“Kamerdyner”. O pracy nad filmem i prawdziwych Kaszubach mówi Filip Bajon
Gdańskie Targi Książki wrócą już jutro. Szczygieł, Stasiuk, Rusinek... PROGRAM
- Za nami 3. edycja konkursu na produkcję filmową. Nagrodziliśmy kolejne wspaniałe projekty i z niecierpliwością czekam na współpracę z producentami i producentkami – mówi Marta Niewiadomska, koordynatorka GFF. - Działamy prężnie i wspieramy coraz szersze grono twórczyń i twórców filmowych. Efekty naszej działalności już są widoczne na festiwalach filmowych, wsparty w 1. edycji film dokumentalny „Drzewa milczą” był pokazywany już na 26 festiwalach filmowych na świecie. Z kolei już we wrześniu w konkursie głównym 49. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni zobaczymy film „Minghun”, który także wsparliśmy.
Jak dotąd, Gdański Fundusz Filmowy wsparł realizację 11 filmów. Do tegorocznej, trzeciej edycji do konkursu, zgłoszono 16 projektów. Wszystkie przeszły czteroetapową ocenę: formalną, ekspercką artystyczną, a także ekonomiczną i strategiczną. W efekcie dofinansowanie otrzymało sześć kolejnych tytułów, w tym film fabularny pt. "Wróg".
„Kamerdyner” wchodzi do kin. Rozmawialiśmy z odtwórczynią głównej roli, Marianną Zydek
Na gdańskim planie "Kamerdynera": wielka miłość z wojną w tle [FOTO]
500 tysięcy zł dla filmu "Wróg"
Film "Wróg" jeszcze nie wszedł do realizacji a już zdobywa nagrody. Wszystko to za sprawą scenariusza, który zwrócił na siebie uwagę jury dwóch ważnych konkursów. W 2021 roku jego autorzy - Teresa Czepiec i Maciej Sobieszczański - otrzymali Nagrodę im. Krzysztofa Kieślowskiego programu scenariuszowego ScripTeast oraz II nagrodę za scenariusz w 5. Mazowieckim Konkursie Scenariuszowym "Script Wars".
A o czym jest ta opowieść? Ukryta w luku bagażowym autobusu wojownicza 9-letnia Sara samotnie podróżuje z Polski do Belgii, poszukując swojej matki, Joanny. Kiedy ją odnajduje, okazuje się, że za granicą Joanna założyła nową rodzinę. Zderzenie oczekiwań Sary z trudną rzeczywistością jest bardzo bolesne, ale jednocześnie jeszcze bardziej motywuje dziewczynkę do niestrudzonej walki o miłość matki wszelkimi możliwymi środkami.
Reżyserka "Wroga"
Teresa Czepiec współautorka scenariusza również film wyreżyseruje. Filmowczyni ma jest ma ciekawą biografię artystyczną. Urodziła się w Belgii, pracuje w Polsce i we Francji. Studiowała architekturę, sztuki wizualne w Studio Le Fresnoy we Francji, a reżyserię na WRiTV w Katowicach. Ukończyła też kurs DOK PRO w Studio A. Wajdy. Realizuje filmy krótkometrażowe, jest scenarzystką i storyboardzistką. Jako asystentka reżysera pracowała m.in. na planach filmów Jerzego Skolimowskiego ("Essential Killing" i "11 minut"), Jana Komasy ("Sala samobójców"), Marcina Koszałka ("Będziesz legendą człowieku") czy serialu "Brokat". Jej krótkie formy i dokumenty: "Superjednostka", "Test", "Radwan", otrzymały wiele nominacji i nagród na polskich festiwalach i przeglądach filmowych.
Maciej Sobieszczański - jest m.in. reżyserem filmu "Brat", który otrzymał dofinansowanie w pierwszej edycji gdańskiego konkursu. Film czeka na premierę, która zaplanowana jest na ten rok.
Nagrodzone filmy 3. edycji konkursu Gdańskiego Funduszu Filmowego / 2024 rok
Kategoria: Film fabularny
WRÓG - 500 000 zł
- reżyseria: Teresa Czepiec
- scenariusz: Maciej Sobieszczański, Teresa Czepiec
Kategoria: Film dokumentalny
STRAŻAK – 33 ZDJĘCIA Z GETTA 190 000 zł
- reżyseria: Jan Czarlewski
- scenariusz: Jan Czarlewski, Charlotte Verny
W roku 2023 światowe media obiegła informacja o odnalezieniu unikalnych zdjęć wykonanych podczas likwidacji warszawskiego getta w 1943 roku. Autorem okazał się 23-letni Polak zatrudniony jako strażak w getcie – Leszek Grzywaczewski. Odnalazł je jego syn Maciej. Leszek Grzywaczewski nie tylko uwiecznił na swoich zdjęciach przeprowadzoną przez Niemców, likwidację getta, ale również prowadził dziennik. Zdjęcia i dziennik otworzyły przed Maciejem nowy obraz ojca i jego relacji z rodziną Laksów – polsko-żydowskich więźniów getta, którzy przeżyli holokaust dzięki pomocy Leszka.
