Szczególna, wielowiekowa tradycja - Groby Pańskie w gdańskich kościołach

Jeszcze kilkanaście lat temu Grób Pański - przygotowany w gdańskim kościele na Wielki Piątek - potrafił budzić duże emocje z powodu "ozdobników" służących politycznej propagandzie. Obecnie jeśli coś podobnego się zdarza, jest chyba mniej nachalne. Symboliczne przedstawienia miejsca pochówku Chrystusa na ogół sprzyjają zadumie i kontemplacji - co koresponduje z duchową głębią Wielkanocy. Jak Groby Pańskie w gdańskich świątyniach prezentują się w tym roku? 
07.04.2023
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Prócz opisu do zdjęcia warto jedynie dodać, że po lewej i prawej stronie grobu są namalowane kolorowe postaci archaniołów - po jednym z obu stron
Uwagę zwraca wystrój Grobu Pańskiego w Katedrze Oliwskiej. Wszystko gotowe do wielkopiątkowej liturgii - biały obrus pomiędzy świecznikami czeka na Najświętszy Sakrament w monstrancji, przykrytej welonem, który symbolizuje grobowy całun. Pośród kwiatów widzimy owiniętą w biały całun figurę Chrystusa. Pomiędzy figurą a miejscem na Najświętszy Sakrament znajduje się rzadki element wystroju: kopia Całunu Turyńskiego
fot. Dominik Paszliński/gdansk.pl

Od św. Ignacego do Katedry Oliwskiej

Fotoreporter naszej redakcji, Dominik Paszliński, odwiedził w wielkopiątkowy wieczór sześć gdańskich kościołów:

  • św. Ignacego
  • Trójcy Świętej
  • Bazylikę Mariacką
  • Bazylikę św. Brygidy
  • NMP Królowej Różańca Świętego (“Okrąglak” na Przymorzu)
  • Katedrę Oliwską  

Z dużą dozą prawdopodobieństwa można założyć, że takie Groby Pańskie, jakie znamy dzisiaj, w Gdańsku najdłuższą tradycję mają w kościele św. Ignacego. To jezuici jako pierwsi wystawili hostię w monstrancji nad wyobrażeniem Grobu Chrystusa, w kościele w Monachium. Zwyczaj ten rozprzestrzenił się w XVII i XVIII wieku za sprawą jezuitów - w Gdańsku należał do nich właśnie kościół św. Ignacego. 

Grób Pański zbudowany z pasów białej tkaniny. U dołu owinięta w białą tkaninę figura Chrystusa i stojące obok niej białe kwiaty doniczkowe
Oszczędny w formie Grób Pański w kościele p.w. św. Ignacego na Oruni (Stare Szkoty). To najprawdopodobniej ta świątynia jako pierwsza w Gdańsku - za sprawą jezuitów - wprowadziła zwyczaj stawiania Najświętszego Sakramentu w monstrancji przykrytej welonem, która symbolizowała grobowy całun na ciele Chrystusa
fot. Dominik Paszliński/gdansk.pl

Męka Pańska i jej symbolika w liturgii

Wielki Piątek - Dzień Męki Pańskiej - stanowi pamiątką męczeństwa i śmierci Chrystusa. Kapłani noszą czerwone szaty liturgiczne, których barwa symbolizuje Miłość zwyciężającą na Krzyżu. Tego dnia nie używa się instrumentów muzycznych, ani dzwonków. Wielki Piątek jest jednym z dwóch dni w chrześcijańskim kalendarzu, gdy nie odprawia się mszy św. a jedynie uroczystą liturgię. Drugim jest Wielka Sobota.

W Wielki Piątek i Sobotę koncerty, w poniedziałek zaprasza Muzeum Gdańska

Po liturgii wielkopiątkowej Najświętszy Sakrament (Ciało Chrystusa) - hostia w monstrancji - przenoszone jest do symbolicznego grobu, przy którym trwa adoracja aż do liturgii Wigilii Paschalnej. W sobotę wieczorem z monstrancji zdejmowany jest welon, który symbolizuje całun grobowy. Najświętszy Sakrament wraca na ołtarz, niesiony uroczyście na czele procesji rezurekcyjnej.

