Drużyna Roar z V Liceum Ogólnokształcącego w Gdańsku ma realną szansę na wygraną. Przyznano im nagrodę za wybitną kreatywność i ryzyko twórcze.
- Udało nam się już bardzo dużo. Stworzyliśmy porywający spektakl z niepowtarzalną scenografią, która została doceniona w ogólnopolskim finale. Teraz mamy realną szansę na wygraną w finałach. mówi Dorota Drzewińska-Bandzmer, trenerka Mistrzów Polski Odysei Umysłu 2019 roku z V Liceum Ogólnokształcącego w Gdańsku.
Jednak, aby polecieć za ocean, muszą zebrać w krótkim czasie około 60 tysięcy złotych.
Organy z patyczków i latarnia z rurek
Odyseja Umysłu to międzynarodowy konkurs dla młodzieży i studentów. Co roku bierze w nim udział kilkadziesiąt tysięcy osób z całego świata. Drużyny składają się z 5-7 osób. Podejmują się rozwiązania jednego z pięciu problemów, a na przygotowanie kreatywnego przedstawienia mają kilka miesięcy. Jednym z ważnych elementów ośmiominutowego spektaklu jest scenografia i stroje. Te przygotowują sami, najczęściej z używanych rzeczy, bo budżet do wykonania zadania jest także ściśle określony.
- Liczy się kreatywność - dodaje Dorota Drzewińska-Bandzmer. - Kupić można tylko niezbędne elementy. Na przykład wkręty, sznurek czy farby. Resztę należy zdobyć z innych źródeł. Nasza drużyna zbudowała od podstaw między innymi organy, które grały podczas przedstawienia. 70 klawiszy powstało z 300 patyczków laryngologicznych. Zrobiliśmy też latarnię morską z tysiąca kartonowych rurek pokrytych skorupkami jajek, kaszą i makiem, dzięki czemu osiągnęliśmy niepowtarzalny efekt skalny.
Finały międzynarodowe poprzedzają finały krajowe, eliminacje regionalne i kilka miesięcy ciężkiej pracy. Młodzi gdańszczanie zmierzyli się z problemem 5, którego temat brzmiał „Spory o pozory”.
Niebanalna fabuła i dekoracje
Stworzyli autorskie przedstawienie o szczwanym mącicielu, który próbuje poróżnić dwie grupy, aby przejąć kontrolę nad czymś szczególnie dla niego ważnym. Odegrali spektakl, w którym niebanalne postaci (Czasownik, Dziś, T oraz Brak) podróżują na statku absurdu, starając się za wszelką ceną uniknąć dopłynięcia do lądu. Dlaczego? Tego nie wiadomo. Wiadomo natomiast, że Służbista Maszynista, który pojawił się na statku pragnie opuścić pokład i zejść na ląd. Aby tego dokonać, próbuje przejąć kontrolę nad węzłami, które zapewniają prędkość pozwalającą wygrać z czasem i dopłynąć do lądu. Stara się zmylić załogę i skraść jak najwięcej węzłów wyrastających z dziwnych bohaterów. Paradoksalnie kłótnie i brak porozumienia doprowadzają do utraty marzeń zarówno szalonej załogi, jak i szczwanego mąciciela. Wszyscy ponoszą straszną karę – mąciciel zostaje na zawsze uwięziony na statku absurdu, załoga trafia na ląd i osiąga cel odwrotny od zamierzonego.
Niebanalnej fabule towarzyszą niezwykłe dekoracje.
- Postanowiliśmy dosłownie zrastać się z częściami statku na scenie – dodaje Natalia Idziak, kolejna mistrzyni. - Naszą dumą jest skonstruowana przez braci Jana i Maćka Sachse wielofunkcyjna rufa, która była jednocześnie maszynownią i instrumentem muzycznym – działającymi organami. Chłopcy spędzili nad budową tej muzycznej części scenografii kilka miesięcy.
Ścieżka dźwiękowa i ręczna robota
Kiedy bracia pracowali na wielofunkcyjną rufą, Filip Bobras komponował autorską ścieżkę dźwiękową do spektakularnej sceny burzy i pisał do niej strofy poetyckie. Natalia wyplatała na szydełku spektakularne peruki i tworzyła misterną pracochłonną latarnię morską z tysiąca kartonowych rurek po opakowaniach foliowych, które drużyna zbierała od zeszłych wakacji. Maja stała się mistrzem igły i nitki, i to jej zawdzięczamy ostateczny kształt kostiumów, a Julia Rybnik cierpliwie pomagała wszystkim w… absolutnie wszystkim.
- W przerwach między pracą manualną pracowaliśmy nad grą aktorską – wyjaśnia Julia.
Gdy drużyna ROAR Theatre V LO weszła na scenę 31 marca 2019 roku, okazała się bezkonkurencyjna. Nawet mikroskopijna scena nie zatrzymała Odyseuszy, którzy jak burza przetoczyli się przez ogólnopolskie finały konkursu. Dopracowane makijaże, płynny ruch sceniczny, budująca i podkreślająca atmosferę ścieżka dźwiękowa sprawiły, że przez 8 minut widzowie stali się pasażerami niezwykłego statku szaleństwa i dosłownie zatopili się w innym świecie. Spektakl został nagrodzony owacją na stojąco. Gdańszczanie oprócz pierwszego miejsca otrzymali prestiżową nagrodę Ranatra Fusca, która przyznawana jest za wybitną kreatywność.