Dokument ukazuje próbę rekonstrukcji historii powstania zdjęć, ich zawiłych powojennych losów oraz motywacji Leszka Grzywaczewskiego, który świadom ich wartości, starał się je ocalić za wszelką cenę w czasach powojennych. Zestawione w filmie z propagandowymi zdjęciami z niemieckiego Raportu Stroopa, tworzą poruszający kontrast pomiędzy perspektywą świadka, a oprawcy. To wyjątkowe świadectwo nadaje tragicznym wydarzeniom ludzki, głęboko osobisty wymiar. Zdjęciom i pamiętnikowi Grzywaczewskiego towarzyszą unikalne materiały archiwalne, wypowiedzi świadków, historyków oraz uczestników wydarzeń.
ROBACZYWKI 40 000 zł
- reżyseria: Maja Markowska
- scenariusz: Maja Markowska
"Robaczywki" to opowieść o groomingu - o dziewczynce uwiedzionej przez dorosłego mężczyznę. Po latach - już jako kobieta - bohaterka postanawia się z nim spotkać, szukając domknięcia swojego dzieciństwa wypełnionego kłamstwami, manipulacją, alkoholem, patologiczną miłością.
NAJGŁUPSZA PŁYTA ŚWIATA 30 000 zł
- reżyseria: Konrad Kulczyński, Jakub Knera
- scenariusz: Konrad Kulczyński, Jakub Knera
Film dokumentalny o roboczym tytule „Najgłupsza płyta świata” opowiada historię powstania kultowego wydawnictwa p.t. "P.O.L.O.V.I.R.U.S.", trójmiejskiego zespołu Kury. Płyta, zarejestrowana w roku 1998, przez muzyków skupionych wokół Tymona Tymańskiego, była kwintesencją i artystycznym podsumowaniem lat 90. w Polsce, czyli pierwszej dekady po transformacji. Płyta osiągnęła również niespotykany dla wydawnictw tzw. muzyki alternatywnej, sukces komercyjny.
Film skupia się na opowieści o twórczym fermencie tamtego okresu, ze szczególnym naciskiem na środowisko muzyków tworzących tzw. "scenę yassową", umieszczając opowiadaną historię w kontekście społeczno-politycznym lat dziewięćdziesiątych w Polsce. Bazując na relacjach osób zaangażowanych w powstanie płyty takich jak Tymon Tymański, Piotr Pawlak, Leszek Możdżer, Jerzy Mazzoll, Olaf Deriglasoff, ale też dziennikarzy, artystów i osób pozostających w orbicie sceny muzycznej, film przybliża widzom wyjątkowe realia tamtego okresu.
Kategoria: Film animowany
SMACZNEGO, PROSZĘ WILKA 90 000 zł
- reżyseria: Katarzyna Agopsowicz, Przemysław Świda
- scenariusz: Marta Guśniowska
Pewien stary Wilk był kiedyś postrachem lasu, jego portrety były umieszczane ku przestrodze w podręcznikach. Zakończył już jednak swoją karierę i mieszka w chatce na skraju lasu wraz z samotną jak on – Pajączką. Pewnego dnia Wilkowi zaczyna sypać się uzębienie, co jak mówi jego współlokatorka oznacza „niechybne wypadnięcie z obiegu”. Zasmucony Wilk zaczyna przygotowywać się do odejścia z tego świata, kiedy nagle do drzwi puka pewien naiwny i mały Zajączek.Jak się okazuje malec zgubił się w lesie, po tym jak jego tata wyszedł po obiad i zniknął. Pajączka namawia Wilka do wypełnienia ostatniej misji – odeskortowania Zajączka do domu jego babci. Wilk zaciska pozostałe jeszcze kły i wyrusza z malcem w drogę, w trakcie, której wielokrotnie będzie musiał odeprzeć zew swojej dzikiej natury i spojrzeć w głąb siebie.
OPOWIADANIA Z PIASKOWNICY (sezon 2) 50 000 zł
- reżyseria: Paweł Prewencki, Jacek Adamczak
- scenariusz: Renata Piątkowska, Jacek Adamczak, Robert Turło
Kontynuacja serii krótkich /5 min./ filmów animowanych dla dzieci jest adaptacją wybranych opowiadań Renaty Piątkowskiej, które znajdują się na Złotej Liście tytułów polecanych przez Fundację ABCXXI patronującej akcji „Cała Polska czyta dzieciom”. To opowiadania pokazane z punktu widzenia małego chłopca, przedszkolaka – Tomka w jego „odautorskiej” narracji, o relacjach z otoczeniem i dziejących się w nim sprawach, które nasz bohater interpretuje na swój naiwny, lecz nie pozbawiony dziecięcych przemyśleń i refleksji sposób.