NASZA FOTOGALERIA:



Groby Pańskie w kościołach - skąd ten zwyczaj

Wbrew obiegowej opinii, tradycja strojenia Grobu Pańskiego nie jest typowo polska. 

Od epoki Karola Wielkiego w niemal całej Europie rozpowszechnił się obrzęd składania pod kamienną płytą grobową krucyfiksu lub Chrystusa w postaci eucharystycznej. 

Figurę Jezusa przykrytego całunem wprowadzono nieco później, w epoce baroku.

W sobotę wspólne śniadanie wielkanocne dla osób potrzebujących

Mszał Rzymski nakazuje, aby elementy dekoracyjne i światła kierowały uwagę wiernych na Najświętszy Sakrament, który jest pamiątką śmierci i zmartwychwstania Chrystusa. Figura Jezusa leżącego w grobie jest elementem sugestywnym, ale stanowi jedynie część wystroju.

Zbliżenie na górną część wielkiego krucyfiksu, który znajduje się na ścianie kościoła. Krucyfiks zasłonięty jest dużym czerwonym suknem. Znad sukna wystaje kawałek głowy Chrystusa z koroną cierniową
Czerwone sukno zawieszone w kościele Świętej Trójcy. Najważniejszy jest kolor, który symbolizuje Miłość i zwycięstwo, jakie odniosła na Krzyżu
fot. Dominik Paszliński/gdansk.pl

Z Ukrzyżowanym przez historię narodu

Specyficznie polskie akcenty na wielkanocnych Grobach Pańskich pojawiły się w epoce porozbiorowej. Zostały rozpowszechnione w XIX wieku, co miało związek z tragicznymi następstwami powstań narodowych, współgrało z myśleniem o Polsce jako “Chrystusie narodów”. Używano m.in. biało-czerwonych ozdób lub wpisywano symbole w koronę cierniową. W podobny sposób polskość niejednokrotnie była manifestowana w kościołach podczas II wojny światowej. 

Swoją kontynuację miało to w okresie PRL, szczególnie w latach 80., od czasu wprowadzenia stanu wojennego.

Grób Pański przygotowany na kościelnym ołtarzu. Dominuje biel. Od ołtarza w stronę publiczności ciągnie się czerwona tkanina, przypominająca rozszerzającą się strugę krwi. Na czerwonych planszach, jak na schodach, białe litery składają się w napis: Jeżeli mnie prześladowali to i was będą prześladować. Pod ołtarzem leży figura w białym całunie. Wokół są kolorowe kwiaty
Dużo bieli i czerwieni - Grób Pański znajdujący się w nurcie polskiej tradycji narodowej. Hasło zdaje się nawiązywać do aktualnych wydarzeń. Do obejrzenia w "Okrąglaku" na Przymorzu
fot. Dominik Paszliński/gdansk.pl

Pamięć tamtych zwyczajów sprawiła, że po upadku PRL wielkanocne Groby Pańskie bywały narzędziem propagandy, dla celów walki politycznej. Słynął z tego ks. Henryk Jankowski, który m.in. w 2004 roku - w przededniu przystąpienia Polski do UE - w gdańskim kościele św. Brygidy użył Chrystusa, by zademonstrować poglądy antyunijne. 

- Grób ma wybitnie patriotyczny charakter, wyrażający troskę o Polskę - mówił ks. Jankowski. - Jak tam jest napis o Unii Europejskiej, to ja jestem przeciwko niej. Bo Unia absolutnie niczego nam nie da, a dla nas katolików i chrześcijan Unia jest największym złem. 

TV

Zamach na Kutscherę. Dekonstrukcja mitu. Waldemar Stopczyński