„Oscar” dla licealistów. I co dalej?
- Nagroda Ranatra Fusca, to najwyższy zaszczyt Odysei Umysłu. Można to przyrównać do Oscara w branży filmowej – wyjaśnia Dorota Drzewińska-Bandzmer. - Przyznawana jest drużynom, które podjęły wyjątkowe ryzyko twórcze lub wykazały się niezwykłą kreatywnością poprzez pomysł, rozwiązanie lub działanie łamiące schematy i daleko wykraczające poza przewidywalne ramy rozwiązania danego problemu.
Przyznanie tej nagrody drużynie Roar z V LO zagwarantowało wyjazd na finały do USA. Jednak oni zajęli także pierwsze miejsce w swojej grupie i Problemie 5.
eraz i kolejne wyzwania. Aby myśleć o wygranej w Stanach Zjednoczonych, muszą udoskonalić spektakl i zebrać około 60 tysięcy na wyjazd.
- Opłata za udział w finałach, za pobyt, wizy, bilety lotnicze, wyżywienie to jedno, ale tylko przetransportowanie dekoracji do USA to koszt ponad 10 tysięcy złotych – dodają młodzi Odyseusze. – A i tak nie mamy gwarancji, że podczas podróży organy i latarnia nie ulegną zniszczeniu. Na miejscu będziemy mieli bardzo mało czasu na naprawę, ale nie poddamy się, bo chcemy zostać mistrzami świata. Spełnić marzenia, dowieść naszego talentu, siły i poświęcenia.
Każdy może pomóc młodym gdańszczanom w realizacji marzeń, wpłacając dowolną kwotę na specjalne konto 16 1240 1242 1111 0010 0583 7721, z dopiskiem "Odyseja Umysłu V LO 2019".
Fanpage drużyny Roar:
REPREZENTACJA POLSKI NA 40. FINAŁY ŚWIATOWE ODYSEI UMYSŁU we wszystkich zadanych pięciu Problemach:
Problem 1: OMER to the Rescue, Again
Division 1
- Ekologiczna Szkoła Społeczna - Rumia [woj. pomorskie]
- Zespół Szkół FILOMATA - Gliwice [woj. śląskie]
Division 2
- Stowarzysz. Oświatowe KALINOWA 5 - Białystok [woj. podlaskie]
- SP nr 4 S.T.O. SPOŁECZNA CZWÓRKA - Poznań [woj. wielkopolskie]
Division 3
- Ośrodek Twórczej Psychoedukacji DAMB - Gdańsk [woj. pomorskie]
Problem 2: Hide In Plain Sight
Division 1
- Społeczna Szkoła Podstawowa DĘBINKA - Poznań [woj. wielkopolskie]
- Szkoła Podstawowa nr 2 - Olsztyn [woj. warmińsko-mazurskie]
Division 2
- Społeczna Szkoła Podstawowa nr 1 S.T.O. - Szczecin [woj. zachodniopomorskie]
Division 3
- Laboratorium Twórczości PRYZMAT - Gdańsk [woj. pomorskie]
- Zespół Szkół Elektrycznych - Opole [woj. opolskie]
Problem 3: Leonardo’s Workshop
Division 1
- Szkoła Podstawowa nr 89 - Gdańsk [woj. pomorskie]
- Towarz. Przyjaciół Ucznia HORYZONT - Sierakowice [woj. pomorskie]
Division 2
- Szkoły GEDANENSIS - Gdańsk [woj. pomorskie]
- Stowarzyszenie ISKIERKI WYOBRAŹNI - Warszawa [woj. mazowieckie]
Division 3
- Stowarzyszenie KREOTEAM - Poznań [woj. wielkopolskie]
- Towarz. Przyjaciół Ucznia HORYZONT - Sierakowice [woj. pomorskie]
- Ośrodek Twórczej Psychoedukacji DAMB - Gdańsk [woj. pomorskie]
Division 4
- Akademickie Centrum Kultury UG - Gdańsk [woj. pomorskie]
Problem 4: Structure Toss
Division 1
- Szkoła Podstawowa nr 29 - Chorzów [woj. śląskie]
Division 2
- Niepubliczna Szkoła SKRZYDŁA - Lublin [woj. lubelskie]
Division 3
- Zespół Szkół Elektrycznych - Opole [woj. opolskie]
Division 4
- Pol.-Jap. Akademia Technik Komputerowych - Gdańsk [woj. pomorskie]
Problem 5: Opposites Distract
Division 1
- Szkoła Podstawowa nr 14 - Łódź [woj. łódzkie]
- Szkoła Podstawowa nr 68 - Kraków [woj. małopolskie]
Division 2
- Szkoła Podstawowa nr 4 - Bogatynia [woj. dolnośląskie]
- Sopockie Szkoły Autonomiczne - Sopot [woj. pomorskie]
- Szkoła Podstawowa nr 11 - Nowy Targ [woj. małopolskie]
Division 3
- V Liceum Ogólnokształcące - Gdańsk [woj. pomorskie]
- IV Liceum Ogólnokształcące NORWID - Białystok [woj. podlaskie]
Division 4
- Akademickie Centrum Kultury UG - Gdańsk [woj. pomorskie]