej odsłony festiwalu od Wielkiego Czwartku do Niedzieli Wielkanocnej. To właśnie w tym wyjątkowym miejscu zabrzmią koncerty wieczorne. Introdukcjami do wieczornej zadumy będą koncerty artystów polskich, organizowane w Ratuszu Głównego Miasta - także oddziale Muzeum Gdańska.
Czytaj także: Wyprzedane bilety i gromkie brawa. Opera Bałtycka z sukcesem na Litwie

Wielkie nazwiska i arcydzieła muzyki sakralnej
Serię wieczornych koncertów zainauguruje w Wielką Środę (16 kwietnia) powracająca po roku na Actus Humanus orkiestra barokowa Collegium 1704, i debiutujące w Gdańsku Collegium Vocale 1704, pod kierownictwem Václava Luksa, z towarzyszeniem wybitnego grona solistów: Roberta Mameli, Benno Schachtner i Yuriy Mynenko. Orkiestra specjalizuje się m.in. w wykonawstwie kompozycji czeskiego mistrza Jana Dismasa Zelenki – i to właśnie jego oratorium „Gesù al Calvario” ZWV 62, pełne duchowej głębi i emocjonalnej intensywności, usłyszymy w Gdańsku. Koncert odbędzie się o godz. 20:00 w Centrum św. Jana.
W Wielki Czwartek (17 kwietnia) wystąpią legendy angielskiej sceny muzyki dawnej – The Tallis Scholars pod kierunkiem Petera Phillipsa, specjalizujący się w renesansowej polifonii a cappella. Usłyszymy m.in. oba cykle „Lamentacji Jeremiasza” autorstwa Thomasa Tallisa, a także utwory pasyjne Willama Byrda. Będzie to jeden z najbardziej wyczekiwanych koncertów tegorocznej edycji.
W Wielki Czwartek (17 kwietnia) wystąpią legendy angielskiej sceny muzyki dawnej: Peter Phillips i brytyjska formacja The Tallis Scholars. Specjalizująca się w renesansowej polifonii a cappella grupa zaprezentuje dwa słynne cykle „Lamentacji Jeremiasza” Thomasa Tallisa, a także muzykę pasyjną Williama Byrda. Będzie to z pewnością duże wydarzenie - pierwszy koncert The Tallis Scholars odbył się 3 listopada 1973 roku w Kościele św. Marii Magdaleny w Oxfordzie. Zespół założył (i prowadzi go do dziś) wspomniany Peter Philips, który zaprosił do składu śpiewaków chórów z Oxfordu i Cambridge. Koncert w Gdańsku odbędzie się o godz. 20:00 - w Dworze Artusa.

Wielki Piątek (18 kwietnia) przyniesie spotkanie z jednym z najważniejszych twórców muzyki sakralnej baroku – Marc-Antoinem Charpentierem. Słynne „Leçons de Ténèbres” tego francuskiego kompozytora wykonają Les Arts Florissants pod kierunkiem Williama Christiego – artysty, który od dekad wyznacza standardy wykonawstwa muzyki XVII i XVIII wieku. Charpentierowskie „Ciemne jutrznie”, które wybrzmią w Gdańsku, to nie tylko subtelna modlitwa zamknięta w muzyce, ale też swoista forma duchowego teatru. Koncert odbędzie się o godz. 20:00 w Dworze Artusa.
W Wielką Sobotę (19 kwietnia) zabrzmi twórczość Alfonsa Ferrabosco Starszego, włoskiego kompozytora, który na trwałe wpisał się w historię muzyki angielskiej. W jego pokutnych motetach i lamentacjach usłyszymy echa włoskiej polifonii i angielskiego stylu elżbietańskiego. Wykonawcami będą uwielbiani przez gdańską publiczność wokaliści z La Compagnia del Madrigale - jednej z najlepszych grup wokalnych specjalizujących się w muzyce włoskiej - pod kierownictwem Giuseppe’a Maletty. Koncert odbędzie się o godz. 20:00 w Dworze Artusa.

Kulminacją festiwalu będzie koncert wielkanocny w Niedzielę (20 kwietnia). Na scenę powróci barwny i energetyczny zespół Les Musiciens de Saint-Julien pod wodzą François Lazarevitcha, z udziałem tenora Roberta Getchella. Program „The High Road to Kilkenny” poświęcony będzie dawnej muzyce Irlandii – od dworskiej elegancji po muzykę taneczną i pieśni przekazywane ustnie. Wśród utworów znajdą się m.in. kompozycje legendarnego harfisty Turlougha O’Carolana. To koncert pełen melancholii, ale i radosnej celebracji życia. Koncert odbędzie się o godzinie 20:00 w Dworze Artusa.
Czytaj także: Płyta z muzyką do „1989” zgarnęła Fryderyka!
Polscy artyści w świetle reflektorów
Festiwal, jak co roku, daje również przestrzeń dla najlepszych polskich wykonawców muzyki dawnej. Program popołudniowy zainauguruje Cohaere Ensemble w Wielką Środę (16 kwietnia), prezentując zbiór „Mensa Sonora” Heinricha Ignaza Franza von Bibera – utwory instrumentalne o niezwykłym bogactwie wyrazu i kontrastów.
Wielki Czwartek (17 kwietnia) należeć będzie do młodego, uznanego klawesynisty Macieja Skrzeczkowskiego, który wykona utwory Johna Bulla, jednego z największych twórców epoki elżbietańskiej.
W Wielki Piątek (18 kwietnia) zabrzmi subtelna muzyka klawesynowa Jeana-Henriego d’Angleberta, nadwornego muzyka Ludwika XIV, w mistrzowskim wykonaniu Ewy Mrowcy – jednej z najwybitniejszych polskich klawesynistek, absolwentki prestiżowych europejskich uczelni.
Wielkosobotnie (19 kwietnia) popołudnie ozdobi koncert carillonowy Moniki Kaźmierczak – z wieży ratuszowej usłyszymy m.in. sonaty i suity Willama Crofta, a także fragmenty jego dzieł ceremonialnych, w tym utwory grane podczas pogrzebów królewskich i państwowych w Anglii.
W Niedzielę Wielkanocną (20 kwietnia), o godz. 17:30 w Ratuszu Głównego Miasta, usłyszymy wyjątkowy recital Krzysztofa Garstki – klawesynisty i szefa Capella Regia Polona. Artysta zaprezentuje utwory ze zbioru „Notenbüchlein für Anna Magdalena Bach” – muzycznego notatnika Jana Sebastiana Bacha, którego 300-lecie powstania obchodzimy w tym roku.

Bilety i dodatkowe informacje
Sylwetki artystów oraz szczegóły dotyczące miejsc koncertów i repertuaru dostępne są na stronie organizatora: www.actushumanus.com oraz na profilu festiwalu na Facebooku: Actus Humanus.
Czytaj także: Festiwale 2025 nadchodzą. Zaplanuj swój kalendarz