Na liście rezerwowej znalazł się projekt „Podróż zimowa” reż. Alex Helfrecht.
Kto oceniał projekty filmowe?
Oceny artystycznej dokonał zespół ekspercki w składzie: Joanna Kos-Krauze (reżyserka i scenarzystka), Kinga Dębska (reżyserka, scenarzystka), Małgorzata Imielska (reżyserka, scenarzystka), Jacek Bławut (operator, reżyser, producent), Jerzy Armata (krytyk filmowy), Hanna Margolis (reżyserka, krytyczka sztuki, dziennikarka).
Oceny ekonomicznej dokonały ekspertki: Zofia Jaroszuk (producentka filmowa) i Anna Pachnicka (producentka filmowa).
Oceny strategicznej, zgodnej z celami Gdańskiego Funduszu Filmowego, dokonała Rada Programowa GFF w składzie: Paweł Orłowski – przewodniczący, przedstawiciel Prezydent Miasta Gdańska; Beata Dunajewska – przedstawicielka Prezydent Miasta Gdańska; Agnieszka Owczarczak – przedstawicielka Rady Miasta Gdańska; Magdalena Sroka – przedstawicielka środowiska filmowego; prof. Marcin Adamczak – przedstawiciel środowiska filmowego; prof. Krzysztof Kornacki – przedstawiciel lokalnego środowiska filmowego, Barbara Sroka – przedstawicielka IKM.
Produkcje, które już dostały wsparcie
GFF przez dwa lata działalności wsparł łącznie 11 produkcji. W pierwszej edycji konkursu dofinansowanie otrzymały projekty w reżyserii:
- Jan P. Matuszyński („Minghun”) - wkrótce premiera na 49. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni
- Maciej Sobieszczański („Brat”),
- Łukasz Kacprowicz („Grand Banda”) i
- Agnieszka Zwiefka („Drzewa milczą/Runa”) - światowa premiera na prestiżowym festiwalu CPH:DOX w Kopenhadze, polska premiera odbyła się na Krakowskim Festiwalu Filmowym
W drugiej edycji nagrodzono produkcje w reżyserii:
- Magdaleny Nieć i Mariusza Paleja („Detektyw Bruno. Złoto Bałtyku”),
- Olgi Chajdas („Dziadku, wiejemy!”),
- Joanny Zastróżnej („Las”),
- Moniki Koteckiej („Ukryte”),
- Marcina Wasilewskiego („Ryjówka przeznaczenia”),
- Marii Trenor i Zbigniewa Czapli („Rock Bottom”),
- Nawojki Wierzbowskiej („Już mnie nie ma”).
Zobacz, jak realizowano w Gdańsku film pt. "Brat", w reż. Macieja Sobieszczańskiego
Czym jest Gdański Fundusz Filmowy
Głównym kryterium decydującym o dofinansowaniu filmów jest powiązanie produkcji filmowej z Gdańskiem – jako miejscem realizacji filmu, tematycznie, poprzez udział twórców i przedsiębiorców z Gdańska oraz planowane lokalnie wydatki.
Gdańsk sukcesywnie wzmacnia swoją obecność na filmowej mapie Polski. Gdański Fundusz Filmowy, działający od 2022 roku, wspiera lokalną branżę filmową, tworząc przestrzeń do współpracy oraz promując miasto na kluczowych festiwalach filmowych w Polsce. Fundusz współorganizuje również sekcję branżową Octopus Film Festival – gdańskiego festiwalu kina gatunkowego.
Równolegle z Gdańskim Funduszem Filmowym działa Gdańska Komisja Filmowa. Jej zadaniem jest wspieranie produkcji filmowych i telewizyjnych poprzez pomoc w sprawnym poruszaniu się po Gdańsku – od uzyskiwania wymaganych zezwoleń, wyszukiwania i dostępu do lokacji publicznych po wskazywanie lokalnych przedsiębiorców świadczących usługi z branży filmowej. GKF prowadzi katalog lokacji ukazujących filmowy potencjał miasta. Dzięki niemu producenci i skauci mogą sprawnie zapoznać się z obiektami, miejscami i plenerami, jakimi dysponuje Gdańsk.
W 2023 roku uruchomiono konkurs scenariuszowy Gdańsk Script, który spotkał się z dużym zainteresowaniem. Pierwsza edycja zakończyła się sukcesem, a niedawno zamknięto nabór do drugiej odsłony. Ogłoszenie wyników nastąpi w listopadzie 2024 roku.
Operatorem Gdańskiego Funduszu Filmowego i działającej równolegle z nim Gdańskiej Komisji Filmowej jest Instytut Kultury Miejskiej.