Projekt „Jak pracować profilaktycznie z dzieckiem w wieku 13-15 lat?” to cykl konferencji szkoleniowych dla gdańskich nauczycieli, rodziców i studentów wspierany przez Pawła Adamowicza prezydenta Gdańska, realizowany przez Szkołę Podstawową nr 79 w Gdańsku przy merytorycznej współpracy z Akademią Dynamiczna Tożsamość i Gdańskim Centrum Profilaktyki Uzależnień.
Program obejmuje cztery bloki tematyczne: Mózg nastolatka - rozwój i znaczenie; Dobre praktyki komunikacji - jak skutecznie komunikować; Co może robić szkoła i rodzic - konkretne wskazówki; Uzależnienie i profilaktyka - co to jest, jak rozpoznać i reagować. Od września do grudnia 2017 roku Szkoła Podstawowa nr 79 zorganizowała dziesięć takich spotkań, podczas których przeszkolono pół tysiąca nauczycieli z gdańskich szkół.
- Celem spotkań, które realizujemy na zlecenie miasta, jest wzmacnianie umiejętności, kompetencji i wiedzy osób pracujących z dziećmi i młodzieżą - mówi Radosław Nowak kierownik Działu Profilaktyki z Gdańskiego Centrum Profilkatyki Uzależnien. - Dlatego szkolimy nauczycieli, wychowawców, rodziców, liderów młodzieżowych tak, żeby byli umieli reagować w razie problemów związanych z zachowaniami ryzykownymi młodych ludzi w wieku 13-15 lat.
We wtorek, 5 grudnia 2017 w Domu Harcerza w Gdańsku na szkoleniu spotkali się m.in nauczyciele kolejnej gdańskiej szkoły podstawowej nr 79. Tematy omawiane podczas konferencji są istotne również w kontekście reformy edukacji i utworzenia w szkołach podstawowych klas siódmych i ósmych. Nie wszyscy nauczyciele pracujący dotychczas w szkołach podstawowych są przygotowani do komunikowania się z dorastającą młodzieżą. Program konferencji ma być wsparciem dla tych nauczycieli, którzy szukają praktycznych narzędzi w swojej pracy z uczniem.
- Chcemy ułatwić rodzicom i nauczycielom, szczególnie w tym trudnym okresie reformy edukacji, nawiązywanie relacji z nastolatkami - dodaje Radosław Nowak. - Trzeba pamiętać, że w tym wieku nie ma się refleksji, bo nie ma się jeszcze doświadczeń, nastolatki dopiero te doświadczenia zaczynają gromadzić i nauczyciele, obok oczywiście rodziców i rówieśników, są grupą, która może pomóc im przeżyć ten trudny okres możliwie normalnie. Trzeba też pamiętać, że w tym okresie to dorośli budują relacje, nastolatek raczej nie przyjdzie do nas na zwierzenia. Trzeba to zrozumieć i dać szansę. Nie obrażać się, nie dyskutować w emocjach, nie prawić kazań, stawiać granice. I wyrażać tak często jak się da: "rozumiemy Cię (nauczyciele) i kochamy Cię (rodzice)".
Więcej informacji na stronie projektu.