
Przypomnijmy: 5 kwietnia br. firma Nextbike, która jest operatorem systemu roweru metropolitalnego, wstrzymała możliwość płatności w MEVO, tłumacząc swoją decyzję ogromną skalą wykorzystania systemu. - Lawinowy przyrost użytkowników i wypożyczeń mógł skutkować niemożliwością zapewnienia oczekiwanej jakości usługi - czytamy w komunikacie operatora, który podkreśla, że od czasu wstrzymania płatności unormował sytuację z ładowaniem baterii i że teraz są już wymieniane w oczekiwanym przez zamawiającego (Obszar Metropolitalny Gdańsk - Gdynia - Sopot) czasie. Nextbike zwiększył także wydajność serwisu, zwiększając zatrudnienie pracowników. Obiecuje też, że w najbliższych dniach udostępni użytkownikom 150 kolejnych rowerów (dotąd było ich 1200 w 14 gminach objętych projektem).
Ci, którzy pierwszej płatności miesięcznej w systemie dokonali w dniu jego uruchomienia - czyli 26 marca br., powoli zaczynali się zastanawiać, czy będą mogli z niego nadal korzystać. Dzięki dzisiejszej decyzji - będą mogli, jak również wszyscy ci, którzy zarejestrowali się w systemie po 5 kwietnia (a to było możliwe także w czasie “blokady”) i ci, którzy zarejestrują się w MEVO teraz.
Ale jeszcze nie na stałe.
“Możliwość dokonywania płatności zostanie ponownie wstrzymana po osiągnięciu liczby 20 tysięcy wpłat. Zapewni to dostępność rowerów dla użytkowników. Operator chce w ten sposób uniknąć powtórzenia sytuacji z początku miesiąca, gdy rekordowa liczba wypożyczeń każdego roweru ograniczyła ich dostępność” - zaznacza Nextbike.
Do tej pory rowery MEVO zostały wypożyczone ponad 200 tysięcy razy. Oznacza to, że każdy z nich ma na koncie średnio ponad 160 przejazdów.
- To wynik, który w innych systemach rowerowych jest osiągany po kilkukrotnie dłuższym czasie - zaznacza operator.
- Decyzja o wstrzymaniu dokonywania płatności była bardzo trudna. To sprzeczne z naszą filozofią działania, by zachęcać kolejnych użytkowników do korzystania z rowerów na co dzień - mówi Paweł Orłowski, prezes Zarządu Nextbike Polska. - Musieliśmy ją jednak podjąć, by dać szansę na korzystanie z MEVO tym, którzy za to zapłacili. Naszym priorytetem było jak najszybsze odblokowanie dokonywania płatności i pozyskanie nowych użytkowników.
Ponowne wznawianie możliwości dokonywania płatności będzie następowało w miarę udostępniania użytkownikom kolejnych partii rowerów w ramach II etapu. Docelowo, najpóźniej po udostępnieniu pełnej puli 4080 rowerów, możliwość dokonywania płatności zostanie przywrócona na stałe.
Tylko do końca marca w systemie MEVO zarejestrowało się 41 tys. osób.