
Zgodnie z nową organizacją ruchu w rejonie Wiaduktu Biskupia Górka przez całą dobę funkcjonował będzie układ 1+1. Taka organizacja obowiązywać będzie do odwołania - informuje Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
MAPA (kliknij w grafikę, aby powiększyć)
![]() wiadukt 2.04 mala
brak autora
|
Jak przebiega budowa wiaduktu
Na początku 2020 roku zakończyła się rozbiórka starego obiektu w ciągu Traktu św. Wojciecha i natychmiast rozpoczęto prace związane z budową drugiej, nowej nitki wiaduktu nad torami kolejowymi. W marcu zabetonowano pierwsze korpusy wiaduktu i estakady, co pozwoliło rozpocząć montaż stalowej konstrukcji obiektu.
Montaż konstrukcji stalowej budowanej obecnie drugiej nitki wiaduktu ma potrwać co najmniej trzy miesiące. Ze względu na obecną sytuację związaną z pandemią wirusa, jest to termin orientacyjny. Jeśli zostanie utrzymane obecne tempo prac, wszystkie elementy konstrukcji powinny zostać zamontowane do końca czerwca.
Z uwagi na znajdujące się pod budowanym obiektem torowisko, prace montażowe będą wykonywane głównie w nocy przy wyłączonej trakcji kolejowej. Przejezdność na drugiej nitce wiaduktu będzie zapewniona w IV kwartale 2020 roku.
Budowa parkingu kubaturowego
Jednocześnie z realizacją wiaduktu trwa budowa parkingu kubaturowego na ponad 380 pojazdów. Każdego dnia montowane są kolejne elementy konstrukcji obiektu. Ponadto budowany jest most nad Kanałem Radunia i nasyp drogowy dla drugiej nitki wiaduktu.
Pod koniec lutego podpisano aneks wydłużający termin zakończenia budowy parkingu. Zgodnie z dokumentem inwestycja zakończy się w czerwcu 2021. Przedłużenie terminu wynika z odkrytego na terenie budowy w kwietniu 2018 r. reliktu architektonicznego w postaci Bastionu Wiebego. W porozumieniu z Pomorskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków w Gdańsku zabezpieczono pozostałości po bastionie. Sytuacja wymusiła jednak opracowanie zupełnie nowej dokumentacji projektowej dla parkingu i uzyskanie niezbędnych uzgodnień, co negatywnie wpłynęło na czas realizacji zadania i wygenerowało dodatkowe koszty. Łączny koszt budowy wiaduktu i parkingu wynosi ok. 163 mln złotych.
Głównym Wykonawcą Wiaduktu Biskupia Górka jest firma Budimex S.A., z którą podpisano umowę w marcu 2018 r. Inwestycja otrzymała dofinansowanie unijne z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, Oś Priorytetowa: IV. Infrastruktura drogowa dla miast, działanie: 4. Zwiększenie dostępności transportowej ośrodków miejskich leżących poza siecią drogową TEN-T i odciążenie miast od nadmiernego ruchu drogowego.
FILM Z DRONA